Vilken aktiveringsleksak till katten?

Aliche

Trådstartare
Vår snart 3-åriga Birma har blivit lite lat på sistone, han vill verkligen leka och bli aktiverad men orkar inte riktigt anstränga sig för att jaga och det tar lång tid att få igång honom men sen är han igång! Jag undrar därför om det är någon som har bra tips på kattleksaker som verkligen aktiverar katten och under längre stunder, helst utan att man själv ska truga i 20 min innan han kommer igång :)

Känns som han behöver nåt nytt och superroligt (iaf tills nya katten kommer!) han gillar inte bara vanliga såna små möss som man kan köpa, pinnar med fjädrar på toppen är ganska roliga, små såna gummibollar är ingen hit.

Så alla med tips, gärna kanske nåt man kan tillverka själv men köpa går också bra bara inga tokdyra grejjer!

Sv: Vilken aktiveringsleksak till katten?

Cat Catcher! Mina katter går från 0 - 100 på en nanosekund, absolut ingenting är roligare. Jag måste avbryta leken efter ett tag, dom skulle aldrig sluta leka "av sig själva". Den är lite dyrare än vanliga vippor, runt 100:- tror jag den kostar, men den håller jättebra och man kan köpa nya möss till den när dom blir för slitna. :)

5469296-origpic-f2c247.jpg

Laserpekare brukar vara kul (följa pricken alltså) - enkelt för djurägaren också, sitta i soffan och vifta liksom.

Da Bird! Ett "fiskespö" med ett knippe fjädrar som låter och beter sig som en fågel när man sveper det genom luften. Det är det enda som får igång min bekväma kisse och han tröttnar inte heller på den som han har gjort med allt annat. Jag har haft Da Bird i flera år nu och den är fortfarande precis lika rolig. Jag får köpa påfyllningsfjädrar med jämna mellanrum, men de är förvånansvärt hållbara ändå med tanke på hur misshandlade de blir.

Kostar en hundring för spöet + fjädrar och en femtiolapp för varje fjäder-refill. Värt vartenda öre!

Håller med föregående talare: daBird! Satte fart på min innekatt i vintras när hon började bli lite väl lat (och lite rundare)

Neko-flies är också populära, också spön med utbytbara insekts-/mössliknande byten.

Jag tycker min tjej mest går igång på leksaker där jag leker med henne och peppar henne, såna där självaktiveringsleksaker funkar inte alls på henne.

Ja det kanske vore nåt, köper man dom i vanliga djurbutiker eller är det nåt nätbutik?

Jag köpte min på eBay från en brittisk säljare, men jag vet att jag har sett den i ett par svenska djuraffärer och webshopar också.

Cat Dancer har mina gillat. Består av en böjd ståltrådsbit med små kartongbitar i ändarna (går säkert att tillverka en egen version av den). Det bästa är att man inte själv behöver få motion.:D Det räcker att hålla i den och att katten rör vid den så studsar den fram och tillbaka av sig självt.:)

Senast ändrad:

Cat Dancer har mina gillat. Består av en böjd ståltrådsbit med små kartongbitar i ändarna (går säkert att tillverka en egen version av den). Det bästa är att man inte själv behöver få motion.:D Det räcker att hålla i den och att katten rör vid den så studsar den fram och tillbaka av sig självt.:)

Den verkar helfräck!

Måste meddela att när jag bildgooglade på catdancer så kom det upp en del märkliga bilder ;)

Åh det där lät bra! Tror det skulle gå hem då han gillar att daffsa till grejjer som sen studsar iväg :) ska kolla upp den!

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Sassy
·
C
Övr. Katt Hej ! Jag är ny här på forumet. Har tre stycken katter, en kastrerad hane på 9 år och två katthonor som är steriliserade (mor & dotter)...
Svar
11
· Visningar
1 825
Senast: monster1
·
D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 583
Senast: Galore
·
Övr. Katt Vad odjuren gör när man inte är hemma är det ju svårt att veta, men vad gör era pälsbollar när ni faktiskt är hemma? Ända sen jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 140
Senast: Evaho
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka