Vilken blackvariant är han egentligen?

evis

Trådstartare
Jag har varit nyfiken och fundersam i flera år nu över den här ponnyn. När jag först träffade honom var det vinter och jag tänkte - delvis på grund av hans mörka mask i huvudet, men också för att han var ganska gråaktig (ljus) i färgen, att han var/är en musblack.
Men så kom sommaren och fram kom den här färgen - och den ser ju verkligen mer brunblack ut än något annat - eller?

walle_black.jpg


Är det vanligt att brunblackar har en sådan där mask? (bilder?) Jag har läst att det är vanligt på musblackar med masken på huvudet, men inte på brunblackar. Kan han ha någon fler "diluterande"-gen - gult? Som gör att han ser brunaktigt musblack ut eller svartaktigt brunblack? (eller skulle han ha varit mycket ljusare i såfall?)

Och när jag ändå har bilden uppe - någon som har någon idé om vad han är för ras?
Gissningarna är många men jag tror inte någon vet vilken ras/vilka raser han är (det är en ridskoleponny, dvs inte min).
Fjordingkorsning säger ju många utifrån färgen men ärligt talat finns det inte mycket fjording alls över honom. Jag tänkte Konik när jag såg bilder på Konik-ponnyer men så kom det några styckna såna till ridklubben och de är verkligen inte lika. Han verkar ha lite fler gångarter än de vanliga tre så islandshäst har väl varit en gissning - men jag vet inte om han har så mycket islänning över sej heller?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken blackvariant är han egentligen?

Oj, vilken häftig en!
Han ser ju onekligen brun ut, men jag är inte särskillt insatt så jag vet inte vad han ska räknas som..
 
Sv: Vilken blackvariant är han egentligen?

Mask (=mörkare huvud) har alla blackar, mer eller mindre. Det är på huvudet som de är mest lika sin "grundfärg". Grundfärgen för musblack är ju svart, så musblackar har ofta svart eller nästan svart huvud, medan brunblackar (som ju har brun som grundfärg) har mer brunt huvud. Du kan t.o.m. se detta på fjordingar, som ju oftast är ljust brunblacka, att de har mörkare huvud (= ljusbrunt istället för "gult").

Hur ljus eller mörk en black blir beror ju bl.a. på hur ljus eller mörk grundfärgen är. Jag har själv en musblack, som har svart/stålgrått huvud och är ljusbeige på kroppen, medan det ju finns andra musblackar som är mörkt grå.

Hästen på din bild tror jag är en mörk brunblack - jag tycker det finns för mycket rött i tonen för att vara musblack (som ju oftast är gråaktiga). Jag tänker mig en riktigt mörkt brun häst ("svartbrun") och så blackanlag på det. Jag tror inte på någon gulgen.

Vet du något om föräldrarnas färger? De kan ju säga vilka färger som är möjliga / omöjliga. Det vore också intressant att se fler bilder (andra årstider?)
 
Sv: Vilken blackvariant är han egentligen?

Aha, stort tack för informationen - nu när du säger det så har jag ju faktiskt tänkt på det, att till och med fjordingar som är så ljusa är något mörkare i tonen på huvudet. :bow:

Tyvärr vet jag ingenting om föräldrarnas färger - hästen kommer från hästhandlare eller liknande (jag kan inte hans historia, det är inte min häst [tyvärr ;) ] ) och ingen vet något om hans ursprung.

Tyvärr har jag heller inga bilder från andra årstider. Det var egentligen mest första vintern som jag tyckte han var mer åt grå-hållet - han har blivit rödare och djupare i tonen sedan dess (mått bättre/bättre utfodring antar jag). Men han blir lite "gråare" än på bilderna vintertid.

Jag kan också tänka mej att han är en mörkbrun i grund och botten, det känns logiskt.

Några fler bilder från samma sommar;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/sommaren.htm

grisbanditlillefilur.jpg
 
Sv: Vilken blackvariant är han egentligen?

I "Hästens färger" av Bo Furugren, sid 29, står det att kvävefattigt foder kan ge mattare eller ljusare färg på pälsen, eftersom melanin innehåller 6-9 % kväve. Kanske kan förklara att han blivit klarare i färgen?

/Ida
 
Sv: Vilken blackvariant är han egentligen?

På den bilden tycker jag han ser ännu mer ut som en mörk brunblack.
 
Sv: Vilken blackvariant är han egentligen?

haft en hel del kontakt med konik ponnyer. Din är garanterat en. Dom skiftar mycke i färg med din ponnys är inte ovanlig. Kroppsform mm verkar också stämma:)
 
Sv: Vilken blackvariant är han egentligen?

Hej Han MÅste Vara En Konik Ponny!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 810
Senast: Viva
·
Hundhälsa Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 275
Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 507
Senast: Niki
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 656
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp