Vilken belöning använder ni er av?

Sv: Vilken belöning använder ni er av?

Anmvänder mig av boll i snöre till lilltiken, har den knuten i handen
och släpper ner den som belöning .
Hon får inte alltid bett i den, utan ibland använder jag den som lite
"triggning", så att hon vill ha den ännu mer..Jag ger henne även beröm
med rösten och klappar henne, så jag varierar lite.

Hanen som är snart fyra får klapp och röst som beröm, bollen eller
kamptrasan kan han få när momentet är klart, han låser ofta upp sig
och vägrar att släpppa föremålen, och använder man den under momenten så blir det en onödig kamp..

Just det, bollen använder jag ENBART i träning, den får hon aldrig
ha annars. Har inga leksaker överhuvud taget i hemmet, bara ben.

Jag har mest använt godis till Selma och har väl "fastnat" lite i det tyvärr.. Annars använder jag ballonger en del, hon tycker det är jättekul att smälla dem. :) (Kanske räknas som muta, men ibland visar jag en ouppblåst ballong som jag lägger i fickan, sen kan hon göra hur mycket som helst :)) Kong med snöre funkar bra också, och boll ibland. Gos och bara röstberöm bryr hon sig knappt om, men det kanske går att träna upp på något sätt?

Externbelöning har jag provat en del, men hon blir så fixerad vid det som ligger en bit bort så hon går bara och stirrar mot det. Jag har försökt träna mycket på det där, så att hon ska förstå att det är MIG hon ska vara uppmärksam på men jag har gett upp. :p

När jag tränar lydnad så använder jag frolla.
När han gör bra ifrån sig på bana röst och beröring. (Har greyhound)

Jag belönar oftast min hund med pipleksaker som han får leka med efter väl utfört jobb. Men ibland får han foder från Doggy (de allra minsta kulorna) :d .

Första gångerna vi tränade fick han levergodis, men märkte strax att han började tokkräkas av dem.... Så det la jag av med fortare än kvickt!

Min systers hund har en MYCKET annorlunda belöning... Så fort han gjort något bra vill han att man ska skvätta vatten på honom! Ur skål eller hellre ur en vattenflaska! Det är den enda belöning han verkligen gillar, struntar totalt i godis och leksaker :) !

Jag tar till allt möjligt. Min hund kan liknas vid en gammal bil, en riktigt gammal bil med vev. För att starta henne måste man först veva igång henne och det krävs rejäla krafttag för att få veven att gå runt. Då hon väl puttrat igång så går det inte fort i början och bensin måste fyllas på hela tiden. Vill man ha mer sprutt får man ta till flygfotogen.

Godis och bollkastning är det som fungerar bäst och belöningen kommer ofta. Frekvensen minskar inte bara för att hon kan momentet, däremot ökar kraven. Jag har försökt minska belöningarna, men då stannar motorn. Utan bensin går inte bilen.

Evita vill väldigt gärna vara till lags, men det är så mycket som kommer i vägen. Okända ekipage på plan som kan vara farliga, en bil som låter för mycket eller något så enkelt som att matte har en rynka i pannan. Godis och boll kan ta bort alla hennes mentala blockeringar och göra henne mottaglig för träning. Hon glömmer dock lika fort igen så det är ett evigt nötande med henne.

Idealet för mig är att använda enbart beröm, men då lär jag behöva en hund som funkar som den ska också. En modern volvo istället för en T-ford.

Haha, det där känns igen :angel:

Min hund verkar bara ha två växlar dock, en superseg och en racersnabb.
Ibland på inkallningen kommer han strövande med hängande tunga, trött blick, svansen som viftar i slow motion och avslutar med att sätta sig på min vänstra sida med en djup suck.
Andra gånger är han så laddad att man inte hinner se hunden, bara känner vindpusten och ser fartränderna och bromsspåren på marken. :p :D

Jadzia skrev:
Jag tar till allt möjligt. Min hund kan liknas vid en gammal bil, en riktigt gammal bil med vev. För att starta henne måste man först veva igång henne och det krävs rejäla krafttag för att få veven att gå runt. Då hon väl puttrat igång så går det inte fort i början och bensin måste fyllas på hela tiden. Vill man ha mer sprutt får man ta till flygfotogen.

/.../

Godis och bollkastning är det som fungerar bäst och belöningen kommer ofta. Frekvensen minskar inte bara för att hon kan momentet, däremot ökar kraven. Jag har försökt minska belöningarna, men då stannar motorn. Utan bensin går inte bilen.

Vilken härlig liknelse! :rofl:

Inspirerad av dig så skulle jag vilja likna vår taxkorsning med en räv. Han tycker det är trevligt i sin lya, men ger sig gärna ut på strövarstrå. Där skall han helst inte störas med kommando och annat oväsentligt. Godiset kan jag få behålla för mig själv också - för det STÖR hans Sherlock Holmes-liknande koncentration. vem vet om det gått en tik där han går, eller o ve och fasa - en hane? :eek:

När kommandona trots allt haglar över honom så lyder han motvilligt. Bästa belöningen är när momentet är över och han kan återgå till sitt sniffande.

Underligt nog spårar han inget vidare för då slår det honom plötsligt att spårläggaren inte är på plats. Då reser denna "räv" på sin halvmeterslånga lekamen oh studsar fram på bakbenen med framtassarna burna som en kängru för att han skall se bättre.

Nej, om din hund är en T-ford så är min som en gammal listig räv. Han vet dessutom exakt hur han skall undvika obehag när han burit sig illa åt. Anklagande blickar är hans specialitet.

en allmän reflektion bara... vad är det som är så fel med att belöna med godis egentligen? det verkar gå någon sorts trend i att inte ge godis som beröm "för då är hunden godslydig". måste man låta bli att ge hunden godis för att "lyckas"? och vad är det för fel med att dansa lite med sin hund?

mina hundar får allt från korv till leversnittar som belöning och det funkar jättebra. till labben har jag också en kong eller tennisboll och schäfen kampar gärna med kopplet. jag har "klickat in" ett ljust JA! som funkar bra på tävling (fusk, jag vet).

lady_vip skrev:
Rottis :angel: *skrattar*

Du får skaffa nåt med fart, typ weimis;)

//E

Min rottis var inte som jadzias. Hon var en rejäl volvo med extrastark turbo. Ibland var dock växellådan lite felinställd. Det kunde slå över eller vara lite trögt. Tyngden och arbetsviljan fanns där i alla fall hela tiden. ;)

sån är min schäfer också. det där med uthållighet är inte hennes grej.

Eftersom jag hade skrivit att jag fastnat i att ge godis kan jag svara på hur jag ser på det. :)

Jag tycker inte heller det är fel att belöna med godis. Men det kan kännas lite tråkigt, för jag känner att jag gör det för mycket ibland. När jag klappar och pratar med glad röst åt hunden står hon ändå bara och väntar på att få sitt godis.. Jag vill ju att hon ska bli glad av MIG.

Annars tycker jag godis är superbra, speciellt eftersom jag har en hund som gör vad som helst för köttbullar. :)

Jag har ingen rottis. Det är en korsning mellan trögdjur och T-ford med inslag av Det Fega Lejonet.

Hon måste ha fått fel kostym av kemtvätten.

Hon är uthållig på sitt sätt. Det kräver bara så mycket energi att stänga ute allt det där jobbiga runtomkring och koncentrera sig på matte.

Jag tycker inet att det är något fel att belöna med godis, men nackdelen är tycker jag att belöningen ofta tar tid att få fram
( om man har den i fickan tex) med tex boll i snöre går det tycker jag att beöna snabbare och mer direkt än med godis.

Och bollen kan man bara släppa ner snappt tex vid belöning av kontakten vid tex fotgåendet och den kommer då "uppifrån".

Jag har använt godis ibland till hanen eftesom man inte kan kampa med han, men jag tycker att det blir krångligt och fördröjt för att få godisen til hundens mun, om man tex släpper ner godisen så kanske
hunden missar den och börjar leta i backen istället, då kommer ju belöningen där nere.. :eek:

cillamuffins skrev:
en allmän reflektion bara... vad är det som är så fel med att belöna med godis egentligen? det verkar gå någon sorts trend i att inte ge godis som beröm "för då är hunden godslydig". måste man låta bli att ge hunden godis för att "lyckas"? och vad är det för fel med att dansa lite med sin hund?

mina hundar får allt från korv till leversnittar som belöning och det funkar jättebra. till labben har jag också en kong eller tennisboll och schäfen kampar gärna med kopplet. jag har "klickat in" ett ljust JA! som funkar bra på tävling (fusk, jag vet).

För mig är godisbelöningen ett hinder i lydnadsträningen. Dels tycker jag att det är bökigt att behöva gräva i fickan, (jag tycker det är nog bökigt att ha ett koppel i handen eller - ännu värre - ett koppel som sitter fast i hunden) helst vill jag vara helt ledig kroppsligt.

Sedan blir min hund gärna lite het på handen/fickan, och han förväntar sig en godbit efter varje moment... Ibland sätter han den nästan i halsen - så bråttom har han.

Han saknar tyvärr boll/föremålsintresse (det finns där, ungefär var tredje dag, men aldrig under press) annars hade jag gärna kastat iväg en boll då och då när han varit duktig, som mina träningskompisar gör med sina hundar.

Därför är jag intresserad av att prova externbelöning (i godisform). Då kan jag behålla det, men slippa en hund som drar mot fickan och ständigt koncentrerar sig på mina händer...

Pocahontas skrev:
Vid lydnadsträning har jag helt gått över till enbart beröm och jösses vad mallig han blir när jag tittar ned på honom och säger -men nu var du skiiiiitduktig. Han lägger öronen bakåt och viftar på svansen och ser bara sååå mallig ut.

En hund som man är korrekt ledare över vill ju göra allt för att vara sin ledare till lags och då ska beröm räcka. Inte så mycket att hunden blir galen utan den ska bara visa med öron/svans, kroppsspråka att den tar emot berömet och blir mallig. Det, likaväl som ett nej betyder att det är fel. Man ska direkt se på hunden att nej:et ger resultat.

Provade tidigare både boll och godis på denna hund men sen jag skippade detta så har jag en helt annan förighet hos min hund och han bara brinner av iver över att göra rätt!!

Jag trodde aldrig att det skulle funka så bra som det gör!!

Håller helt med!

Jag glömde jämt och ständigt godis och leksaker när jag skulle träna, eller så tvättade jag jackan med hundgodis i fickan vilket var typ lika irriterande. Använder mig idag enbart av rösten, och får samma reaktion som ovan. Min hund vet precis när hon är bäst i världen, och då är hon malligast i stan. Har även märkt att det funkar bäst även vid korrigering och framförallt hur lite det behövs för att hunden ska märka skillnad, en blick kan räcka långt.

Jag använder mig av röst, klappning, godis, boll, kamp, bus och allt annat jag kommer på. Belöningen kan vara extern eller hos mig, det är olika.

När jag tränar tävlingslydnad, bruks eller agility så använder jag rikligt med belöningar. De är dock ganska genomtänkta så det är inte så att jag bara slumpar iväg något. Det vill säga att ibland vill jag ha en belöning som är iväg från mig, ibland intill mig osv osv. Jag jobbar även på att ha tävlingsmässiga belöningar, röst, smekning eller bus beroende på vad som passar hunden och momentet.

Att hunden skall jobba bara för att jag är dess flockledare är för mig enbart blaj. Jag vill ha hundar som kan tävla på elitnivå i flera grenar och det är ytterst få som kan göra det enbart med motivationen att jag vill vara min ledare till lags. Enligt mig krävs det mycket mer motivation än så hos hunden (både en inre drivkraft och drivet av få belöningar) samt att det krävs andra saker hos hunden så som att jag vill ha initiativtagande hundar (vilket går lite stick i stäv mot att göra allt som ledaren vill). Dessutom har jag inte den synen på flockliv, ledarskap, där alla i flocken följer ledaren blint. Flockliv, ledarskap är så mkt mer komplicerat än så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo är relativt nya adoptivägare (sen ca 7 mån) till en kastrerad bullterrierkille på 2.5 år. Vi trivs jättebra ihop...
2 3
Svar
41
· Visningar
18 596
Senast: SandraM
·
Övr. Hund Dvs lydnadsmomentet. Som några av er vet så tränar jag Loka flitigt i lydnad och ska nu komma igång igen efter vinteruppehåll (dvs då...
2
Svar
22
· Visningar
2 620
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar