Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

Sv: Vilken färg har min häst, mörkbrun eller svart?

Hur skiljer du å en mörkbrun från en svart utan att veta stammen? Vad tittar man efter? Och vissa här i tråden skulle jag definitivt säga är bruna.

Mörkbrun
Gusa189.jpg

Svart
Skuggi27.jpg

Jag tänkte mer på vad man ska titta på. Den bruna ovan är enkel med tanke på mulen, men alla bruna har inte mjölmular. Det finns exempel på att två "svarta" hästar som får ett brunt föl och det kan inte riktigt stämma.

Totte är väääldigt solblekt. Rent genetiskt skulle jag gissa att han är svart. Färgen på manen har inget att göra med om grundfärgen är brun eller svart, eftersom manen alltid är svart hos både bruna och svarta hästar. Alla de vackert rödbruna manar man kan se i denna tråd är skapade av solen.

hur vet du det -rent genetiskt? Man behöver ju inte va nån expert för att se att just den hästen är brun, inte svart. Inte bara manen är brunröd om man kollar, se runt ögonen mm. Efter en vinter i Jämtland :confused:? Och hur mkt sol är det där för att de ska ge en sån effekt. har själv en svart häst och han är svart, inte mörkbrun, fast blir ljusare vid manen och lite på halsen på sommaren. men ändå väldigt lätt att se att han är av den varianten som bleks på sommaren.

Kopierat från wik:

Rapp eller svart är en hästfärg där hästen har svarta täckhår och skyddshår och mörkt skinn, hovar och ögon. Rapp finns i de flesta raser, och det finns en del raser där alla individer är svarta, varav den mest kända är Frieserhästen. En rapp häst ska inte ha några bruna/röda hår någonstans på kroppen, vilket kan vara ganska svårt att avgöra eftersom de svarta håren på vissa hästar kan blekas till brunt. Det finns två versioner av rapp, en som bleks i solen, och en som inte gör det.

Rapp kan lätt förväxlas med mörkbrun, svartbrun och svettfux.

Som föl är svarta hästar ofta gråaktiga i färgen, om fölet är mycket mörkt är det förmodligen mörkbrunt eller skimmel.

Men snälla, jag säger inte tvärsäkert att han är svart, bara att det är min bästa gissning. Vintern i Jämtland spelar nog inte så stor roll för hur sommarpälsen ser ut ;)

Hur mycket hästen bleks beror på många saker: hur länge den går ute om dagarna, om den har skugga i den delen av hagen där han oftast uppehåller sig, hur vädret har varit, osv. Glöm inte heller att solen även har varit väldigt stark det här året pga ovanligt tunt ozonlager, vilket säkert kan spela roll. Solen tar ju även mer på högre höjd. Faktorerna är många...

Just den bilden är dessutom tagen i ett väldigt varmt kvällsljus och har ett tydligt färgstick som förstärker den brunröda färgen. Det ljusa kring ögon och mule tycker jag mer ser ut som solblänk i pälsen. Fast det är klart, jag har bara den bilden att gå efter, du kanske känner hästen i verkligheten?

För att summera: Du verkar tvärsäker på att hästen är brun. Jag är inte lika säker...

Just Totte ser ut att vara brun när man ser teckningen runt ögat och på mulen, men visst kan bilden vara missvisande (och bildskärmen). Jag misstänker att bara avel och test kan ge definitift svar i vissa fall.

många i den här tråden verkar ju bara se svarta hästar -med säkerhet. är det helt ute med bruna hästar? Ja man undrar ju när en som definitivt måste vara brun anses svart. och ja det står lite då och då fel färg på passen, så det kan man inte alltid gå efter till 100 %

och jo det är svårare att se när en häst är väldigt solblekt om den är brun lr svart om man bara går efter just det ögonblicket, men en häst som är ljusbrun/rödaktig precis överallt ser inte jag som svart. oavsett årstid. Många ändrar färg på sommaren, inte bara svarta hästar.

Rapp kan lätt förväxlas med mörkbrun, svartbrun och svettfux.

Som föl är svarta hästar ofta gråaktiga i färgen, om fölet är mycket mörkt är det förmodligen mörkbrunt eller skimmel.

Det var just det sistnämnda som gjorde att jag valde att färgtesta min fölunge.
Han föddes svart med silvriga ben, var svart i ungefär 3 veckor. Jag vet att pappan är skimmel, men ej grundfärgen på pappan, och mamman är svart (eller svartbrun), mer stam än så har jag inte på min fölunge.
han har sen han släppte fölpälsen sett ut som en väldigt mörk svettfux vilket iof inte skulle kunna vara omöjligt 'färgmässigt' efetrsom fux och svart ligger väldigt nära varandra.

Ett par dagar gammal
IMG_6751.jpg

Och nu för nån vecka sen, visst en del är solblekt, men han är so men svettfux över hela kroppen
IMG_1394.jpg

Färgtestad som homozygot svart.

Passet stämmer inte alltid nej.. man skriver ju in hästens färg som föl och de kan ju ändra färg genom årena.
Jorunn är enligt passer Isabell men hon är tvekläst Isabellbäck.. hon har ål, ränder på benen samt en massa blacka fläckar över hela kroppen samt alla 4 kotorna är blackfärgade längst ner

Ursäkta bildbomb, men vad är denna tjej för färg då?
fisi_124757889.jpg

disa3_167120297.jpg

dsc_7808_167112524.jpg

dsc_7801_167112390.jpg

Åså en bild på mamman;
4272_206835030321_762185321_7159733_7033183_n_124748863.jpg

Bara att hans man är brun säger att han är mörkbrun. En svart häst är svart, Inte på något sätt brun, så då står det rätt i passet.

måste bara få säga att en brun häst kan inte ha brun man då blir det istället en fux. en brun häst och svart har alltid svart man. Jag skulle gissa på att denna häst är blek, gul svart eller mörk brun.
antingen föddes denna hästen med så ljus man eller så har den bara bleknat i solen.

tycker att både denna och den ovanför är bleksvarta.

En svart häst är svart, en brun har brunt runt ögon och nos och i flankerna och de andra som bara är liksom brunaktiga i pälsen är bleksvarta.

bleksvart är liksom ingen riktig färg utan en variant på svart precis som att det finns ljusa och mörka fuxar, det är så jag förstått det i alla fall.

Håller med föregående talare om att de flesta hästar som visas i tråden är svarta. Man,svans och päls bleks i solen. En mörkbrun häst har (nästan alltid) rödbruna eller gulbruna fält vid ljumskarna, skapet, kring ögonen och i armhålorna. Det som ni visar bilder på är svarta hästar som blekts i solen. Shirefölungen är utan tvekan svart, det finns ingen som helst tvivel på det, han ser inte ut som en svettfux utan det är den torra blekta fölpälsen som syns.
Visst finns det hästar som har fel färg i passet men det är lika ofta hästägare som tror sig veta bättre än ID kontrollanten. En svart häst kan för en person utan utbildning om hästens färger uppfattas som brun eftersom solen gärna gör sitt:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad händer om jag har i t.ex. Directions i någon ganska mörk färg, som Dark Tulip, Plum eller Midnight Blue i mitt mörkbruna (nästan...
Svar
4
· Visningar
1 384
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Islandssmurfen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama