Vilken är dyrast respektive billigast?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Henrik Svensson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 147
H

Henrik Svensson

Jag har suttit och bläddrat igenom hingstkatalogen och på skojs skull försökte jag se vilken hingst som var billigast och vilken som var dyrast att betäcka med (med alla avgifter inkl. moms) men det var svårt, för allas priser stod inte riktigt med. Jag märkte dock att hingstar som står på naturlig betäckning var rysligt mycket billigare, men hur kommer det sig egentligen?

Jag skulle vilja veta vilken eller vilka hingstar som är billigast respektive dyrast. Vad är det som bestämmer hur mycket man kan ta betalt för sin hingst?

PS!
Jag syftar så klart på halvblodsaveln nu.

Sv: Vilken är dyrast respektive billigast?

efterfrågan styr priset

hingsthållaren kan ta precis hur mycket betalt som helst, det är upp till stoägaren att bestämma ifall det är värt priset.

VIlken som är dyrast respektive billigast har jag ingen aning om, den kostnaden är oftast ändå inte dne största när det gäller hästuppfödning.

Av de som står i Sverige så tillhör ju Briar och Robin Z de dyrare.
Utländska topphingstar är ju dock bra mycke dyrare.
tex. Baloubet mfl.

Hur mycket kostar de utländska topphingstarna? Vore kul att jämföra med vad travhingstarna kostar (håller mest på med trav).

För 20 - 30 000 kan du få de absolut bästa som finns. Dyrare finns inte, så det är lite skillnad mot travet.

Men å andra sidan jäkligt lite pengar i avkommorna.

Det där stämmer inte!
det finns betydligt dyrare hingstar att välja ibland.

Vilka kostar mer än 30 000 kr? Mest nyfiken alltså. Jag har aldrig stött på någon!

Jag känner en tjej som köpte en dos (4 strån) av Darco förra året. De gav hon 50 000 för.

Oj. Då finns det hingstar i 20 000kr/klassen jag hellre skulle välja!

Det är flera år sedan vårat ena halvblodssto fick en avkomma som ksotade mkt över 50.000:- att producera:angel:

*kl*

Pilot kostade omkring 40 000, men det är många år sedan (10?).

Jaha, där ser man. :idea: Flickvännen har betäckt sitt sto med Cairo (stavning?) och det hela har hittills gått på 12.000 kr. Jag tyckte det lät mycket, men där ser man. :angel: Vi bläddrade igenm den där katalogen med alla hingstarna i för ett tag sedan och alla hingstar kostade ungefär lika mycket - runt 8.000 (exkl.moms)

Liknande trådar

Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 421
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Satt på skoj skull och räknade ihop var det kostar att göra ett föl. Från betäckning och fram till det är avvant (räknade på 6 mån)...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Jerseyite
·
N
Avel Jag köpte ett halvblodssto förra året som jag skulle vilja betäcka i år, men saken är att jag är helt grön när det gäller avel, så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 066
Senast: md5krist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka