Vilken bil ska vi ha?

Suspiria

Trådstartare
Vi har just nu 3 skrotbilar som går att fixa men ingen av dem är duglig här. Vi bor alltså i norra norrland där det är kring 30 minus ett par månader på vintern, och kryper ner mot 40-44 minus då och då. Den måste alltså kunna starta i kyla.

Jag jobbar hemifrån men sambon pendlar 16 mil om dagen på vardagar och har inte alltid tillgång till motorvärmare på jobbet, dieselvärmare är därför viktigt.
Fyrhjulsdrift är önskvärt här på dåliga vintervägar och om vi skulle behöva dra transport på vintern.

Vi har kollat på Subaru men det verkar bli för dyrt för oss att äga just nu. Sambon kommer ta lånet och stå på försäkringen och han är yngling än=dyrare försäkring.

Egentligen har vi inte råd med något dyrt just nu då sambon precis är färdig lärling. Det viktigaste är att den tar honom till jobbet. :)

Vi har Eberspächer värmare på arbetsbilarna, funger bra bara man kom ihåg att sätta om timern 1 gång i veckan

Med så lång pendling kanske ni ändå tjänar på att köpa en nyare bil då de drar så mycket mindre. Annars hade jag rekommenderat att hitta en fin 740 eller 940 med motorvärmare. Driftsäkra och billiga att reparera. Men de drar ju bensin.

Med så lång pendling kanske ni ändå tjänar på att köpa en nyare bil då de drar så mycket mindre. Annars hade jag rekommenderat att hitta en fin 740 eller 940 med motorvärmare. Driftsäkra och billiga att reparera. Men de drar ju bensin.
Just nu finns tyvärr inte råd till en nyare bil, beroende på hur ny så klart. Utöver lån så måste vi ha handpenning och nu är det väldigt snävt. Något bättre begagnat är nog vad vi får nöja oss med just nu, kanske att vi kan byta upp oss inför nästa vinter. Då är sambon fullbetald.

Vi har just nu 3 skrotbilar som går att fixa men ingen av dem är duglig här. Vi bor alltså i norra norrland där det är kring 30 minus ett par månader på vintern, och kryper ner mot 40-44 minus då och då. Den måste alltså kunna starta i kyla.

Jag jobbar hemifrån men sambon pendlar 16 mil om dagen på vardagar och har inte alltid tillgång till motorvärmare på jobbet, dieselvärmare är därför viktigt.
Fyrhjulsdrift är önskvärt här på dåliga vintervägar och om vi skulle behöva dra transport på vintern.

Vi har kollat på Subaru men det verkar bli för dyrt för oss att äga just nu. Sambon kommer ta lånet och stå på försäkringen och han är yngling än=dyrare försäkring.

Egentligen har vi inte råd med något dyrt just nu då sambon precis är färdig lärling. Det viktigaste är att den tar honom till jobbet. :)
Ford Focus, toyota auris eller saab 99 :)

Jag är i liknande pendlingssituation (7 mil norrbottnisk väg till jobbet).
Är i lite bättre ekonomiskt läge och köpte precis en nyare Subaru xv. Subaru is the way om ni ska ha diesel+fyrhjulsdrift+inte allt för dyr.
Men det kanske bör vänta tills nästa år, och satsa på vad som helst på blocket som uppfyller de kriterier ni har, i en prisnivå som funkar? Ska bilen "bara hålla" i några år så går det ju att acceptera diverse skavanker som inte påverkar funktionen :)

Jag upplever många gånger att diesel har svårt att starta i iskyla. Men jag hade nog oavsett tittat på Volvo, passat eller Audi.
Problemet med dieselvärmare och jättekallt är att batteriet dras ur på nolltid...

Hur mycket får bilen kosta i inköp? "Inte allt för dyr" har jag märkt att kan betyda att bilen får kosta allt mellan 15000 och 150000 här på buke :p

Liknande trådar

Äldre Nu är det äntligen dags att köpa en ordentlig bil! :D Men vad sjutton söker vi? Både jag och sambon är totalt ointresserade av bilar och...
2
Svar
35
· Visningar
1 718
Senast: Sar
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka