Vilken ålder passar mig?

Joyride

Trådstartare
Jag fundrar på att köpa en issis men vet inte riktigt i vilken ålder eller utbildning som passar mig.
Jag har alldrig ridit issis men tycker dom är en härlig hästras.

Jag är uppfödd med hästar har tävlat ponny och häst till LA dressyr 120 hopp och deb FT. Ridit in och till flera hästar så är inte främmande för det.

så vad tycker ni, en oinriden, inriden lite utbildad eller en något äldre väl inriden issis??

Tack för synpunkter.

Sv: Vilken ålder passar mig?

oj vad svårt att svara på,jag kommer från storhäst världen och har ridit i 15 år, köpte min första islandshäst för ett år sen utan att ha haft nån jättestor erfarenhet av dom (mer än att ha varit på turridning osv) du verkar ju vara duktig och har en stor erfarenhet av hästar i allmänhet. Det jag köpte var ett 4 gångs sto 7 år som inte hade några direkta svårigheter med gångarterna,kan vara skönt att hitta en häst som är hyfsat lätt töltad när man inte är så van själv.Hoppas att du hittar din häst o jag kan nästan lova att har man en gång köpt sin isis så är man fast för den här fantastika rasen.

Jag tycker att du ska köpa en inriden häst. Du skulle nog säkert kunna rida in den men när det kommer till töltsättningen av hästen kan det bli svårt om man inte har mycket erfarenhet av tölt.

Jag tycker du ska köpa en yngre, töltsatt häst som du har fått tränad på rätt väg men kan fortsätta utbilda den och fortfarande forma den som du vill. En häst i 5-6 års åldern.

Det är mitt förslag, finns mängder av fina hästar nu :laugh:

Lycka till med dit hästköp!

Vad spännande! :)
Håller med de Sputnick säger.

Lycka till och uppdatera senare om hur de går och vad de blev för något! :laugh::bump:

Jag tror att alla åldrar passar dig. Du verkar ju vara duktig och vet vad du håller på med, så att rida in en unghäst är väl inte helt fel heller, och när det gäller töltsättningen så finns det ju alltid massa hjälp att få om man inte klarar det själv. T.ex gå kurser, skicka iväg på töltsättning o.s.v.

Det viktigaste är nog inte ålder eller utbildningsgrad - utan att man hittar en häst som man trivs med.

Tack för synpunkter.
Ni pratar om att sätta tölt men hur är det med passen? Är det fåtal som är 5 gångare?
Jag skulle nog vilja ha en 5 gångare när man endå köper issis.

Passen plockar man ju oftast inte fram så tidigt, och absolut inte förräns alla andra gångarter sitter som dom ska. Så om du köper en 5-gångare så behöver du ju inte börja träna passen förrens både du och hästen är redo.
Men där skulle jag tipsa om att inte rida pass utan hjälp av någon tränare eller så, för passen är faktiskt en väldigt svårriden gångart, och den kan sabba mycket i dom andra gångarterna om inte dom sitter som dom ska och är väl separerade.

Jag skulle nog faktiskt rekommendera att du köper en 4 gångare till att börja med! Precis som Koltinna säger så kan passen sabba de andra gångarterna. Och eftersom att passgång är en svår gångart så kanske du ska vänta lite med den :). Det är ju förstås en smaksak, men jag gillar faktiskt 4 gångare mer, för jag upplever att dom brukar ha renare takt (enligt mig). Det beror ju oxå helt på hur skolad hästen är, men alla 4 gångare jag har ridit har finare pass än de flesta 4 gångare :)

Förlåt alla "femgångshäst-ägare" om jag sagt något dumt. Hoppas ingen tar illa upp!

Aha då förstår jag:)
Sitter och tittar på annonser, fins mycket fins..skall väll hitta någon som passar vartefter :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 662
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka