Vilken Curb Strap?

Sunspired

Trådstartare
Ska beställa en Curb Strap (chain) till mitt hack, och tänkte fråga er Westernfolk om det är någon större skillnad på en singelkedja eller en double chain? Vill ha det "mildaste" alternativet av kedja. :) Logiken säger att en dubbel ska vara liiite mildare? O_o ;)

curb-strap-01.jpg

369-250x250.jpg

Sv: Vilken Curb Strap?

Den allra mildaste sorten är en curb helt i läder, det använder jag och det funkar klockrent..:)

Mvh Domino_s

Jaa, glömde säga att jag vill byta upp mig från läderrem! Min ponny är känslig men han blir nästan för stark när jag hoppar så behöver snäppet skarpare. :)
Bett är inget alternativ.

Inte för att vara otrevlig men är det inte bättre att träna din ponny på att vara lugn, lyssna och ha focus på dig istället för att lägga på skarpare betsling?:crazy: om din ponny nu är känslig i grunden så ska det väll inte vara några större svårigheter?

Mitt enda alternativ just nu är att jag måste tävla på hacket så man får väl kalla det nödlösning eller vad som helst. Han går klockrent men blir väldigt hängig i galoppen och efter hindren. Det är en lång process att träna eftersom jag inte kan hinderträna 7 dagar i veckan och det är där problemet uppstår. :)

Det kan jag förstå, att träna sånt tar sin lilla tid. Jag hade liknande problem med min förra häst som blev lite väl toppad när han visste att det var hoppning på gång. Jag tränade bort det genom att alltid ha hinder på banan i några månaders tid. På det viset visste han aldrig om vi skulle hoppa eller inte. Någon dag hoppade vi bara ett skutt mitt i ridpasset och sen fortsatte vi med dressyrarbetet. Hade liknande tänk vid hopp passen (ca 1 gång/vecka) att vi hoppade ett hinder och började han stressa på så var det bara att sakta av, jobba lite volter, öppna, sluta, skänkelvikning etc tills han lugnade ner sig. Det tog inte lång tid innan hon kom fram till att han var tvungen att jobba om han började ligga på så han höll sig lugn istället. Alla höstar är ju individer och fungerar olika men du kan ju prova det men din ponny och se hur det fungerar för henne/honom :)

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 606
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 059
Senast: Jeps
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 002
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar