vilka träd och buskar ska jag ha?

TeamLundVer

Trådstartare
Äntligen ska vi börja med planket och jag anar ett ljus i tunneln :)

innanför planket vill jag ha träd och buskar utplacerade lite luftigt. Planket kommer vara från 90cm till drygt 250cm högt och totalt rör det sig om ca 40m

Jag vill helst ha nyttoväxter typ fruktträd och bärbuskar. I nuläget har vi två äppelträd.

Vad får jag inte missa att skaffa och varför?

Mullbärsträd såklart! Och jag hade satt ett valnötsträd, de blir ganska stora och växer fort om de trivs. Mina föräldrar har ett som förser dem med massor av valnötter.

När det gäller buskar finns det inga stopp, vinbär, blåbär, gojibär, aronia, havtorn, björnbär osv

Mullbärsträd såklart! Och jag hade satt ett valnötsträd, de blir ganska stora och växer fort om de trivs. Mina föräldrar har ett som förser dem med massor av valnötter.

När det gäller buskar finns det inga stopp, vinbär, blåbär, gojibär, aronia, havtorn, björnbär osv
Vad är mullbärsträd för något? Och vad gör man med dem?

Det ger små söta, svarta bär. Dels är själva trädet fint i sig, men mullbär är fantastiskt gott att göra marmelad och sylt på, lite som björnbär, fast på ett mognare sätt eller vad man ska säga.

Här är en bra bild där man ser de fina bladen och bären(lånad)
357058_581736.jpg

Om du är intresserad av valnötsträd så välj Juglans regia, inte någon av de andra sorterna. Dels är tex Juglans nigra giftig för andra växter och dels ger de inte alls samma skörd av nötter.

Vilken zon bor du i? Blir alltid lattare for folk nar man vet det :) Persikor ar ju alltid gott. Spaljetrad av olika sorter om de star pa solsidan av planket kanske..? Lycka till! Kul med 40 meter att planera upp :bump:

Vilken zon bor du i? Blir alltid lattare for folk nar man vet det :) Persikor ar ju alltid gott. Spaljetrad av olika sorter om de star pa solsidan av planket kanske..? Lycka till! Kul med 40 meter att planera upp :bump:
Zon 1
väldigt lite vind där jag bor.
Planket kommer gå längs den norra gränsen av vår tomt så det blir ju söder om planket som det ska planteras

Persikoträd hade ju verkligen varit kul! Och sen har du ju kiwi, som du behöver en han- och en honplanta, men trivs väldigt bra mot söderläge.

Jadå, persikoträd vill stå skyddat, helst utan blåst och varmt. Kiwi är som en klängväxt som klättrar, har väldigt fina stammar, så den har du med fördel mot planket.

hmm den där minikiwin känns rätt intressant fast inte mot planket isf utan vi kommer göra en avgränsning i vår trädgård (bor mot korsning och tyvärr har vår hund bevisat att hon kan hoppa över 90cm staket = påkörd och brutet ben) rakt över trädgården mellan den låga plankdelen och den höga. Tanken är att ha armeringsjärn med klätterväxter så kiwin får nog en given plats där :idea:

Finns det mullbärsträd som inte blir 10m höga? Tycker det är lite i högsta laget. 5m känns mer lagom (+- ngn meter)

I dagsläget har vi 2 buskar med amerikanska blåbär (stora) som vi fick när vi flyttade in för snart 2 år sedan. Dock ger de så lite bär att vi glömmer plocka dem :angel: plus att de står längst bort i trädgården för att inte vara i vägen när vi bygger. Hur många blåbärsbuskar bör man ha för att det ska kännas lönt? och hur bör de stå? Nu står hanen och honan i samma grop iom att det bara var en tillfällig placering.

Sen är jag sugen på de där röda bären man kan köpa på marknader. Vill säga körsbär men vet att det är fel. Söta och goda. Någon som vet vilka jag menar?

Och björnbär om man kan få dem att hålla sig på sin plats. :cautious:

Och en fläder till att göra saft :love:

Sen är jag sugen på de där röda bären man kan köpa på marknader. Vill säga körsbär men vet att det är fel. Söta och goda. Någon som vet vilka jag menar?

Bigarråer? :d

Björnbär tänkte jag precis föreslå, binder man upp dem mot planket ska de tydligen gå hyfsat bra att hålla i schack enligt mormor. Håller på att testa det själv, ska binda upp dem mot en rosenbåge och se hur det går :angel: Åh andra sidan håller vi på att göra en häck av alla hallonplantor jag hittat överallt i trädgården, och det ska ju tydligen sprida sig som ogräs så det kan knappast bli värre i alla fall :o

Bigarråer? :d

Björnbär tänkte jag precis föreslå, binder man upp dem mot planket ska de tydligen gå hyfsat bra att hålla i schack enligt mormor. Håller på att testa det själv, ska binda upp dem mot en rosenbåge och se hur det går :angel: Åh andra sidan håller vi på att göra en häck av alla hallonplantor jag hittat överallt i trädgården, och det ska ju tydligen sprida sig som ogräs så det kan knappast bli värre i alla fall :o

:bump:Ja biggarråer var det ja :bump:
googlade lite snabbt och läste att de blir över 15m höga men det verkar finnas mindre sorter också :)

Någon som kan rekommendera krusbär förresten? Har barndomsminnen av någon efterrätt med sådana :love:

:bump:Ja biggarråer var det ja :bump:
googlade lite snabbt och läste att de blir över 15m höga men det verkar finnas mindre sorter också :)

Någon som kan rekommendera krusbär förresten? Har barndomsminnen av någon efterrätt med sådana :love:
Det där är nog beroende på var man växt upp. Jag kommer från mellansvensk landsbygd och kan inte tänka mig att leva utan klarbär, surkörsbär, vildplommon, krusbär och vinbär i alla tre färgerna. Samt hallon förstås. Finns inte det där är inte trädgården komplett liksom...

Det finns gott om sorter anpassade för resp. växtzon.

Det där är nog beroende på var man växt upp. Jag kommer från mellansvensk landsbygd och kan inte tänka mig att leva utan klarbär, surkörsbär, vildplommon, krusbär och vinbär i alla tre färgerna. Samt hallon förstås. Finns inte det där är inte trädgården komplett liksom...

Det finns gott om sorter anpassade för resp. växtzon.
Plommon står oxå på listan. De hade jag glömt.

Vad gör man med vinbär? Osäker på om jag ens ätit sådana :o

Hallon och jordgubbar blir det i upphöjda odlingsbänkar

När det gäller hallon så välj hösthallon, godare bär, mer skörd och friskare planta.

När det gäller mullbärsträd så tar det låååång tid innan de blir 10 meter höga, om de ens blir det. Men det finns tex hängvarianter som inte blir mer än ett par meter höga.

Plommon står oxå på listan. De hade jag glömt.

Vad gör man med vinbär? Osäker på om jag ens ätit sådana :o

Hallon och jordgubbar blir det i upphöjda odlingsbänkar
Man gör inget. Man äter dem direkt från busken.

EVENTUELLT kan man frysa några påsar för vintrigt smaskande.

Zon I, men valnötsträdet står så det får nordanvindar på sig hela vintern, och stortrivs. Så jag skulle tro att det fixar iaf zon III utan problem. Det har stått där sen 2000 nu och är minst 6-7 meter högt, så det växer fort.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar