Vilken ä den värsta sårskadan du varit med om under ditt hästliv?

Sv: Vilken ä den värsta sårskadan du varit med om under ditt hästliv?

Jag ser ganska mkt sårskador på häst och hund eftersom det är en del av vad jag jobbar med...

Men det värsta jag upplevt även om det inte är största skadan jag sett så var det när min unghäst fastnade i något och drog av så gott som hela näsvingen. Upplevdes väl så illa för att det var min egen lilla häst och sen blir nog minnet så eftersom det blev så infekterat :crazy:

Ska finnas en tråd om det här nånstans...

det värsta jag sett var nog hästen som hoppade över bommen i transporten, och de fick ut han genom lilla dörren fram. (den för människor.)
var inte med när det hände men det såg hemskt ut nån vecka efter då jag såg hästen.

om jag inte minns fel.
han hade skaffat sig sår på tre ben, två i huvudet, han var sydd på sex ställen (ovanför ögat och på benen), hade vad de kallade "hål in i led" på fyra ställen, senskador på tre ben.
sen fick han ju då självklart bandageskador, gick inte undvika så bandageskador på båda fram hela vägen från carpus till kotan.

bilder. dock har såren börjat läka otroligt bra på bilderna, har inga på hur han såg ut "från början".
(han är väldigt smal, för han hade ju precis blivit frisk från kastreringen som gick väldigt fel.)

%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C7%5CFoto0059.jpg

här har han en flughuva tejpad med silvertejp över det värsta såret så att det skulle få luft men inte flugor. ^^
%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C7%5CFoto0065.jpg

%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C7%5CFoto0066.jpg

roligt hade vi åt detta hemmagjorda bandage, ett par hängslen, silvertejp och spetsgardiner, så vi slapp stänga in såren. :D
%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C7%5CFoto0075.jpg

(han är nästan helt okej idag. :))

Senast ändrad:

Den värsta sårskadan jag varit med om är när min häst blev sparkad på ena frambenet förra sommaren. Såret var från början obetydligt, jag tvättade rent och hade på jodopax. Dagen efter var hela benet jättetjockt, som en trädstam. Det visade sig att det hade bildats en ficka som blivit infekterad... ingen stor grej egentligen, men såret var omöjligt att hålla rent och det var 30graders värme ute.

Det slutade med att hästen fick stå i strömsholm i några dagar och det tog några veckor innan hon blev helt återställd.

min kompis häst gjorde oxo det,men med en otrolig tur,så var han bara lite stel några dagar/en vecka..han gjorde en räjäl kullerbytta över bommen.
han hölls lugn så vi fick alla mellanväggar borttagna (3 hästars transport)men det kunde ha gått helgalet.

jag har heller aldrig varit med om större sår,peppar,peppar,knack i träd o allt tänkbart..

det värsta jag sett tror jag var för typ 25 år sedan,en häst som skurit sej på hönsnät,så att en ganska rejäl bit hängde och dinglade i underläppen..ägaren tyckte dock inte det var nåt att bry sej om:crazy: så det fick vara.det blödde inte.kommer inte ihåg hur det läkte,men han blev nog så bra att han kunde vara med på lektioner ganska fort.det såg väl värre ut än det var.

Men stackarn,den måste ha haft svårt att äta och sånt? :( Veterinären kom ut och sydde fast läppen på min häst,och det var svårt nog endå för henne att äta...

Den allra värsta sårskadan jag varit med om var för cr 2år sedan, på alla hjärtansdag faktiskt.
Vi har våra hästar på en stor lösdrift, och en morgon när vi vaknade så ligger ''ledar hästen'' mitt ute i hagen för sig själv, vilket såg jätte lustigt ut, för hon var den ranghöga hästen som alltid var bland dom andra och höll koll, så vi gick ut till henne och ser att halva frambenet med hov och allt, var nästan totalt avsparkat, det hängde lixom bara i några hudslamsor kvar, benet och allt var av.
Hon avlivades på direkten.
den var nog det hemskaste jag varit med om!

Värsta jag har varit med om hände nu i somras.

Jag och min kompis var ute och red i skogen, så skulle vi hoppa över ett dike inne i skogen. Efter vi hoppat så kastade sej min häst framåt åt sidan och trampar ner i en ris/stenhög. När vi kommer ut på järdet igen så blöder min häst kraftigt från benet, jag hoppar av och tar bort senskyddet. Då följer i princip hela skinnet med, ser nå vitt som sticker ut, sen svartnar det för ögonen. Min kompis behåller lugnet och ringer till stallet och säger att dom måste komma med transport och hämta oss. Att gå hela vägen till grusvägen kändes som en evighet, jag var helt säker på att det var kört för min häst. Så länge marken va plan kunde hon gå, eller snarare släpa benet, men så fort det blev ojämt så kota hon över och gick på tån/framsidan av hoven.

Det blev akut till strömsholm. Där konstatera dom att sträcksenan var helt av, själva såret var ca 20 cm och gick lite diagonalt från knä till kota. Veterinären klipta av en bit av senan och sen sydde dom ihop henne och hon blev kvar två dagar för observation.

Väl hemma väntade två veckor total boxvila och bandagebyte var 4e dag. Hon var jätte snäll att hålla på med såret och lät även bandaget sitta hela tiden. Sen blev det yterligare två veckor i sjukhage, då brakade :devil: lös. Hon hoppa och for runt i sin lilla hage, hon kota över flera gånger och jag var säker på att benet skulle gå av. Såret läkte hela tiden jättefint utan infektioner, blev lite svallkött men det sjönk tillbaka av sej självt. Även senan fäste i benet till slut igen.

Idag tre månader senare så har hon ett fult ärr, är fortfarande svullen kring senan och haltar av och till. Men veterinären säger att hon kommer att bli helt återstäld. Så nu är det bara att vänta... Men vi kämpar vidare min lilla tappra häst och jag.

Den värsta skadan jag har varit med om var på ridskolan jag var på. Vi hade kvällsjouren och skulle ta in hästarna från hagen, men det var en som inte kom fram till grinden så vi fick gå och leta honom. Vi hittade han ståendes på 3 ben lite längre ner i hagen. Han måste ha fastnat med ena bakhoven mellan två stenar och fått panik, för ena bakhoven var lös. Den satt bara fast i en bit av kronranden på kanten, så han hade slitit lös nästan hela hovdelen. Det är det mest fruktansvärda jag har sett! :( Jag tror aldrig att minuterna har kännts så långa som när vi väntade på veterinären.
Det fanns ju såklart ingenting att göra åt den skadan så vet fick ta bort honom på plats.

Så efter detta är jag väldigt noga med att jag inte vill ha min häst i någon hage med en massa stenar.

Det värsta sårskadan jag varit med om var när jag i våras fick hämta 10 cm av min hästs tunga inne hos boxgrannen. Antagligen hade min häst stuckit in tungan genom gallret och den andra hästen hade huggt och tungan kommit i vägen. Är helt återställd och rids med vanligt tränsbett idag. Dock är det lite svårt med "liten" mat tex pellets och havre som det tar långtid för honom att få i sig.

Fy så läbbigt!! Men måste vara otroligt ovanligt att de fastnar så pass!

En häst som fastnade i S.K. säkra elband/rep hela benet från hov till översida knä V fram var bort skrapat in till benet hästen fick avlivas. Som tur är har jag inga bilder det räcker med de som sitter inpräntade i min hjärna! :(
Det var ett "sår" som hette duga det.

jag har varit med om några större sårskador..

jag skulle ut i hagen för att hämta hästen men det fanns ingen häst plus att två till va borta så en va kvar och sprang runt och gnäggade och vart orolig..vi letar och kollar om dom tagit sig vidare någonstans men inga spår vi går tillbaka,jag tycker jag hör ett litet gnägg..
precis vid grinden är det stora stenar,träd osv och även lite taggtråd på vissa ställen..där inne står hästarna det ser lugnt ut vi skulle bara få ut dom men vi fattar inte hur dom kom in dit..min syster går in till dom och börjar andas konstigt och gråta floder..
3åringen som just påbörjat inridningen och som går som en klocka en riktigt pärla...har skavt av allt skinn på hela utsidan av benet bak och man ser senan,skelettet och allt det sprutar blod jag springer upp till stallet och ägaren,samt fodervärden kommer ner...veterinären kommer och hon vänder efter halva vägen och ringer ett samtal,senare kommer bilen...det fanns inget att göra då även senan gått av:cry:det va en stor sorg för alla i stallet och speciellt för fodervärden som hanterat denna häst sedan han föddes.
dom andra två hästarna klarade sig helskinnade och hästen hade antagligen fastnat mellan vassa stenar eller taggtråden och slitit bort skinnet...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka