Sv: Vilken belöning använder ni er av?
cillamuffins skrev:
men hur svårt kan det vara egentligen? mina hundar får alltid godis på träning och inte är de fixerade vid mina händer för det. det tar inte heller många sekunder att plocka fram en godisbit när hunden har varit extra duktig. tänk att du jobbar med en sak som du verkligen brinner för. ok, det kan man göra för att det är roligt, men nog arbetar man lite extra hårt om man tror att man kan få en belöning efteråt. ännu bättre blir det om du blivit lovad en belöning, men du vet inte vad den består av.
Min hund är inte jämt fixerad vid händerna, men ibland känns det så. Jag tycker inte att godisbelöning är SKITJOBBIGT men litegrann ibland.
Därför ska jag prova externbelöning (i form av något ätbart!) och försöka få honom att förstå att han först ska jobba, sedan kommer det goda.
Som det är nu (men jag kanske gör fel där?) blir det mer "sitt"-godis-"ligg"-godis-"stanna"-"hit"-godis-sitt-godis-ligg-godis-sitt-godis osv... Godis hela tiden.
Om man jämför med en som jag tränar med, som kör lite fot, inkallning, stå, sitt, ligg en stund och sedan tar fram en boll ur fickan och kastar iväg så hunden får jaga. Hunden har hela tiden gått och väntat och ansträngt sig för snart kommer det roliga
...
Det är så jag vill ha det, lite mer "lust" och lite mer "ansträngning" hos hunden.
Men som jag skrivit många gånger tidigar - det är säkert jag som gör fel till en viss del. Eller jag kanske inte gör fel, men jag borde göra det MER (släppa loss och vara rolig...
) och jag jobbar med det.
Usch, det här blev långt och grötigt
, men det är ungefär så jag tänker.