Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

L

litlaapache

Jag har funderat mycket på sista tiden vilken färg min ena isis är, mina andra två hästar är lätta att se färgen på men han är svår:confused:
Han har svart ordentligt solblekt man, själva kroppen är inte solblekt så det borde underlätta att se hans färg men icket. Han är jämnmörk över hela kroppen och då menar jag väldigt mörk.
Jag skulle vilja ha det till att han är svart då han inte har något rött/rödbrunt sken i pälsen när solen ligger på utan lyser blått om ni förstår vad jag menar.

Jag ska lägga ut länken från youtube så får ni se på honom, dock från vinter halvåret men han är inte ljusare eller mörkar under sommaren utan har i princip samma färg året runt.

Sv: Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

Ja han är reggad som mörkbrun men jag har svårt att se att han verkligen är mörkbrun. Vet att det finns dom som har fel färg i passet då det kan vara svårt att se på föl vilken färg dom kommer att få.
Om man tittar på bilder på min svart skäck som föl och bilder på isisen som föl så har dom samma typ av färg även då.
Även om det inte spelar den minsta roll vilken färg han är så skulle det vara roligt att veta hans riktiga färg.

Lyckades inte komma in på photobucket, men kan skicka bilder om det är nån som vill se mer.

Bara att hans man är brun säger att han är mörkbrun. En svart häst är svart, Inte på något sätt brun, så då står det rätt i passet.

En häst som kanske benämns som svart i Sverige går troligtvis som brúnn om den skulle varit på island. Det är väldigt få hästar som "får privilegiet" att benämnas som svartur :p De flesta hästar är mörkbruna även om det står svart i passet.

Totte är ett exempel på en häst som är reggad som svart, men som tydligt är mörkbrun. Såhär mörkbrun blev han dock först efter en vinter i Jämtland, istället för ett liv i Skåne ;) Älskar för övrigt när de blir bruna på detta viset :love:
30123653.jpg

så, nu har jag svamlat klart ;)

/Jenny

Bara att hans man är brun säger att han är mörkbrun. En svart häst är svart, Inte på något sätt brun, så då står det rätt i passet.

En häst som kanske benämns som svart i Sverige går troligtvis som brúnn om den skulle varit på island. Det är väldigt få hästar som "får privilegiet" att benämnas som svartur :p De flesta hästar är mörkbruna även om det står svart i passet.

Brun är ju genetiskt och bruna hästar inte så vanligt som du får det att låta. en bleksvart häst är genetiskt svart, inte brun. Den kan ju se tämligen brun eller gulsvart ut.

Brun är ju genetiskt och bruna hästar inte så vanligt som du får det att låta. en bleksvart häst är genetiskt svart, inte brun. Den kan ju se tämligen brun eller gulsvart ut.

Det finns en bild nånstans på nätet på en häst som ser isabell ut men är genetiskt svart, minns inte vad den heter tyvärr.

Och min ena fölunge ser ut som mörkt mörk svettfux och han är homozygot svart (färgtestad)

Jag skulle gissa att han är svart. Hårremmen bleks av solen och det gör att den kan se brun ut.

Han skulle möjligen kunna vara mörkt gulsvart. Men bara om någon av föräldrarna haft en/två gula gener. :)

Jag har funderat mycket på sista tiden vilken färg min ena isis är, mina andra två hästar är lätta att se färgen på men han är svår:confused:
Han har svart ordentligt solblekt man, själva kroppen är inte solblekt så det borde underlätta att se hans färg men icket. Han är jämnmörk över hela kroppen och då menar jag väldigt mörk.
Jag skulle vilja ha det till att han är svart då han inte har något rött/rödbrunt sken i pälsen när solen ligger på utan lyser blått om ni förstår vad jag menar.

Jag ska lägga ut länken från youtube så får ni se på honom, dock från vinter halvåret men han är inte ljusare eller mörkar under sommaren utan har i princip samma färg året runt.

Jag har också haft en sådan där häst skillnaden är att Snorri är brun på vår och sommar medans han på höst och vintern är riktig riktigt blåsvart. De finns inte en gnutta brun i den pälsen.

Min veterinär menade dock på att de skulle vara fel att benämna han som svart och att han möjligtvis kunde skrivas som bleksvart.

Sommar
28465594.jpg

Tidig vår
27576121.jpg
(foto Carro Sandberg)

Hittade naturligtvis ingen bra höst/vinterbild där man vekligen ser pälsens färg men de är här väldigt tidig höst så då ser man att de bruna är nästan helt borta.
Tidig höst
29390628.jpg

29390645.jpg

Min häst är reggad som svart och det stämmer bra... på vintern iallafall.
31562993.jpg

men på sommaren undrar man ju..?
12603655.jpg

Undra om min kan vara bleksvart eller gulsvart? Han blir dock aldrig brun varken sommar/vinter, bara manen som skiftar i olika bruna nyanser och kanske lite i svansen.

du har en fin häst:)

Stor skillnad på pälsen på sommaren och vintern, men hon ser väldigt fin ut:)

Kl

står det på world fengur vilken färg släktingarna har? Funderar på om jag ska försöka kolla upp vad han har för färger längre bak i stammen, mamma är svart skäck och pappa är skimmel tror att han är född svart.

Det finns en bild nånstans på nätet på en häst som ser isabell ut men är genetiskt svart, minns inte vad den heter tyvärr.

det låter som o det skulle kunna vara en BEC sotvit är väl ordet för en dubbelgul på svart botten

Min är reggad som svart.
Så här ser han ut på vintern

här e han på sommaren i skuggan

I solen

En bekant till mig sa han e gulsvart eller bleksvart
Någon kanske vet bättre för jag har länge undrat vilken som är den rätta :confused:
Men älskar hans sommarfärg :love:
(Han pappa e musblack å hans mamma e fux m vit man å svans stod d på WF fast hans förra ägare sa hans mamma e isabell)

Senast ändrad:

Lite bilder på honom:)
Bötjar dock tveka på om han inte är mörkbrun trotts allt....

image-6.jpg

image-7.png

image-10.jpg

image-4.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hästen på bilderna är tveklöst svart. Likaså resten av hästarna som visats i tråden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad händer om jag har i t.ex. Directions i någon ganska mörk färg, som Dark Tulip, Plum eller Midnight Blue i mitt mörkbruna (nästan...
Svar
4
· Visningar
1 384
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Islandssmurfen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama