Philosophia
Trådstartare
Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så jag vill ha en bränslesnål bil och jag vill ha någon form av hybrid. Har en diesel idag som jag gillar, men vill inte lita på att euro-6-bilar faktiskt kommer tillåtas i miljözoner. Mitt krav är också en rymlig kombi pga hundburar - dock inte så stor som Mitsubishi Outlander pga att parkeringen är snålt tilltagen. Vår Nissan Qashqai får med nöd och näppe rum. Bilen ska heller inte vara för dyr, så BMW, VW Passat och Volvo går bort. Bilen ska givetvis också vara säker. Den ska också kunna köras långa sträckor, typ till fjällen och kunna användas om det råder total brist på el (har man kört 60 mil till hundtävling så ska det även vara möjligt att ta sig därifrån).
Hur som helst, de bilar jag har tittat på som verkar uppfylla mina önskemål är VW Golf Sportscombi TGI (bensin/gas) eller en Toyota Auris Touring Sports 1,8 HSD (hybrid active). Någon som har erfarenheter av dessa bilar? För- och nackdelar med dessa? Auris har jag kört tidigare, men det var diesel.
Finns det andra hybrider som jag har missat som kan funka för mina ändamål? Jag har fri laddstation på jobbet, så även en plug-in är av intresse. Har kikat på Kia Niro men den har för litet bagage.
Hur som helst, de bilar jag har tittat på som verkar uppfylla mina önskemål är VW Golf Sportscombi TGI (bensin/gas) eller en Toyota Auris Touring Sports 1,8 HSD (hybrid active). Någon som har erfarenheter av dessa bilar? För- och nackdelar med dessa? Auris har jag kört tidigare, men det var diesel.
Finns det andra hybrider som jag har missat som kan funka för mina ändamål? Jag har fri laddstation på jobbet, så även en plug-in är av intresse. Har kikat på Kia Niro men den har för litet bagage.