Vilken äppelsort till mos?

Centaur

Trådstartare
Den bästa är utan tvekan Melon men den går inte att köpa och det är snart slut på mitt träd.

Finns det någon svensk sort som säljs i butik som är god att göra mos på? Jag vill ha ett riktigt fast och mjukt mos, avskyr när det blir möjligt och vattnigt som det blir av tex granny smith och andra industriäpplen.

Såg att min lokala ica hade Katja, Gravensten, Ingrid Marie och Discovery.

Den bästa är utan tvekan Melon men den går inte att köpa och det är snart slut på mitt träd.

Finns det någon svensk sort som säljs i butik som är god att göra mos på? Jag vill ha ett riktigt fast och mjukt mos, avskyr när det blir möjligt och vattnigt som det blir av tex granny smith och andra industriäpplen.

Såg att min lokala ica hade Katja, Gravensten, Ingrid Marie och Discovery.
Av dom skulle jag välja gravensteiner, god smak och doftar gott!
Inte provat att göra mos men jag satt för 1h sen och skrev tipsskyltar till våra svenska äpplen på jobbet ;) och då rekommenderades den till mos.

Ingrid är rätt mjöligt o Katja lite åt det hållet med. Discovery mer fast o krispigt.

Åååh! :love: Tyvärr bor jag väldigt långt från Uppsala. :cry:
Finns det ingen facebookgrupp för din ort?

Hade jag varuit du hade jag satt ut en blänkare om att du önskar äpplen. ästan ingen som har äldre äppelträd förmår använda alla äpplen. De sänds till tippen eller körs ut i skogen till djuren.

Min fallfrukt försvinner ner i magarna på de rådjur som anser att jag är inkräktare i deras trädgård :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka