Vilken färg?

Smallgot

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vad stallkattens färg kallas. Någon som vet? :) (ursäkta stor bild)

DSC_2890.jpg

Från sidan:
http://i44.photobucket.com/albums/f2/cefr6370/DSC_2892.jpg

Vilka färganlag kan ge denna färg? Mamman är sköldpaddsfärgad utan vitt i. Är bara lite nyfiken. :p

/MVH Smallgot

Sv: Vilken färg?

Blåtabby heter färgen när den är diluterad alltså utspädd 1 steg från den svarta färgen.

Det är en jättevacker katt med jättefin blåtabby färg + teckning... :d

Den är jättebrun på min skärm:eek:

Jag har just googlat lite och hittat blåtabbykatter - en del är tydligt blå för mitt öga medan andra drar åt brunt. Dock inte lika brunt som den här. Men jag har alltid väldigt lågt ljus i skärmen för att inte få migrän, det kanske beror på det...

Som de andra sagt är det en blåtabby, underbar färg och vilka underbara ögon herrn har! :love:

En bruntabby är svart i teckningen. Grå, varmare eller kallare, är blå (oftast, om man inte ska krångla till det med lila, choklad och alla andra "raskattfärger")

Den kan se mer eller mindre varm ut, det beror på rufism och inte på om den är genetiskt svart eller blå.

Hihi, det är en liten tjej faktiskt! :D

Tack för alla svar! En fråga till: kan man av färgen utläsa vad fadern kan ha haft för färg? Mamman är som sagt ganska "melerad" sköldpadda utan vita tecken, och vi misstänker att fadern är en stilig svart herre som finns i närheten. Kan det stämma?

(Inte min katt, därav dålig koll på föräldrar osv.. bäst att nämna för säkerhets skull. :) )

*kl*

Sätter in en bild på min svarttabby och vita huskatt så ni kan bättre se skillnaden mellan blå och svart.
5085507.jpg

Lånar tråden, hoppas det e okej.. Fina katter ni har!

Själv har jag två bondkatter och efter att ha läst mångafärgtrådar blev jag lite intresserad vad färgena på mina katter heter.

Honan är vit, gul och svartröd, så det är väl inget xtra med det, men pojken har en skojig färg. Sjäv skulle jag kalla det gråspräcklig, men finns kanske nån riktigare benämning.. Han är alltså grå, allt från nästan vitt till svart. Magen är ljusare och hårena är ljusare närmast huden än vad de är i topparna. Han har också några små fläckar med brunaktiga hår som byter färg flera gånger från topp till rot. Runt ögonen och nosen är han brunaktig och alla tassarna e svarta. Han e långhårig.. Vad kan det va för färg??

Blåsköldpaddtabby skulle jag säga eftersom hon är trefärgad :) Hon va jätte fin! :)

Här är en Norsk Skogkatt som är blåsköldpaddtabby
g22.jpg

Senast ändrad:

Lånar tråden, hoppas det e okej.. Fina katter ni har!

Själv har jag två bondkatter och efter att ha läst mångafärgtrådar blev jag lite intresserad vad färgena på mina katter heter.

Honan är vit, gul och svartröd, så det är väl inget xtra med det, men pojken har en skojig färg. Sjäv skulle jag kalla det gråspräcklig, men finns kanske nån riktigare benämning.. Han är alltså grå, allt från nästan vitt till svart. Magen är ljusare och hårena är ljusare närmast huden än vad de är i topparna. Han har också några små fläckar med brunaktiga hår som byter färg flera gånger från topp till rot. Runt ögonen och nosen är han brunaktig och alla tassarna e svarta. Han e långhårig.. Vad kan det va för färg??

Det låter nästan som någon svartsmoke's variant...Du har ingen bild? Det är lättare än att försöka förklara :)

Hihi, det är en liten tjej faktiskt! :D

Tack för alla svar! En fråga till: kan man av färgen utläsa vad fadern kan ha haft för färg? Mamman är som sagt ganska "melerad" sköldpadda utan vita tecken, och vi misstänker att fadern är en stilig svart herre som finns i närheten. Kan det stämma?

(Inte min katt, därav dålig koll på föräldrar osv.. bäst att nämna för säkerhets skull. :) )

Om mamman är sköldpadds-färgad är det väldigt svårt att förutse vad pappan har för färg, då en "sköldpadda" kan få de flesta varianter av färger på sina ungar oberoende av vad pappan har för färg.

Jo, jag har bilder... vet bara inte hur man lägger in dem...:crazy:

Han liknar kanske lite bilden som du satt in på den långhåriga, men min har mycket mindre brunt och mera mörkt..

Okej, skickade til msn-adressen. Tack för hjälpen!:)

{5854169D-0F54-4869-88C5-5B7C678BA0EE}.jpg

{91744DA3-AE34-4F9F-B010-40DF6B9CAD15}.jpg

Det är svårt att säga, långhåriga är alltid knepigare än korthåriga... Men jag skulle vilja påstå att även denna är någon variant av blå/sköldpadd/tabby eller något liknande...vad tror ni andra?

Färgen är ju mest blå, i ansiktet och på svansen ser det tabbymaskat ut och det finns ju lite trefärgsantydning i henne oxå...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt...
Svar
16
· Visningar
2 451
Senast: svea
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 979
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 603
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar