Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

Sv: Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

Vill du visa en bild på någon bleksvart pålle..?:)

bilderna på min häst.. Han vart av veterinär bedömd som bleksvart.

De jag reagerar på är allas övertygande om solens inverkan på färgen. klart päls och man bleks och Menar manen säger jag inte så mycket om för den bleks ju under en längre tid. men min häst blir ju brun när han tappar sin vinterpäls. de syns jätte väl för då kan man borsta riktigt ordentligt med tex ryktsten så får han en tydlig brun fläck.
Säger inget om att han genetiskt sett skulle kunna vara svart dock(okänd härstamning)
Men som någon sa bleksvart är väl ingen riktig färg utan bara en variation av svart

bilderna på min häst.. Han vart av veterinär bedömd som bleksvart.

De jag reagerar på är allas övertygande om solens inverkan på färgen. klart päls och man bleks och Menar manen säger jag inte så mycket om för den bleks ju under en längre tid. men min häst blir ju brun när han tappar sin vinterpäls. de syns jätte väl för då kan man borsta riktigt ordentligt med tex ryktsten så får han en tydlig brun fläck.
Säger inget om att han genetiskt sett skulle kunna vara svart dock(okänd härstamning)
Men som någon sa bleksvart är väl ingen riktig färg utan bara en variation av svart

menade alltså bilderna i början av tråden..
men
För att visa hur mycket manen bleks (såg att några tvistat om den delen) kan jag låta min häst stå för de exemplet också :P Han har utan tvekan svart man och svans. men på hösten ser han ut på detta vis i manen.
Dålig bild men de syns nog iaf
18307914.jpg

Och på våren ser man tydlig utväxt och att ändast topparna är blekt även om hästen i övrig börjar vara lite smått brunaktig
20690418.jpg

27024523.jpg

Senast ändrad:

Varför inte skicka in ett färgtest?
Kostar 25 dollar hos Animal Genetics för ett svart/fuxtest, antingen så är den ju EE Ee eller ee om man tar det testet. Vill man kan man även lägga till testet för agouti och då kostar det totalt 40 dollar. (strax under 300 kr) :)

Nu tycker jag nog att begreppen behöver redas ut!
Vad kännetecknar en bleksvart häst?
Vad kännetecknar en gulsvart häst?
Vad kännetecknar en svart häst?
Vad kännetecknar en brun häst?

Nu tycker jag nog att begreppen behöver redas ut!
Vad kännetecknar en bleksvart häst?
Vad kännetecknar en gulsvart häst?
Vad kännetecknar en svart häst?
Vad kännetecknar en brun häst?

Nu har jag läst tims färgsida och en fråga kvarstår: Vad kännetecknar en bleksvart häst?

Jag har en bleksvart häst även om det bara står svart i passet.
Han såg ut som en black när han var unghäst, men ingen black förälder, bara mormor.
Nu som vuxen är han ganska ljust svart med ljusgrått i öronen och längst ut på hovskägget på vintern samt grå på insidan av låren bak.
Svart i övrigt.
Många frågar mig vad han är för färg när jag är på kurs tex, lite beroende på årstid ;-)

*kl* Tycker jag sett en, max två svarta hästar i denna tråd, resten är ju helt klart mörkbruna. Vissa har ju jätteljusa manar till exempel. Svarta hästar är ovanliga, de ska verkligen vara svarta, sen är det väl så att en viss blekning av pälsen förekommer på sommaren.

Vilka är svarta?

Bruna hästar har för övrigt lika svart man som svarta hästar!

Min häst är av id-kontrollant bedömd som musblack, dvs jag litar inte på dem ;)

Men din veterinär tror jag i alla fall på här ;)

Bilder på tre olika bleksvarta hästar. Dessa hästar ÄR genetiskt svarta, utan gulanlag.
32729016.jpg

26749232.jpg

32729102.jpg

Gulsvart
32729145.jpg

Kan för det blotta ögat vara svårt att se skillnaden. Bleksvarta hästar har ofta "fuskål", men det kan även gulsvarta hästar ha. Det mest konkreta jag kan komma på är att gulsvarta hästar har mycket ljusare ögon.

Vilken fenotyp (färgen du uppfattar med ögat) och vilken genotyp (den genetiska färgen) behöver inte alltid överensstämma, då både arv och miljö kan ha verkan på fenotypen. Många i tråden verkar vara av en gammal färgskola och har lärt sig precis som jag gjorde i mina ridskoleår att svarta hästar ska vara korpsvarta och inget annat - men genetiken idag visar annat och ni är välkomna att stiga in i den nya världen. ;) Det är sant att hos den varmblodiga ridhästen är brun, mörkbrun, svartbrun och fux mycket vanligare än svarta hästar. Men hos islandshästen är svart och fux de vanligaste färgerna.

Jag har mängder av bilder på svarta, bleksvarta och mörkbruna islandshästar i olika nyanser då jag gjort ett fotoprojekt om just islandshästens färger. Kan lägga in mer bilder om det önskas, men kommer inte åt den hårddisken just nu. :) Har även en del bilder på "Totte" som omnämns i tråden och han är enligt min bedömning svart.
32729435.jpg

Fuskål och silvrig på mulen är min bleksvarta också. Gulsvarta har jag sett har ljusare ögon och ofta mer gult istället för silvrigt i öron och annan toning. Genetiskt sätt kan jag inte anlagen.....
Ska leta bilder på min pålle som är tydliga.

Okej. Mina är bleksvarta, men det visste jag ju.
Är det genetiskt?

Tack för bra svar ;)

*kl* Tycker jag sett en, max två svarta hästar i denna tråd, resten är ju helt klart mörkbruna. Vissa har ju jätteljusa manar till exempel. Svarta hästar är ovanliga, de ska verkligen vara svarta, sen är det väl så att en viss blekning av pälsen förekommer på sommaren.

:bow::bow::bow:

Fast både bruna och svarta hästar har svart man så på solblekta manar ser man då inte färgen.

Är bleksvart en egen genetisk variation, då?

Mutationer på så många förstår till och med jag att det inte är...

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad händer om jag har i t.ex. Directions i någon ganska mörk färg, som Dark Tulip, Plum eller Midnight Blue i mitt mörkbruna (nästan...
Svar
4
· Visningar
1 384
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Islandssmurfen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama