Vilken ålder vid röntgen?

MiniLi

Trådstartare
Ni som HD/AD röntgar era hundar, vilken ålder anser ni är ultimat?

Gör ni det sent för att vara säker på att hunden är färdigväxt eller vill ni göra det relativt tidigt för att kunna anpassa träning om hunden skulle visa sig ha dåliga resultat?

Och det här med löp.. Har läst att man ska röntga mitt mellan löpen.
Camaro löpte första gången när hon var 10 månader, jag vet ju inte alls när nästa löp kommer infalla...
Vad jag har förstått så löper RR generellt inte speciellt ofta, men speciellt nu i början kan det väl vara lite hur som helst?

Hon är nu 13 månader gammal. 18 månader infaller i februari. Känns som att det finns en överhängande risk för att löpet dyker upp då i vinter...

Så för egen del funderar jag över:
-När kan löpet tänkas dyka upp?
-Bör vi röntga innan 18 månader (vid 15 kanske?) för att vara säker på att få det gjort innan löp?
-Eller ska vi avvakta och göra det i vår/sommar (eller när det nu blir..) efter löpet? Då kan hon bli uppåt 2 år gammal.
-Hur mycket vågar man belasta (vid träning) innan man har röntgenresultat?

Ska självklart prata med min uppfödare om saken, hon har säkert ideer..
Men jag kan tycka att det är bra att spekulera lite själv innan och lyssnar då gärna på hur andra har gjort :)

För övrigt så funderar jag liknande gällande MH...

Sv: Vilken ålder vid röntgen?

Hejsan!

Jag kan bara svara för mig själv så jag säger så här, jag har hundar av stor/tung ras som inte ska röntgas innan 18 månader för att vara "godkänt", men jag brukar faktiskt gott o väl vänta tills dom är 24 månader.

OM jag inte märker problem tidigare såsom hälta el andra svårigheter.

Mina tikar brukar jag ta mellan två löp. Olika veterinärer säger olika men det har helt enkelt fallit sig så för mig.

Vad har du för ras på din hund?

Hejsan!

Jag kan bara svara för mig själv så jag säger så här, jag har hundar av stor/tung ras som inte ska röntgas innan 18 månader för att vara "godkänt", men jag brukar faktiskt gott o väl vänta tills dom är 24 månader.

OM jag inte märker problem tidigare såsom hälta el andra svårigheter.

Mina tikar brukar jag ta mellan två löp. Olika veterinärer säger olika men det har helt enkelt fallit sig så för mig.

Vad har du för ras på din hund?

oopps.. såg va du hade för ras nu :o:D

Vet inte vad de säger om just din ras, men våra (vit herdehund) brukar röntgas vid 1 års ålder. Tror det gäller schäfer också..
Och RR är ju i ungefärlig storlek med dem..
Samma sak gäller MH, kanske lite senare än 1år beroende på hur pass hunden har utvecklats..

Dobbis,röntgar så fort som möjligt efter 12 mån om dom inte löper (brukar vara ca 6mån mellan) MH det samma,lite senare på hanar som kan vara lite efter.

Jag röntgade min vid 22 månader. Hans kropp var som en sprattelgubbe när jag tog över honom vid 14 månaders ålder, ingenting som verkade sitta fast i någon större utsträckning någonstans och allt verkade gå att böja i de mest intressanta håll och vinklar :crazy:

Vid 22 månader var han betydligt mer färdig och stabil i sin kropp men jag var ändå så nervös att jag höll på att gå åt inne på vet.kliniken. Själv ser jag inga problem med att vänta lite om hunden behöver mer tid på sig.

Jag röngade min vorsteh vid 18 månader, vilket var en smula tidigt eftersom han varit väldigt sent utvecklad på alla plan. Även storväxt. (70 cm, 36 kg)

Jag röntga min RR tik veckan efter att hon blev 12mån mest för att det föll sig så. Behövde ge henne lugnande ändå för att kolla mun/hals ordentligt.

Hon är väldigt liten och har varit så gott som färdigvuxen på höjden i månader. Hade hon varit större och fortfarande vuxit mycket hade jag nog valt att vänta ett tag till.

Camaro har inte växt på höjden på länge, men däremot är hon inte helt färdigutvecklad på andra sätt.. Var din helt färdig i kroppen?

Tack förresten för alla svar!

Nu är detta vädigt nära i tiden, två veckor sedan ungefär, så med 100% säkerhet kan jag inte säga men till stor del tror jag nog hon är färdigväxt. Har alltid varit väldigt mycket muskler och grov i kroppen för sin storlek och kroppsform. Låg och ganska lång.

Hon är ca 56cm hög och har nog inte vuxit mer än ett par cm de senaste 4mån så därför tror jag att hon är ganska färdigutvecklad.

Jag är glad att jag röntgade henne så pass tidigt som jag gjorde då hon fick 1:a på ena armbågen och att jag nu kan gå in så pass tidigt som jag faktiskt kan med foderbyte och förebyggande behandling mot ev artos. Tror inte jag kommer att förändra mitt sätt att motionera henne däremot då jag tror att muskler enbart är till fördel för hundar med HD/ED.

Hoppas att mina funderingar och tankar kan hjälpa dej i dina!

*KL*

Jag har inte röntgat Viktor än (blev 2 år i juli) men ska ta och göra det nu, inväntar lite lättnad ekonomiskt bara.

Att jag inte gjort det tidigare är helt enkelt för han växt bedrövligt fort och mycket, och varit väldigt 'sen i kroppen'. Som en blomspalje helt enkelt. Så jag ville vänta tills han var stabilare i kroppen. Dessutom var han inte färdigväxt vid 15 mån ålder såg vi när vi röntgade för en annan sak.

Han är fortfarande 'unghundig' i kroppen men inte lika påfallande. Men jag vill varken ha just hans rtg varken för tidigt eller för sent om jag får välja, då den ha en stor betydelse försäkringsmässigt för honom. Annars så är det ju samma hund jag har oavsett rtg. Och bra höfter tenderar att vara bra höfter oavsett om de röntgas vid 4 års ålder. Så har inte bråttom 'så' annars. Men är ju en balansgång. För uppfödares skull är det ju bra att få utfallet så snart som möjligt, samtidigt som för tidig rtg inte är bra heller.

56? Det var litet!
Min är ca 64 och har legat däromkring ett bra tag. Men jag tycker mig fortfarande se utveckling gällande typ bröstkorg och sånt. Men det kanske inte spelar så stor roll?

Okej på så sätt förstår jag att du är glad att veta det tidigt.
Tack för ditt svar!
:)

Även för vår del har röntgen betydelse för försäkringen. Hon har reservation som försvinner om hon röntgar UA.

Det är väl ingen direkt brådska för uppfödaren.. Det är Camaros kullsyster som kommer ta över i kenneln nu och därmed är det ju inte aktuellt med valpar på flera år..

Börjar känna mig lugn med att vänta, det är väl egentligen ingen brådska..
:)

Nej jag känner så. Viktor är ju införsäkrad efter 4 mån ålder, så hans rtg är eg skillnaden mellan 'fullt försäkrade höfter och armbågar', eller inget skydd mot HD/AD/etc. Är han 'ren' på röntgen täcker ju försäkringen fullt ut OM han skulle få problem. Den risken är väl dock liten, att han får problem alltså om han har rena höfter/armbågar. Men skulle vara väldigt skönt, för det kan ju hända annat, som sen kan vara svårt att säga om det beror på ditt eller datt. En annan skada, och i slutet en pålagring på en armbåge t ex.

Samtidigt så om han inte är ren på röntgen ändras ingenting emot nu. Men just då det har betydelse försäkringsmässigt så vill jag inte 'förhasta' mig och röntga bara för att få det gjort t ex.

Pratade en del med hemmavet om det där när han var kring året, ang vänta eller inte. Vet tyckte i princip att en bra höft/armbåge är alltid en bra höft/armbåge, men att det ju är synd om man får ett sämre resultat än hunden *egentligen* har för den är slapp i muskulaturen och inte färdigväxt etc. En dålig höft/armbåge riskerar ju att bli sämre med åren, dvs man får ett sämre resultat om man röntgar vid säg 4 år jmf mot vid 18 mån (om hunden är färdig vid 18 mån då). Men det har ju ingen påverkan för V försäkringsmässigt. Om han får C eller F på höfterna spelar ingen roll så (även om det ju är bra att veta - som redan påpekats - innan man gör massor med hunden att den har dåliga höfter t ex).

Så, han tyckte absolut jag skulle vänta tills han var mer färdig i kroppen, särskilt just eftersom det är en såpass stor och gänglig herre. V är nånstans kring 75 cm förresten, riesen så 'för stor'. Men ffa växte han fort, för fort, och hade ett tag upprepade problem med panostiter. Han visar dock inga som helst tecken på känningar av höfter/armbågar - men det säger ju inte så mkt. Hade han det hade jag dock röntgat tidigare oavsett, för hans skull.

Jag tycker eg fortfarande han är lite väl 'skranglig' hullmässigt, men det är nog helt enkelt en 'sån hund' och jag hade inte riktigt tänkt vänta tills han är 4 år ;)

Mn Utter röngades btw inte förräns som 3½ åring om jag minns rätt. Sent oavsett. Helt annan typ än Viktor dock (okej, jag har inte sett hur V ser ut som treåring än, men..). STor han med (70 cm) men mycket mer kompakt. Där tror jag den sena rtg var att de eg inte tänkt röntga, men gjorde det inför att han skulle omplaceras. Hursom, han röntgades sent, och B-höfter och u.a. armbågar. Så som sagt, som min hemmavet säger att en bra höft är alltid en bra höft stämmer nog mycket bra ;)

I mitt fall så skulle ett 'dåligt' resultat inte förändra något i verkliga livet dock. Inget foderbyte (han är allergiker), ingen 'livsstilsändring' etc. Det enda som är är att jag inte velat cykla och/eller dra tungt (pulka) med honom innan jag sett en röntgen. Samtidigt har det inte känts aktuellt iom hull etc än iaf. Men till vintern så =)

Jag tänker nog dock rtga hos Audell - om han fortfarande 'håller på' - just för att den är försäkringsmässigt viktig, audell kan ju inte skapa ett bättre resultat än hunden har, men jag inbillar mig man minimerar felkällor som 'ligger lite dåligt' eller 'fel typ av sedering'. Jag kan för lite men det är lite skrämmande hur stor betydelse så många 'praktiska' saker kan ha på resultatet. Dessutom är Viktor svårsederad. När han skulle kastreras stod han upp och viftade på svansen efter tredje dosen - han borde gått ner för räkning totalt. Och när han fick sedering för att se om det hjälpte mot bilstressen så på den normala dos vet föreslagit så bar benen inte honom och han var groggy hela dan (fast sure, han var lugn i bilen *s*). Så det är ytterligare en aspekt för mig att om det går välja Audell, att han inte verkar helt enkel dosmässigt att sedera.

Mycket bra information Alexandra :)

kl
Jag har egen erfarenhet som jag kan berätta om.
Jag röntgade min stora gänglige schäferhane vid ca 1 år och 4 månader och fick B och C.

När jag röntgade nästa hund så röntgade jag om den store för att se vad som hänt under åren, har lite noja med sämre resultat och storlek och tyngd.

Denna gång fick han A på bägge!

Ringde naturligtvis till avläsaren och frågade hur detta var möjligt. Hunden är som sagt enorm och var troligtvis inte färdigvuxen första gången.
Första gången låg han på en liten filt på röntgenbordet och var svår att hålla rak (han är väldigt lång också), andra gången låg han i vagga och hade vuxit färdigt. Enligt sista röntgenpersonalen är han stor som en leonberger i skelettet, denne fick ta om tre plåtar då denne missbedömde hans storlek. Andra röntgengången var han drygt tre år.

Han växte så fort en period att musklerna inte hann med riktigt och vi gick till sjukgymnast för det. Nu väger han ca 48 kg, vid första röntgentifället vägde han ca 40-42 kg, andra gången ca 43 kg. Han väger lite för mycket nu men han har käkat kortison som gör att de kan stiga i vikt. Han idealvikt är ca 45 kg.
Hade jag tänkt på att han är stor så skulle jag naturligtvis ha väntat att röntga, större raser röntgar man ju senare.

Senast ändrad:

Jag har två stora schäferhanar och den ena röntagdes precis innan 18 månaders ålder. Den andra röntagdes vid samma ålder. Jag anser som så att om man har höga tränings/tävlingsambitioner så kan man förröntga hunden vid 12 månaders ålder för att se så allt är som det ska. Men man kan också vänta. Jag brukar röntga mellan 15-17 månaders ålder.

När det gäller Mh så har jag låtit beskriva dom vid ca 16 månaders ålder.

Här har vi lite olika info att falla tillbaka på!

Alla vet. som jag jobbat med - och pratat med ;) - anser att en "normal" hund bör vara så färdig i kroppen vid 12 månader att röntgen skall kunna genomföras. En hund som vid 12 månaders ålder är så omusklad att lederna påverkas skulle jag se värre risker med än att Hd-röntgen skulle bli dålig!!

Dessutom så är det ju endast "slappa leder" som påverkas av muskler/ökad stabilitet. Ledkulans läge i skålen påverkas väldigt lite av hundens "yttre" muskler.

Danska polisen röntgar numera sina hundar vid ca 6 månaders ålder. Om allt ser bra ut så röntgas aldrig hunden mer - om den inte skadas så klart - men om leden är "slapp" så röntgas hunden om vid 12 månaders ålder.

En bra höft är en bra höft! Oavsett om hunden är 6 månader, 18 månader eller 32 månader.
Och en dålig höft utvecklas sällan till det bättre pga hundens ålder...

Samma erfarenhet har jag vad gäller röntgen vid löp! Är höfterna bra så är det lika bra även när tiken löper.
Har personligen bara röntgat en hund under löp och en direkt efter - på dygn 24 - och båda var fria...

På en föreläsning med L Audell ställdes frågan om när det är "bäst" att röntga och svaret blev då "Ju förr desto bättre, för då vet man som ägare vad man har att rätta sej efter" :) och så ser jag det också.
Bättre att VETA än att gå och hoppas och tro!

Delvis KL.
Tyvärr förekommer det dock att hundar som röntgas om får olika resultat på höftledernas gradering!
Detta har dock sällan att göra med att hundens höfter "utvecklats" åt ena eller andra hållet, utan pga att bilderna tagits med olika sträcknig i höften, lite olika vinklade knän, på olika kliniker, är avlästa av olika pers. på SKK osv osv.

Kennel Hassemans med flera har försökt lyfta upp detta faktum till ytan då det är ett STORT problem att samma hund kan få olika resultat!

/Swat

Jag läste i en SKK-artikel att man överväger att införa någon form av internationellt "körkort" för röntgenpersonal just för att undvika problemet med att bilder visar olika.
Det vore ju toppen, så man inte ska behöva oroa sig för den delen.

Likaså det här med att olika sederingspreparat ska ge olika effekter..

Tack förresten för ditt svar :)
Min tös är välmusklad och inte speciellt ranglig så jag är väl egentligen inte oroad av sådana anledningar. Mest att man hör och läser så olika saker överallt..
Kan man ta diskussionen med en veterinär, kan de se på hunden om den verkar vara tillräckligt utvecklad för röntgen?

det här med att "ju förr desto bättre" känns också viktigt. Nu ska väl inte vi göra några jätteansträngande saker men är sugen på att prova på både agility och LC vilket skulle kunna belasta onödigt om lederna visar sig vara dåliga..
Likadant med cykling, vi cyklar väldigt lugn ibland men man vågar ju inte göra det så mycket innan man vet röntgenresultatet..

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 477
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 478
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 446
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka