Vilken är bästa padden?

Sv: Vilken är bästa padden?

Som rubriken lyder, vilken padd tycker du är bäst och varför? :) Material? Märke? Funktion?

I mitt tycke en bra ullpad. Tryckutjämnar bra, är "snäll" mot hud och päls, ventilerar och transporterar bort fukt och är lätt att hålla ren. Formar sig jättefint efter hästen efterhand.
Jag har en 5-star equine men det finns andra märken som är bra. Det skall dock inte vara någon ullpad med neoprenundersida eller annat.

Så här ser min ut.
3306817a.jpg

Jag gillar också en riktigt bra ullpad! Har testat neopren också, men efter att ha bytt ut den mot en ullpad så föredrar både jag och hästen ullpaden :)

Jag tror att det är mycket som baken här - delad. Jag älskar min 5 Star Equine-pad, 100% ull. Men många föredrar neopren för att kunna spola av lätt och tycker det känns fräschare.. Jag (speciellt inte mitt sto!) gillar inte neopren, speciellt inte direkt mot huden.

Men ptja, min pad kostade 2400kr också, så det är klart att det tog emot… Men den är fortfarande fin efter tre års användning. :)

Jag föredrar en ullpadd av hög kvalité. De håller formen, materialet sjunker inte ihop för mycket under sadeln, materialet transporterar bort fukt bra. En riktigt bra ullpadd kostar en slant, men håller länge (särskilt om en ullfilt används under padden, vilket jag fått rekommenderat från flera håll).

Till min häst har jag för tillfället en Coolback-padd även under westernsadeln. Den är runt 2cm tjock under sadeln (dvs när sadeln ligger på), ligger bra och gör sitt jobb. Hästen trivs kanonbra med dessa, och de suger inte åt sig mycket av svetten (kan ha samma padd under en hel distansritt, t.ex.). Skaver varken mot päls eller hud. Lättskött deluxe - tvättas i maskin och torkas i tumlaren ;)

Neoprene lägger jag inte på min hästs rygg pga materialets egenskaper.
Paddar med undersida av teddy/syntetpäls väljer jag numera bort pga jag haft ett rent helvete att hålla dem fräscha.

Svar till alla:

Jag använder också bara ullpaddar men har inte testat något annat heller, därav min nyfikna fråga :p Ibland funderar man ju om det inte finns bättre material när man står i dusch och försöker tvätta padd :cautious: Tur man kan ha flera så någon kan bli rengjord :)

Någon som har erfarenhet av andra material, ex. ni som inte använder neopren - varför inte? :)

En bra ullfilt går att tvätta i maskin, med en sådan under padden håller sig padden fräsch längre :) .

Neoprene vill jag inte ha på hästryggen eftersom det först blir väl varmt, sedan (eftersom svetten inte kommer bort utan ligger kvar på hästen, så att säga - ventileras inte bort) blir det kallt. Pratade med en som gjort ett test med sadelgjordar, där hen mätte temperaturen mellan häst och gjord vid ridning - under neoprenegjorden blev det väldigt kallt och temperaturen steg heller inte igen under turen. Det vill jag inte ha över hela hästens rygg.. En del hästar tål heller inte neoprene, och vissa neoprenepaddar (well, paddar att ha under padden som skydd, egentligen) jag sett in action har bränt/skavt i kanterna om/när de inte legat helt stilla under sadeln.

Syntet"fluff" av diverse slag undviker jag eftersom min häst svettas rätt bra när det är varmt = paddens undersida blir bra äcklig :cautious: . Tvättade padden i duschen en gång, och det tog flera dygn innan den torkade - suck. Sedan upplever jag ofta dessa paddar som lite styva, vilket gör att min kortryggade häst lätt får skav av paddens bakkant.

Neopren eller "tacky too" (som Reinsmanvarianten heter) tycker jag dels ventilerar bort svett dåligt samt nyper/drar i pälsen vilket ger ett obehag. Skulle någon använda ett neoprenschabrak under en engelsk sadel?

Fluffundersidor är inte särskilt mycket lättare att hålla rena än vad ull är och de har inte ullens egenskaper.

När jag köpte min ullpad fick jag med en svamp som man använder torr på padden. Den tar bort hår jättebra. Sen kör jag med borste för att luckra upp svett- och smutsfläckar. Vid behov duschar jag längs med paddens undersida (aldrig duscha IN i padden) för att blöta upp ev kvarstående fläckar. Funkar jättebra, gör det sällan och har inga problem.

Min spontana reaktion är att memory foam (t.ex. SKITO - det bästa alternativet imo) i första hand är för bomlösa sadlar och liknande. Jag har inte provat dessa under bladsadlar själv, men åtminstone SKITO är bra stötdämpande.

Jag gillar min Formiga. Har sadelgjord från samma märke. Älskar! Brukar visserligen ha filt under, speciellt nu när djuren fäller.
Har nån annan gammal sak med, klädd ullfilt. Står circle c eller nått sånt på den. Inte imponerad. Fick med den vid ett sadelköp för något år sen.

Vilken pad folk tycker är bäst är väl lika olika som om man frågar vilka skor tycker folk bäst om eller ja det mesta gällande smak och tycke.

Jag som har en häst med rätt känslig vinterpäls använder bara renskinn under vinterpäls perioden. Har provat lite olika, men detta funkar riktigt bra av de alternativ jag provat (inte provat allt)
Sommartid blir det dock rätt varmt med renskinn. Då funkar det bäst med en neopren. Men är ju helt klart skillnad på neopren och neopren. Won pad är den jag använder nu och funkar för oss.
Samma gäller ju då också sadelgjord, inte för att det var ämnet, men tar upp det kort bra. Något lurvigt på "vintertid" och "sommartid" neopren eller läder som faktiskt funkat rätt bra.
Men som sagt väldigt olika från häst till häst. Är smått avis på min stallkompis häst dom har totalt okänslig päls, finns då betydligt mer att välja på :)

Jag har en SMX Heavy Duty Air Ride som jag använder i första hand. Gillar den mycket. Enda problemet är att den är liite stor så ska jag ha filt på på tävling får jag vilka upp nederkanten lite.. Har även en ullpad som reserv som jag använder ibland.

Jag har genom åren provat ett 15-tal olika pads i olika material och från olika tillverkare. Den som utan gämförelse ventilerar bort svett och fördelar tryck är 5 Star Contoured Wool Pads. De är lätta att hålla rena med hjälp av den svamp som medföljer och en dammsugare. Behöver den tvättas gör man det genom att hänga den med undersidan ut och låta vattnet rinna utmed paden, man tvättar bara ytan, den ska alltså inte bli blöt rakt igenom.

Som rubriken lyder, vilken padd tycker du är bäst och varför? :) Material? Märke? Funktion?

delvis trådkapning*
Jag har en vanlig fårskinnspadd som fungerat bra under alla år.
Tycker att den håller bra på så vis att den inte blir hoptryckt utan det känns som att den håller stötdämpningen rätt bra.
Dock ganska varmt sommartid.
Lätt att hålla ren tycker jag också, den blir liksom inte ofräsch och man kan bara borsta/torka av om det skulle behövas.

Nu till trådkapningen;
Jag har precis börjat sätta mig in i olika korrektionspaddar som finns på marknaden.
Finns ju många varianter där man kan plocka ur/sätta i filtbitar.
Många ullpaddar men också några utan ull.
Hur ser ni på det, fungerar det lika väl med en padd utan? Det blir ju som sagt ganska varmt med ullen på sommaren.

Senast ändrad av en moderator:
Tjaa, menar du en pad utan ull eller en pad utan correction?
Man klarar sig utmärkt utan något av det, bara man har en pad. Man måste ju ha något som dämpar och jämnar ut mellan sadel och häst.

Måste säja att jag är helfrälst på renskinn nu. Det är verkligen super! Bättre än ull. Rekommenderas verkligen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 482
Senast: Marita73
·
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 624
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
855
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV