Vilken belöning använder ni er av?

Sv: Vilken belöning använder ni er av?

Håller med dig, ska man tävla så kan det behöva förstärkas genom
boll, kamp el liknande..Tex min gren IPO, där räcker det inte att hunden går i perfekt position bredvid föraren, utan hunden ska ha ständig kontakt och se GLAD och IVRIG ut, för att få bra poäng.. :smirk:

Geezer skrev:
Att hunden skall jobba bara för att jag är dess flockledare är för mig enbart blaj. Jag vill ha hundar som kan tävla på elitnivå i flera grenar och det är ytterst få som kan göra det enbart med motivationen att jag vill vara min ledare till lags. Enligt mig krävs det mycket mer motivation än så hos hunden (både en inre drivkraft och drivet av få belöningar) samt att det krävs andra saker hos hunden så som att jag vill ha initiativtagande hundar (vilket går lite stick i stäv mot att göra allt som ledaren vill). Dessutom har jag inte den synen på flockliv, ledarskap, där alla i flocken följer ledaren blint. Flockliv, ledarskap är så mkt mer komplicerat än så.

Håller med till punkt och pricka :bow:
(utom möjligtvis det där med elitnivå, vi satsar på lydnadsettan typ :D ;) )

Jag tycker det är lite väl mycket tal om ledarskap ibland. "Är du en bra ledare gör hunden si och så". Visst, i mycket är det väl så. Men det är inte allt!
Jag har bra pli på min hund, han lyder mig och vet att det är jag som bestämmer. Att han är "svårmotiverad" är knappast mitt fel (?), men däremot måste jag hitta och lära mig plocka fram HANS motivation, och det är en helt annan sak. (En duktig förare skulle säkert nå mycket större framgångar än vad jag, som nybörjare, gjort. Jag har massor kvar att lära.)
Han är helt enkelt inte särskilt intresserad av att behaga mig i lydnadsträningen. Även om han gör momenten, gör han dem inte alltid rätt, just för att han inte är tillräckligt motiverad. Skulle jag tex bara använda mig av ett lågt röstberöm skulle det dröja cirka två minuter innan min hund lagt sig på marken med huvudet vilande på tassarna.
Jag kan bli lite lätt irriterad när någon alltid påstår att det är mitt "ledarskap" som brister. Som om min hund respekterade mig mindre än en tävlingsschäfer gör med sin matte. :smirk:
Det handlar inte BARA om det.

Ofta är ju de hundar som ifrågasätter ledarskap, testar gränser osv ypperliga tävlingshundar (kanske inte så trevliga vardagen alltid) för att de har 'drivet' en vilja att göra saker, hitta på och testa.

Härom veckan var jag på en kombinerad lydnad och agilitytävling. Då passade jag på att kolla en del på elitlydnaden. Då var det en tjej som jobbade med sin BC helt utan belöning och visst gjorde den momenten men TEMPOT, INTENSITETEN var som bortblåst. Jag vet att hon aldrig använde belöning eftersom jag pratade med hennes mamma.

När hunden väl kan ett moment så avprogrammerar jag den delvis från belöning. Eller rättare sagt vi jobbar på att hunden skall bli uthålligare innan den riktiga belöningen kommer. Mellan den har vi mer tävlingsbelöningar...fast detta gör jag inte hela tiden utan bara ibland...*s*

men hur svårt kan det vara egentligen? mina hundar får alltid godis på träning och inte är de fixerade vid mina händer för det. det tar inte heller många sekunder att plocka fram en godisbit när hunden har varit extra duktig. tänk att du jobbar med en sak som du verkligen brinner för. ok, det kan man göra för att det är roligt, men nog arbetar man lite extra hårt om man tror att man kan få en belöning efteråt. ännu bättre blir det om du blivit lovad en belöning, men du vet inte vad den består av.

När hunden väl kan ett moment så avprogrammerar jag den delvis från belöning. Eller rättare sagt vi jobbar på att hunden skall bli uthålligare innan den riktiga belöningen kommer. Mellan den har vi mer tävlingsbelöningar...fast detta gör jag inte hela tiden utan bara ibland...*s*

så gör jag också. men för att hundarna inte ska tappa sugen lägger jag ibland in någon stor belöning så slumpvis jag bara kan.

Ledarskapet är ALLT!
Men det är otroligt svårt att veta vad ett bra ledarskap är.

I min värld är ett bra ledarskap att jag aldrig behöver ta i min hund, det räcker med att jag stelnar till, tittar på den och ev morrar lite dovt. Tex när den luktar på den goda köttbiten som ligger på bänken.
Att min hund inte skäller när det kommer folk, jag som ledare bedömmer dom som kommer om vi behöver vakta eller inte.
Att min hund "frågar" mig om det är bra det den gör, och håller koll på mig och om jag ger signaler.
Att jag utan problem kan lägga ned min hund på golvet och jag kan klippa klorna utan problem och dessutom kan hålla kvar den där tills den somnar.
Att jag kan lämna den hemma i lyan utan problem, den kopplar av trots att den inte har koll på vart jag är och vad jag gör. M m.

Det är så många små detaljer som utgör ledarskap. OCH det är många som har otroliga problem bara för att det brister i ledarskapet.

Bara för att man inte använder en massa godis och leksaker så blir ju inte tex lydnaden trist för det. Oj, vad man kan göra mycket med sitt kroppsspråk! Man ska ju vara som en idol för sin hund, en som hunden beundrar och vill vara till lags.
Men vad som är bäst och vilken metod man än förespråkar så är ju huvudsaken att den fungerar på ens hund, det enda jag grovt skulle protestera mot är om någon försöker lära in nåt med hugg/slag och hårda ord, eller tjata långa ramsor som tex - MEN BUSTER, jag har ju sagt åt dig att inte resa dig upp när du sitter. Du ska sitta tills jag säger annat bla bla bla.

Huvudsaken är att du och DIN hund har kul tillsammans!

Nja, jag vet inte om jag håller med. Dels pratar vi om olika saker och dels så har vi helt olika mål.

Du pratar om små vardagssaker och det tror jag inte den som ställde huvudfrågan syftade på egentligen. Vidare så är jag ganska så säker på att ledarskap inte räcker till om man har som mål att tävla med riktigt höga poäng i de högre klasserna. Hundens intensitet brukar alltid gå ned. Detta finns det dessutom MÅNGA vetenskapliga studier kring. Det är kanon om det enbart räcker för dig att vara en god ledare men jag betvivlar att du skulle kunna konkurrera i tävlingssammanhang i längden.

om sitt, ligg, rulla, stanna osv räknas som lydnadsträninga har vi i alla tider använt oss av godis. om man kallar in hunden eller så så räker det gott o väl med att klia lite prata berömande.. iaf till våra vovvar :D

Jag tror visst att vi pratar om samma sak, men vi har olika vägar,erfarenheter och synsätt!

Varför hundens intensitet går ned är väl rätt enkelt, det blir för tradigt -samma, samma!
Det enda man behöver göra är att variera träningen, ofta och mycket. Behöver man godis till det?

När jag hade min tik som blev SLCH så hade jag verkligen kört fast i tråklydnaden, men så träffade jag en klok gammal hundman som snurrade fart på vår lydnad -utan godis!

Jag är inte emot godis, men tycker att man skall variera och att man faktiskt kan få en glad, lydig hund bara för att den ser dig som sin stora idol (ledare) och med glädje vill göra allt du ber den om!

Tänk om det vore så enkelt. Alla hundar fungerar inte som en arbetsglad Schäfer.

Nä, och alla schäfrar är absolut inte jätteföriga och enkla att träna i lydnaden heller ;)

Pocahontas skrev:
Jag är inte emot godis, men tycker att man skall variera och att man faktiskt kan få en glad, lydig hund bara för att den ser dig som sin stora idol (ledare) och med glädje vill göra allt du ber den om!

Ingen har sagt emot dig gällande variation i träningen, men jag förstår inte poängen med att inte använda sig av de motivationshöjande metoder som man vet fungerar bäst?

Om man har en godisfixerad hund så ärdet väl jättebra att utnyttja det? Vår förra hund ville egentligen inte vara till lags. Hon ville bestämma och jag var absolut inte hennes idol, men hon accepterade att jag bestämde.

Från att gå från ett accepterande till att bli "idol" krävdes av mig att jag bjöd på något extra. Hon var hon tokig i godbitar och kamptrasor. Om jag hade uteslutit dessa morötter så hade jag inte haft ens hälften av den lilla lydnad som jag lyckades ha på henne. Det vore direkt olämpligt att bara träna med små hjälpmedel på en hund som inte var särskilt villig att vara till lags om hon inte tjänade på det.

Vår lilla schnauzer däremot är en dröm att umgås med. Jag behöver nästan inte göra någonting för att han skall vara med på noterna. En hund som så naturligt ser upp till en viftar glatt på svansen för all belöning - om de så bara är ett lågmält "bra" är givetvis en helt annan sak att träna. Men tom denna gladlynta och lättsamma hund behöver lön för mödan om han skall utföra moment med riktig intensitet och glädje. "Belöningen" kan givetvis vara skojig och oförutsägbar träning, men det jag menar är att inte endast att vara "idol" räcker.

Men som Geezer skriver, för att få upp och bibehålla intensitet och intresse så krävs att man bjuder hunden på extra motivation.

Det du beskriver låter för mig mer som vardagslydnad och "trevlig samvaro" än som träning för tävling.

I de flesta grenar behöver man 'tjata' eller repetera det mesta för att finslipa detaljerna. Även om man inte har ambitionerna så att vara i eliten så krävs det många repetitioner båder för hundens och förarens skull. Vissa hundar och vissa raser klarar detta utan att han någon extra krydda mer än den sociala belöningen från föraren men många gör det inte. Det spelar liksom ingen roll hur god ledare du är för denna typ av hund. Jag skulle vilja säga att det stora flertalet av hundar fungerar på detta sätt.

Har du för den delen något exempel på förare som jobbar helt utan belöning, mer än en klapp eller muntligt beröm? Jag vet ingen elitförare som gör det.

Äh, orkar inte debattera detta ämne mer, vi har alla våra egna vägar till Rom :D

Jag hävdar att man inte behöver godis/leksak och en del hävdar att man behöver både godis och leksak. So what, bara det fungerar?!?

Jag har hittat mitt sätt att träna hund, ni får gärna ha era!

cillamuffins skrev:
men hur svårt kan det vara egentligen? mina hundar får alltid godis på träning och inte är de fixerade vid mina händer för det. det tar inte heller många sekunder att plocka fram en godisbit när hunden har varit extra duktig. tänk att du jobbar med en sak som du verkligen brinner för. ok, det kan man göra för att det är roligt, men nog arbetar man lite extra hårt om man tror att man kan få en belöning efteråt. ännu bättre blir det om du blivit lovad en belöning, men du vet inte vad den består av.

Min hund är inte jämt fixerad vid händerna, men ibland känns det så. Jag tycker inte att godisbelöning är SKITJOBBIGT men litegrann ibland.

Därför ska jag prova externbelöning (i form av något ätbart!) och försöka få honom att förstå att han först ska jobba, sedan kommer det goda. ;)

Som det är nu (men jag kanske gör fel där?) blir det mer "sitt"-godis-"ligg"-godis-"stanna"-"hit"-godis-sitt-godis-ligg-godis-sitt-godis osv... Godis hela tiden.
Om man jämför med en som jag tränar med, som kör lite fot, inkallning, stå, sitt, ligg en stund och sedan tar fram en boll ur fickan och kastar iväg så hunden får jaga. Hunden har hela tiden gått och väntat och ansträngt sig för snart kommer det roliga :) ...
Det är så jag vill ha det, lite mer "lust" och lite mer "ansträngning" hos hunden.
Men som jag skrivit många gånger tidigar - det är säkert jag som gör fel till en viss del. Eller jag kanske inte gör fel, men jag borde göra det MER (släppa loss och vara rolig... :banana: ) och jag jobbar med det.

Usch, det här blev långt och grötigt :o , men det är ungefär så jag tänker.

om hunden kan ligg ska den naturligtvis inte ha godis varje gång den lägger sig på kommando. då blir läggandet snabbt långsamt och snett, om hunden ens giter lägga sig. tränar du lägganden så belöna bara de snabbaste (eller rakaste, men inte två kriterier samtidigt). så småningom tunnas godiset ut även när hunden lägger sig riktigt snabbt, men fortsätt att någon gång ibland ge en gottebit för ett bra läggande. tränar du inte läggande men vill att hunden ska ligga ner för t ex sättande i fjärrdirigering så finns det ingen anledning att belöna läggandet. sortera ut VAD det är du tränar och belöna därefter.

Ingen har sagt emot dig gällande variation i träningen, men jag förstår inte poängen med att inte använda sig av de motivationshöjande metoder som man vet fungerar bäst?

precis min tanke. min ena har t ex både stort matintresse och föremålsintresse, varför skulle jag låta bli att använda det i träningen?

Allmänt!
Sambon gick "unghundskurs" med nuvarande jycken, och där skulle godis matas i ett kör. Följden blev, att hundarna följde frolic i st f föraren. När så samma övning skulle utföras utan godis, stod dom som fån och undrade vad människorna ville. Jag, m fl, ifrågasatte systemet och fick till svar, att hunden skulle visa kontakt med sin förare, dvs godishanden.
För att lära hunden rätt reaktion i ett moment, kan godis användas som förstärkning av "rättsignalen", men att hela tiden mata fram önskat beteende, anser jag helt fel.

Vi övergick snart till att motivationsträna hemma, så att hunden ville utföra, det vi ville den skulle göra, bara för att vi ville den skulle göra, det vi ville den skulle göra! ;) :o

LIA

att bara mata fram godis är ungefär lika lärorikt för hunden som att äta mat ur skålen. om man använder det som belöning ska den ha utfört något värt att belönas. eller ännu bättre, som du skriver, som positiv förstärkning. men också det kräver att hunden faktiskt utför något.

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo är relativt nya adoptivägare (sen ca 7 mån) till en kastrerad bullterrierkille på 2.5 år. Vi trivs jättebra ihop...
2 3
Svar
41
· Visningar
18 596
Senast: SandraM
·
Övr. Hund Dvs lydnadsmomentet. Som några av er vet så tränar jag Loka flitigt i lydnad och ska nu komma igång igen efter vinteruppehåll (dvs då...
2
Svar
22
· Visningar
2 620
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar