Vilken är den optimala rasen för mig?

M

mallan

Ytterligare hundköp är inte aktuellt så länge jag bor hemma. Men sen så, om/när jag har tid och möjlighet..!
Har väl endel raser som jag är förtjust i, dock vore det väldigt bra att få lite andras åsikter om det hela!

Önskvärda egenskaper:
Social, tränar hellre bort överdrivna hälsningsbetenden än rädsla och aggressivitet...
Pigg
Bra av och på knapp(träningssak delvis, jag vet)
Träningsglad, gärna en hel del "go", arbetsmotor
Lättlärd och samarbetsvillig
Inte allför hård(det lät konstigt.. Ganska vek menar jag väl helt enkelt)
Inte för låg skalltröskel, helst inte mycket pip heller
Gärna fungera ok med andra hundar

Jag kommer antagligen att träna och tävla lydnad med höga ambitioner, träna (och ev tävla) spår och sök, gärna testa rapport om möjlighet finns, träna agility och freestyle när det finns tid över. Dessutom tränar jag gärna "rasbundna" aktiviteter, såsom apportering eller vallning.

"Vanliga" dagar kommer innehålla ca 2 timmars promenad, ibland mindre och ibland mer, plus enkel vardagsaktivering såsom att leta kottar och godis i skogen, och kortare träningspass i lydnad och freestyle eller andra konster.
Sen kan man tänka sig att det blir mer "regäla" aktiviteter, som spår, sök, agility eller apporteringsträning ett par gånger i veckan.

Någon gång ibland vill jag att hunden ska klara av att ta det lugnt, med kanske en dryg timmes promenad bara, utan att tycka att det är jobbigt.

Jag är konsekvent och har vana av lättstressande hundar(passitivetsträning kommer vara högprioritet om jag skaffar valp).

Tacksam för förslag på raser som ni tror skulle trivas med ett sånt här liv!
Skriver inte ut önskvärd storlek och hårlag för att inte "skala" bort några raser i onödan.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Jag tycker det låter som om en jaktgolden skulle passa dig alldeles utmärkt:)
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Hahaha... ja, det är svårt att inte vara det när man väl har sett dem:love:
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Jag hade nog föreslagit en jaktgolden oxå. Flat hade väl med passat in, men vad jag har förstått så har du redan en sådan?!
Eller kanske en kelpie?!
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Hahaha... ja, det är svårt att inte vara det när man väl har sett dem:love:

Pumah, du som har jaktgolden, skulle du kunna beskriva dem, ingående:D om du orkar..!
Tycker det ger så mycket mer att få veta personliga erfarenheter mer än "rasstandard"(som iof inte ens finns för JAKTgolden..:smirk: )

Karin B, jo precis, jag har en flat! (avslöjad!;) ) och är jättenöjd med henne. Men inför nästa hund vill jag "vidga mina vyer" och se mig om efter andra raser också.
Kelpie är jag också intresserad av!

Men Kelpie och jaktgolden är ju två helt olika raser.
Skulle någon våga sig på en jämförelse av dessa raser?
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Nån arbetsrinriktad retriver verkar optimalt. Australien sheperd är kanske inte dumt.
Kelpie är ju högenergi hundar, men du har ju vana vid lättstressade indevider.
(jag har hitills aldrig stött på en kelipie med avknapp, men det kan ju vara otur från min sida)
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Nån arbetsrinriktad retriver verkar optimalt. Australien sheperd är kanske inte dumt.
Kelpie är ju högenergi hundar, men du har ju vana vid lättstressade indevider.
(jag har hitills aldrig stött på en kelipie med avknapp, men det kan ju vara otur från min sida)
Intressant! Jag har nämligen bara pratat med folk som säger att de BARA har träffat kelpies med bra av-knapp.. :p
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Det kan jag göra, fast lite senare för nu måste jag iväg en stund. Du har pm, förresten:)
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Jaha, nu ska jag försöka beskriva hurdan en jaktgolden är... risken är väl bara att allt kommer att låta för positivt:) Jag får väl börja med att tala om att det förstås finns mindre bra exemplar även av dessa, precis som det gör inom alla raser och rastyper - det är som alltid viktigt att se till att man hittar en seriös och kunnig uppfödare. Parar man två individer utan av-knapp eller samarbetsvilja, ja då kan man ju inte räkna med att valparna blir bättre:smirk:
Det pratas en hel del om att jaktgolden kräver mycket, men det tycker inte jag. Visst, vill man inte träna och aktivera sin hund så ska man inte ha en jaktgolden, men de klättrar inte på väggarna om de inte får göra något speciellt utöver motion på några dagar. Men om man har riktiga, seriösa tävlingsambitioner - då är det en jaktgolden och inte en "vanlig" showgolden man ska ha. Man får så mycket mer respons med en jaktgolden, för de vill verkligen jobba och samarbeta! Jag har inte hört om en enda goldenägare som har gått från showtyp till jakttyp som har ångrat sitt val - alla tycker att allt har blivit så mycket lättare! Det man får är nämligen inte bara mer "motor", utan även mer lyhördhet och signalkänslighet - vilket gör att man inte behöver "tala med stora bokstäver" utan det räcker med små signaler för att hunden ska vara med på noterna.

Om jag får tala för mina egna hundar så har de väldigt mycket av vad t ex en bordercollie har när det gäller arbetsförmåga och vilja - men de behöver inte jobba i flera timmar varje dag (även om de gärna gör det!) och är hur lugna som helst när de inte ska jobba. Men så fort det är nåt på gång - ja, då är de med till 110%! Mina hundar jobbar precis lika gärna mitt i natten, oavsett väder och vind ger de precis lika mycket. De är också mycket snabba och lättlärda - och framförallt otroligt glada! Det är det bästa med mina hundar, tycker jag, för de ger så otroligt mycket glädje:love:

När det gäller acceptans gentemot andra hundar så ska en golden - oavsett typ - fungera bra ihop med andra hundar. Hos jakttypen är det särskilt viktigt, eftersom meningen är att de ska kunna jobba och söka efter vilt inom samma område och tillsammans med andra hundar under jakt. Denna förmåga ska uppfödarna se till att bevara även om hundarna inte är tänkta till ren jakt. Men självklart har miljö och erfarenheter betydelse för hur hunden sedan uppför sig tillsammans med andra hundar, precis som för alla andra raser.

I jakttypen har man bevarat de ursprungliga egenskaperna hos våra golden - samabetsvilja, uthållighet, egen "motor" och stark, medfödd apportlust - egenskaper som i de allra flesta fall helt och hållet har avlats bort av utställningsfolket. Rent fysiskt är det också en väldigt stor skillnad mellan jakt- och utställningstyp, jakttypen är mindre, lättare och har oftast mer färg. Mina tikar väger ca 22 kg och hannen ca 30, jämfört med ca 30 kg för tik och uppåt 40 (ibland mer:eek: ) för hanne inom utställningstypen! Det gör ju förstås en enorm skillnad i förmåga att kunna röra sig i skog och mark. Det är tragiskt att man har förstört en underbar ras på det sättet:( men det finns ju tack och lov några få, tappra uppfödare som kämpar för att bevara golden retrievern som den ras den en gång var.
Vill du läsa om hur jag tränade mina två unghundar födda i okt - 04 (och hur lätt det var!) så kan du läsa under länken "valpträning" på "planerade valpar"-sidan på min hemsida - du har adressen:)
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Tack så hemskt mycket för utförligt svar!
Detta ger mig ju inte direkt mindre lust till en jaktgolden..:d

Nu är det bara en jämförelse mellan kelpie och jaktgolden(alt bc/ jaktgolden) som fattas, så känner jag att jag har fått ut riktigt mycket av den här tråden!
Hoppas att någon skulle våga sig på jämförelsen!!

kan ni jämföra jaktgoldenen med någon annan ras är detta också välkommet, jämför man rasen med en annan ras tycker jag att man får en ännu tydligare bild av rasen.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Tack så hemskt mycket för utförligt svar!
Detta ger mig ju inte direkt mindre lust till en jaktgolden..:d

Nu är det bara en jämförelse mellan kelpie och jaktgolden(alt bc/ jaktgolden) som fattas, så känner jag att jag har fått ut riktigt mycket av den här tråden!
Hoppas att någon skulle våga sig på jämförelsen!!

kan ni jämföra jaktgoldenen med någon annan ras är detta också välkommet, jämför man rasen med en annan ras tycker jag att man får en ännu tydligare bild av rasen.
Svarar här också:angel: Jag tycker nämligen att många jaktgolden - särskilt mina - gott kan jämföras med bordercollie. Man har allt utom det som många uppfattar som "jobbigt" med bc - kravet på att man måste jobba med hunden i timtals varje dag inte minst. BC:n har ju sitt vallanlag som får utlopp på annat sätt om den inte får valla, medan en jaktgolden vill apportera - vilket innebär att den gärna bär på allt, vilket knappast är "jobbigt" på samma sätt. Annars har man farten, arbetslusten/förmågan, den snabba uppfattningsförmågan och samarbetsviljan - allt som en bc har. Min uppfattning är dock att väldigt många bc har svårt att komma överens med andra hundar, ofta oavsett kön - obs. inte alla, men jag har träffat väldigt många ute på tävlingar som inte alls funkar med andra hundar och har själv haft en bc som inte tålde andra hundar. Det är väldigt ovanligt när det gäller golden, dristar jag mig till att säga.

Jämförelse med kelpie vågar jag mig inte direkt på, kan bara tala om min egen erfarenhet och den är att även dessa kan ha svårt för andra hundar, men de ska vara väldigt folkkära. De jag har träffat har legat rätt högt i stressnivå, vilket ju många vallhundar gör. Men annars tror jag det är en mkt kapabel ras, många har ju legat i topp inom både bruks o lydnad i många år. Fast jag tror att man nog behöver en hel del hundvana för att komma så långt med en kelpie.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Du behöver en Jack Russell terrier!!
De är aktiva, sociala, trevliga att umgås med i alla lägen. Kräver en del motion och aktivering, men kan slappna av och bara dega i soffan en hel dag också.

Lite mindre behändig hund som inte tar så mycket plats heller. Bra att tävla freestyle med dessutom då de får plats mellan benen på föraren. (Det får inte en jaktgolden om du inte är lååång).
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Svarar här också:angel: Jag tycker nämligen att många jaktgolden - särskilt mina - gott kan jämföras med bordercollie. Man har allt utom det som många uppfattar som "jobbigt" med bc - kravet på att man måste jobba med hunden i timtals varje dag inte minst. BC:n har ju sitt vallanlag som får utlopp på annat sätt om den inte får valla, medan en jaktgolden vill apportera - vilket innebär att den gärna bär på allt, vilket knappast är "jobbigt" på samma sätt. Annars har man farten, arbetslusten/förmågan, den snabba uppfattningsförmågan och samarbetsviljan - allt som en bc har. Min uppfattning är dock att väldigt många bc har svårt att komma överens med andra hundar, ofta oavsett kön - obs. inte alla, men jag har träffat väldigt många ute på tävlingar som inte alls funkar med andra hundar och har själv haft en bc som inte tålde andra hundar. Det är väldigt ovanligt när det gäller golden, dristar jag mig till att säga.

Jämförelse med kelpie vågar jag mig inte direkt på, kan bara tala om min egen erfarenhet och den är att även dessa kan ha svårt för andra hundar, men de ska vara väldigt folkkära. De jag har träffat har legat rätt högt i stressnivå, vilket ju många vallhundar gör. Men annars tror jag det är en mkt kapabel ras, många har ju legat i topp inom både bruks o lydnad i många år. Fast jag tror att man nog behöver en hel del hundvana för att komma så långt med en kelpie.

Jag tror verkligen att jag skulle behöva träffa jaktgoldens i verkligheten för att verkligen SE hur de är, om det faktiskt är så bra som du beskriver!:D Isåfall är det ju inte mycket att tveka om tycker jag...
Men jag hoppas fortfarande på att någon kan svara för kelpien.
Men, om man tänker träningsmässigt, att jobba med en jaktgolden vs border collie. Hur ÄR de i träning om man jämför.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Fast mina erfareheter är att de flesta JR tackar inte nej till slagsmål om det vankas tillfälle...
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Men, om man tänker träningsmässigt, att jobba med en jaktgolden vs border collie. Hur ÄR de i träning om man jämför.
Är du en sådan person som tycker om att nöta moment i all evighet, då ska du absolut inte ha en jaktgolden. De lär sig så fort så det räcker med ett par, tre repetitioner för att de ska lära sig ett moment och sedan får man gå över på nåt annat. Med en bc kan du nöta nästan hur länge som helst, jag har ett exempel på en bc-ägare som skickade sin 1-åriga hund 63 gånger till rutan för att kolla hur länge han orkade - det blev matte som fick ge sig, inte hunden! Det tycker jag väl nästan är snudd på korkat, faktiskt:angel:
Med en jaktgolden bör man vara mjuk och samtidigt bestämd, glad och variationsrik för att lyckas - men det gäller väl för de flesta raser? Tycker mig dock ha sett att många bc-förare är ganska "tråkiga" och dåliga på att belöna sina hundar, kanske därför många av hundarna ser tråkiga ut också? Visst, mycket fart finns det - men sällan riktig glädje.
 
Sv: Vilken är den optimala rasen för mig?

Du behöver en Jack Russell terrier!!
De är aktiva, sociala, trevliga att umgås med i alla lägen. Kräver en del motion och aktivering, men kan slappna av och bara dega i soffan en hel dag också.

Lite mindre behändig hund som inte tar så mycket plats heller. Bra att tävla freestyle med dessutom då de får plats mellan benen på föraren. (Det får inte en jaktgolden om du inte är lååång).

Jo, visst verkar jack russels vara rätt roliga hundar. Men, för att vara ärlig är inte terriertempramentet riktigt något för mig(även om det inte stod med bland mina kriterier!)

Och, johodå, visst får en jaktgolden plats mellan benen! Jag ha flt nu, och de är ju ungefär lika stora (flatten kanske tom är större?!) och hon kan gott och väl stå mellan mina ben. Och jag är 1.64 lång..:smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 557
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 660
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 568
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp