vilka träd är ej giftiga?

Sv: vilka träd är ej giftiga?

Ja, de fick ingen rätsida på det med förgiftningen. Han kan ju ha ätit rätt mycket under flera år, han var lättfödd och som sådan fick han ju gå på "svältkost" och då slinker det väl förstås ner mer träd - men några enorma mängder tror jag inte han tryckt i sej.

När han fick symptomen hade han inte gått i hage med ek under iaf 3 år, före det vet vi ju inte. Kan symptomen komma sådär "när bägaren rinner över" några år senare? För "giftet" är väl sådant att det inte kan rensas ut ur kroppen utan "blir kvar" - eller är jag ute och cyklar?

Nu har jag sökt men inte funnit... :crazy: Nåja, lite info har jag iaf.

Det är mest i yngre blad och i omogna (gröna) ekollon, mindre i torkade och mogna ekollon (men fortfarande giftigt!)

Det beror också på hur mycket attackerat trädet blivit av andra djur (insekter) men det har nog knappast en betydelse för hästgiftigheten. Sen kanske känsligheten varierar mellan hästar, det vet jag inget om?

Har inte hittat något som tyder på att våra vanliga träd (minus ek)skulle kunna innehålla så höga halter av tanniner att det skadar (dägg)djur. Jag kan tyvärr _ingenting_ om trädgårdsväxter, det kan hända att någon sådan kan vara så farlig som ek. Kan det ha varit något sådant? Jag vågar inte säga något om hästfysiologi. Har du frågat någon veterinär eller annan biomedicinskt kunnig?

(Eller hade hästen helt enkelt pimplat för mycket rödtjut :idea: )

Iallafall, till trådskaparen, du kan lugnt ge din häst pinnar att gnaga på. Lind och ask är väl beprövade foder från förr (ingen info om specifikt till hästar, men förmodligen fick gårdens häst ungefär samma som fåren och korna) och asp gillar många hästar! Det gäller väl, som med alla nya foder, att vänja hästen långsamt vid det nya. De brukar gilla att gnaga av barken också, t ex från aspsly.

Det kanske inte måste vara träd? Min häst älskade hallon"buskar"! Vi hade många trevliga ätstunder tillsammans när skogshallonan var mogna :smirk:

Knapplån..

Det jag läst om ekollonförgiftning är att det inte blir symptom förrän man nått en viss 'gräns', tyvärr är då oftast lever, njurar etc såpass förstörda att det är svårt att vända det hela. Och förgiftningen byggs upp över tid och symptomen kan komma ganska långt efter det att hästen gått där det finns ek, även om man med facit i hand oftast kan se även tidiga tecken, bara det att man DÅ inte förstod att det var det.

Jmf lite som med njurskador hos hund, när man ser SYMPTOM så är en stor del av njurfunktionen redan förstörd, dvs symptomen kommer in ganska 'sent' i bilden sett till hur stor skada som är skedd vid symptom (sen kan ju symptomen såklart komma fort efter intag av något som mer eller mindre slår ut njurarna, men om det går långsamt så tar det ganska lång tid innan man ser symptom iom att man ser dem först när den viss del redan är skadad, och den delen är ganska stor. Jag har FÖR MIG att min veterinär sa att när 75% av njurarna är ur funktion kommer de första tecknen som normalhundägaren uppfattar)

Hej!

Idegran är giftigt.Det är det ända jag kom på nu :smirk:

Fruktträd! :)

Mina hästar mumsar på körsbärsgrenar o äppelgrenar.

hade på betet, sedan trog stormen ner flera...

Det var ju bra! Annars blir folk kaske lite sura när man "beskär" deras fruktträd för att ge till hästen...? :d

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 915
Anläggning Mina två ponnier går på lösdrift, vi byggde en ligghall och öppningen var en halv långsida. Min ponny gillar inte att känna sig trängd...
Svar
10
· Visningar
6 699
Senast: Masse
·
Hästvård I sommar så ska jag och min kompis ha två hästar från ridskolan (ev. någon mer) på bete hos min farbror. Den ena hästen har inte varit...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama