Vilken är eran favoritras?

Sv: Vilken är eran favoritras?

Rocky Mountain Horse är favoriten: de är lättlärda, arbetsvilliga,orädda men ändå pigga och känsliga. Och så älskar de människor. Ju mer jag håller på med dem desto mer förtjust blir jag...:love:

Storlek, utseende och användningsområde passar mig dessutom väl.

Sedan är individen alltid viktigast. Angloarab, travare, lusitano och haflinger är andra raser som tilltalat mig av olika anledningar, bla individer jag träffat inom dem.
pepper4.jpg

DSC_0029.jpg

IMG_0007-2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är eran favoritras?

Utan tvekan Engelskt Fullblod!! Som ngn skrev tidigare är deras intelligens och arbetsvilja något utöver det vanliga:love:
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Har flera favoritraser som är helt olika men som samtidigt har några kvaliteter som tilltalar mig; användbara, samarbetsvilliga, mångsidiga, smidiga hästar som både är trygga och explosiva på samma gång. :) favoriterna är arabiskt fullblod, pura raza espanola (PRE) och welsh cob. :)
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Har flera.
Varmblodig travare och arab har jag och de ligger ju såklart i topp:D Varmblodig travare hade jag nog inte sagt för två år sedan då jag knappt träffat någon, men vilken mångsidig härlig hobbyhäst. Arabiskt fullblod har alltid varit en dröm, inteligenta vackrare hästar finns inte. Gillar dessutom fjording, nordsvensk bruks och även shettisar ligger mig varmt om hjärtat.
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

New Forest - helt klart!

Sen finns det kanske olika varianter i rasen, men jag menar den robusta, pigga ponnyn. Med mycket egen vilja, men samtidigt snäll.
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Jag älskar lipizzanerhästar. Har väldigt lyckade erfarenheter av de enstaka gånger jag fick rida en lipizzaner och även en nästan lika härlig lipizzanerkorsning.

Annars är nog kallblodstravare och russ mina favoritraser.

Jag gillar vänliga, stabila hästar men som gärna få ha glimten i ögat. Men med lipizzanern så tillkom ju det fantastiska steget, känslan av att få sitta på en häst som liksom dansar fram :-)
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

kl

Utseendemässigt är jag svag för fjordingar och andra kallblod, men annars är det nog shetlandsponny som gäller för mig nu - lagom stora, lättlärda, trevliga och riktigt allsidiga! Som ett plus är de ju också supersöta och charmiga :D
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Hej!

Min absoluta favorit måste bli connemaran, för det stora hjärtat och deras helt underbara temperament!

Efter det kommer araben, jag älskar känsligheten och explosiviteten, korsad med underbart temperament och arbetsvilja.

Min erfarenhet av båda raserna är att de är pålitliga och nyfikna och hellre stannar och undersöker det farliga än att vända och fly- och det älskar jag!

/Lavinia, stolt arabhästägare
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Nordsvensk utan tvekan. Det är något så ursprungligt, vänligt och vilsamt i deras uttryck. En Nordsvensk i skogs-/jordbruksarbete är det vackraste jag vet, tror jag.
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Clydedale :love:

Så vackra, intelligenta och snälla hästar.
De vill alltid göra sitt bästa, är så grymt personliga och mycket vilja.
970411_10200850845907538_501446292_n.jpg
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

ett helt vanligt svenskt halvblod!:p (som jag verkar vara den första att tycka)

(däremot vill jag inte ha en vanlig tråkig mellanbrun...)
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Jag är väldigt svag för varmblodstravare, har haft flera genom åren och de har alla varit vänliga, arbetsvilliga hästar som legat mig varmt om hjärtat.

En annan favorit är shetlandsponny, för ett par år sedan förverkligade jag min barndomsdröm och köpte en liten en, är opraktisk på många sätt men såå söt och med massor av personlighet.

Ridmässigt föredrar jag hästar som är lite åt det kraftigare hållet, typ welsh cob. Min nuvarande ridhäst är korsning mellan engelskt fullblod och new forest, helt perfekt då hon är både smäcker och kraftfull, cool men med nerv :)
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Svenskt halvblod, gärna brun eller mörkbrun :) Har även en stor soft spot för gotlandsruss då min första egna ponny var ett russ. Men sen handlar det ju om individen, har blivit kär i både tinker, varmblodstravare, holländskt halvblod, ardenner, knabbe och quarter som haft superfina personligheter!
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

kl

Har flera favoritraser!
Bl.a: New Forest, Welsh Cob, Fjording, Hannoveranare mfl.
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Är besatt av tanken på att nån gång äga en fredriksborgare. Ridtypen. Är överlag svag för de gamla skolhästraserna, knabstrupper t ex hade också varit skoj.

Dock är det ju svårt att hitta fina sådana, så det blir väl att jag håller mig till de vanliga raserna av dressyrälg.
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

ett helt vanligt svenskt halvblod!:p (som jag verkar vara den första att tycka)

(däremot vill jag inte ha en vanlig tråkig mellanbrun...)

Själv gillar jag de mellanbruna bäst och de mörkbruna. Så skulle jag nån gång skaffa halvblod blir det nån av dom färgerna :-) Det blir iaf inte en till vit!

/Lavinia
 
Sv: Vilken är eran favoritras?

Arab gäller för mig, tveklöst, för mig en helt outstanding hästras! Intelligenta, arbetsvilliga, modiga, inkännande och älskar människor. Dessutom vackra att titta på!

Annars är jag svag för kallblod; nordsvenskar är en favorit.

Sen beror det förstås också på individen; jag känner ett angloarabsto som jag är väldigt förtjust i, så en sådan kan jag också tänka mig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp