Vilken form i vilken klass?

pastejja

Trådstartare
Jag har ingen tävlingserfarenhet och jag är ganska dålig på att titta på tävlingar som är lägre än de som går i Falsterbo och på TV, jag har alltså lite dålig koll på vilken form som krävs i vilken klass.
Det hade varit superspännande att se lite bilder och filmer på vad ni anser vara en korrekt form för de olika klasserna.
/U

Sv: Vilken form i vilken klass?

Jag tror att det är typ såhär:
I lätt C programmen är det bra om man har en avslappnad men ändå ordentlig form på hästen.
I lätt B blir det högre krav på stadig form och arbetet och så höjs nog kraven likadant upp i klasserna. Krav på större skillnader på tempoväxlingar tittar domarna oxå på :P

Jag tror att det är typ såhär:
I lätt C programmen är det bra om man har en avslappnad men ändå ordentlig form på hästen.
I lätt B blir det högre krav på stadig form och arbetet och så höjs nog kraven likadant upp i klasserna. Krav på större skillnader på tempoväxlingar tittar domarna oxå på :P

Kan man få avdrag för att ha hästen i för hög form för klassen, inte ihopakrullad utan i rätt form men mer samlat än det som är det ideala för en LC?
/U

Hästen ska väl ha den samlingsgrad som krävs för att utföra de rörelser som ingår i programmet.

Man borde inte bli straffad om den är mer samlad, så länge man visar det man ska, tycker jag. Men man ska ju inte visa samlad skritt om det är mellanskritt som efterfrågas osv.

Kan man få avdrag för att ha hästen i för hög form för klassen, inte ihopakrullad utan i rätt form men mer samlat än det som är det ideala för en LC?
/U

Nee, det får man nog inte, snarare tvärtom:)

Det är nog lite från domare till domare... Min häst hade en något hög form i början av vår karriär och då vet jag att med vissa domare kunde det stå en kommentar om det längst ner på kritiken om det men det var inget som syndes på bedömningen i själva programmet!;)

Tack för era svar. Frågan är kanske hur låg jag ska ha henne för att det ska vara idealiskt. Jag har inga problem att variera formen när jag rider hemma, men det kan ju vara att det är andra bullar när det är på tävling och jag blir nervös och spänd. (kanske ska vara tacksam om det blir någon form alls då)
/U

Jag tror att många hästar blir lite höga i formen på tävling, men sålänge de inte sänker ryggen och tappar bakbenen har jag aldrig varit med om att få att få avdrag.

Det har jag. stod längst ned i protokollet och även på en del rörelser att jag red för samlat. Att det skulle vara arbetsgalopp och inte samlad galopp när jag red LA osv. :p En högre korrekt form brukar ju gå hand i hand med en högre samling. Men nej, oftast brukar inte domarna bry sig om det, men visst händer det ibland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 638
Senast: Badger
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025