Vilken är er drömstam?

Gimlan

Trådstartare
Jag har ju börjat drömma så smått om en ny unghäst - om ni skulle få välja stam på en kommande islandshäst, vad skulle ni helst se i stammen/slippa se i stammen och varför? Mao vilken är er drömstam och varför?

Har ju en längtan sedan länge att skaffa ett stort, explosivt femgångssto efter Askur från Håkansgården. Men vad jag vill ha på mödernet har jag inte bestämt. :D

Femgångare, sto, mycket vilja, lite tuffare, en del gång – så långt har jag kommit. Sen har jag inte kommit längre :D

Har ju en längtan sedan länge att skaffa ett stort, explosivt femgångssto efter Askur från Håkansgården. Men vad jag vill ha på mödernet har jag inte bestämt. :D
Här är en till som gärna har askur i en femgångare. Nu står jag dock med en fantastisk ardurkille.
Men ett sto e. Askur skulle inte vara fel!

Jag tror nog dock att jag mer vet vad jag INTE vill ha ..

Haha jag vill inte ha ett sto e: Askur i alla fall, min 2a islänning var ett sådant sto en mycket bestämd dam som min mamma tog över när jag gav upp efter ett års slit, de två passar som tur är mycket bättre ihop :)
Illingur och Alfur är fina pojkar så en avkomma efter någon av dem är väl en dröm, skäckar är min favorit också :angel:
Har dock ingen skäck i samlingen och har inte plats för någon heller om jag inte gör mig av med en enfärgad först :p

Min egen Vera har faktiskt en drömstam för mig. Hon är e. Bjartur frá Höfda (musblacka hingsten Benni Lindal rider i sin film) som är linjeavlad på Orri och Ofeigur. U. ett obedömt men underbart sto e. förstaklass Oddur frá Selfoss - sonen Skinfaxi frá Thoreyjarnupi och u. ett förstaklass sto med kolkous/skáney-blod. Gillar att hon på nära håll kombinerar Odur frá Brun, Stigur frá Kjartansstödum, Ofeigur frá Flugumyri, Orri frá Thufu och Kjarval och Hervar frá Saudarkroki. Roligast är att hon har så många förstaklasston nära i stamtavlan med, med pris för avkommor. Det var just stammen som gjorde att jag sedan köpte henne som ohanterad unghäst efter att bara sett en video.

Nästa dröm är att betäcka henne med Illingur frá Toftum för att få in Númi (älskar hans avkommor) och Gáski:love:

Mina drömbarn är (helst sto) efter:
Garri fra Reykjavik (Äger en vallack i dagsläget)
Kraftur fra Bringu
Berserkur fra Stykkisholmi
Oliver fra Kvistum
:love:

Jag har en hingst efter Berserkur som jag är väldigt nöjd med! :) Han lite försiktig och känslig (mamma var väldigt spänd/rädd som unghäst innan hon reds in, nu snäll) men verkar vara mild ändå :) Rör sig väldigt bra!!

Kraftur fra Bringu är en hingst som jag alltid gillat sen jag såg honom första gången. Väldigt mycket utstrålning i den hästen! gillar också Gustur som Kraftur är efter.

Isar fra Keldudal har jag sett väldigt många riktigt flotta avkommor efter! Så hon skulle jag gärna ha en häst efter :) ett fint sto på Isar så känns det som om det inte kan bli annat än bra ;)

Gillar ett sto som heter Sunna som jag red på för några år sen. Mitt favorit sto (efter min egen häst såklart) som är väldigt flott och ger fina/flotta och väldigt trevliga avkommor med stabilt psyke :) Hon själv är bedömd/stambok. Gillar henne som sagt väldigt mycket och även avkommorna :) Stot är minst lika viktig som hingsten; även hon som ska prägla fölet under tiden den växer upp.

Isar fra Keldudal har jag sett väldigt många riktigt flotta avkommor efter! Så hon skulle jag gärna ha en häst efter :) ett fint sto på Isar så känns det som om det inte kan bli annat än bra ;)

Här kan jag inte riktigt hålla med .. Absolut att det finns dom som är "något utöver det vanliga", men tycker att lynnet på många av dom är under all kritik. Har ridit in ett par stycken. Sen har jag såklart även ridit trevliga, flotta hästar e. honom också, men jag tror man måste veta vad man har för mamma.

Hrannar är en annan hingst jag ALDRIG skulle vilja ha en avkomma efter. Eller i stammen.
Justja, det var ju drömstam nu, inte mardröm :eek:
Sorry ;)

JAG VILL HA EN AVKOMMA TILL SNARPUR :love:
Det är nog en dröm just nu ;)

Jag skulle vilja ha en avkomma till Álma från Smedstorpet (som vi sålde som föl) och Gustur från Ljunghem. Ett brunt sto, 145 cm med gott lynne och mycket tölt.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
5 611
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Skola & Jobb Kommer få en helt ny person att lära upp nu i sommar då hon ska vikariera för mig, inom städ/post. Funderar hur jag egentligen ska...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Valet i USA
  • Borstning av tänder