Vilka växter överlever hos mig?

Sv: Vilka växter överlever hos mig?

Jag hade orkidé ett tag. Den levde i tre dagar, sedan dog den p.g.a. solen. De är superduperjättekänsliga för sol.

Konstigt. Mina står i direkt solljus och har gjort så sen jag köpte dem för 2 år sen (de 5 äldsta iaf). Enda gången jag hissar ner persiennerna är när det går upp till 30grader i skuggan. Men så kräver de ju lite mer vatten då med..

iaf garderobsblomman (orkidéerna gillarinte mig så dom vågar jag inte uttala mig om :p ) kan du ju faktiskt skaffa och prova om den trivs i fönstret (med lite hjälp av persienn etc) och märker du att den börjar bli hängig - så flytta den? håller man lite koll är det ju lugnt, de dör ju sällan knall och fall ;)

Jag ska testa. Tror till och med att mormor har att dela med sig av. Även om hon är något motvillig att ge mig något grönt alls. Djuren får jag passa men blommorna har hon förbjudit mig att röra. :p

Förmodligen är det inte konstigare än att du har någon mer exotisk sort än den vanliga Phalaenopsis, som tyvärr inte tål sol något vidare alls. Jättekänslig.

Jag tror minsann att jag ska försöka mig på åtminstone en orkidé (Phalaenopsis) men låta den stå på soffbordet i vardagsrummet, där blir det inte samma stekande sol.

Tack för alla tips allihop! :bow:

Växter till balkongen vill jag gärna ha tips om. :)

Du ville inte i första hand ha tips på blommor till balkongen, därför börjar jag med lite förslag på det :D

Pelargoner i alla de former älskar solen, det kan inte bli för mycket alltså. Tagetes är också solälskare. Båda förslagen är väldigt lätta att sköta och få fina.

I ätväg är tomatplantor perfekta i sol, men de vill ha stora krukor och inte torka ut. I örtväg är nog de mesta gångbart, de brukar trivas i direkt sol.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jahaja. Jag har för första gången i mitt liv blivit med trädgård. Jag har inte gröna fingrar. Inte ett enda grönt finger! De är...
Svar
7
· Visningar
1 865
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka