Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

Sv: Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

Som silkisif skrev så kan man ju kicka under manen, om det inte handlar om nån med exem, då är det svårare. Och sen att man ser variationen på hästen, en bild säger inte så mkt ska man vara riktigt säker så gör man en analys. Man tittar inte bara på manen, utan hela hästen, manen i sig säger inte så mkt, då som du redan påpekade inte bara är svarta hästar som har svart man utan även bruna hästar. Och sen bleks inte bara denna typen av svarta hästar, utan många skiftar lite i färgen, isabeller, skimmlar mfl.

Ja jag vet, jag protesterade bara mot att man kan titta på man färgen över huvudtaget när man ska bestämma om hästen är svart eller brun. Det är liksom en meningslös variabel när de har samma färg på den

Det vet jag faktiskt inte. avur länkande ju en bra sida, läste den nyss. Och då strår det ju att bleksvart ursprungligen beror på en mutation (fast det är ju inte bleksvarta ensamma om att vara). Tydligen har oxå SLC24A5 genen en betydelse. Intressant läsning!

Det är en hel vetenskap detta :laugh:.

Fast det är lika dumt att inte kolla den med. Man ska kolla hela hästen, inte bara vissa delar, som en del gör och sedan bestämmer sig för vad det är för färg. Och även veterinärer kan ta fel ibland, en analys (färgtest) är det allra säkraste.

Senast ändrad:

Givetvis sak man kolla hela hästen när man ska avgöra vilken färg den har, men just för att skilja mellan brun och svart fyller det ingen funktion att titta på manen då färgen är den samma (inklusive eventuell blekning).

tack:)

Jag tycker själv han har härligt fin man oavsett årstid, den verkar blekas väldigt lätt. Och som någon sa han har inte brun man utan den är svart.

Jag blir inte klok på alla färger som bleksvart och gulsvart tex. kan någon vara snäll och berätta skillnaden mellan dom färgerna och även mellan dom och vanlig svart?

Många svarta hästar utlagda i tråden är inte alls svartare än min, utan många är mer brunaktiga än honom och ändå är dom svarta. Jag kan inget om islandshästens färger förutom dom rent uppenbara.
Min kompis har en svart som har gråaktigt sken och ljusgrå hår i öronen, fusk ål och mörkare ben.

Googla på Silverkedjan, finns en bra färgskola på Silverkedjan islandshästars hemsida. Blir liksom rätt mycket att skriva om. Men gulsvart är iaf en svart häst som har ett gulanlag också och den är alltså inte bara svart.

Din kompis häst låter som en bleksvart.

En gulsvart häst har en jämnare kroppsfärg (inte lika mörka ben och ål som en bleksvart) och ljusare ögon.

Vilka är svarta?

Bruna hästar har för övrigt lika svart man som svarta hästar!

Mosás häst och Goddamnits häst. Klart pälsen bleks på sommaren, då är det ju svårt att avgöra.
Men det verkar som att svart på en islandshäst har lite fler olika typer än på "ett vanligt varmblod" stämmer det?
Tex brukar man inte stöta på en musblack häst som är ett halblod.

Jennis som har totte, undrar bara vad han heter i stamtavlan, var väldigt lik min häst som jag köpte i tonåren och sen fick sälja : P

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad händer om jag har i t.ex. Directions i någon ganska mörk färg, som Dark Tulip, Plum eller Midnight Blue i mitt mörkbruna (nästan...
Svar
4
· Visningar
1 384
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Islandssmurfen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama