Vilken är Sveriges äldsta/yngsta distansrittstävling?

Lina E Jonsson

Trådstartare
Hej alla!

Jag kom på en fråga som säkert någon här kan svara på.
Vilken är Sveriges äldsta respektive yngsta tävling i distansridning??
En liten fundering bara... ;)

MVH Lina

Sv: Vilken är Sveriges äldsta/yngsta distansrittstävling?

Intressant fråga :laugh:
Jag har inte svaret till dig, men jag vet att Karolinerritten (med start och/eller mål utanför Skara i Västergötland) i allafall var en av de ritter som startades först i Sverige. Vet inte om den var allra först, men det skulle vara kul att veta :D

...själv var jag stolt liten springare med tidlappar vid en av grindarna (de var inte på samma ställe som start och mål då) någon gång under 80-talet, och det är tack vare det minnet som jag rider distans idag :love:

Nu har en liten fågel viskat i mitt öra att Karolinerritten var den äldsta i Sverige i modern tid, reds första gången 1977. Den yngsta ritten är sannolikt Medeltidsritten som är en ritt i Halland, rids första gången i år i slutet av oktober.

Vilken är äldst o fortfarande igång? Kan det vara Göingeritten?
// Linda

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 817
Senast: MissFideli
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka