vilka träd är ej giftiga?

annaa

Trådstartare
tänkte ha grenar i boxen som sysselsättning till min stackars ponny som åkt på boxvila. Men vilka träd brukar hästarna föredra och vilka tål dem? ek ska man ju inte ge iaf, det är väl nästan det enda jag kommit på..

Har nån fler tips på vad man kan hitta på för att göra boxvilan lite drägligare så mottages det tacksamt :bow:
Min femåriga hingst blir ev tvungen att stå inne hela sommaren :cry:
och han klättar redan på väggarna efter mindre än en vecka..

Sv: vilka träd är ej giftiga?

annaa skrev:
tänkte ha grenar i boxen som sysselsättning till min stackars ponny som åkt på boxvila. Men vilka träd brukar hästarna föredra och vilka tål dem? ek ska man ju inte ge iaf, det är väl nästan det enda jag kommit på..

Har nån fler tips på vad man kan hitta på för att göra boxvilan lite drägligare så mottages det tacksamt :bow:
Min femåriga hingst blir ev tvungen att stå inne hela sommaren :cry:
och han klättar redan på väggarna efter mindre än en vecka..

Asp tycker dom om t.o.m torkat

gran o tall, asp, alla fruktträd, lönn, alm. alm är gott dessutom.
Barrträd ska man inte ge för mycket av, kan vara laxerande :)

/jenny

Köp in lite höbalar av fattig kvalité (eller alt. foderhalm om han gillar det) Det ska vara hårpressadade balar.
Ställ sedan in en bal i boxen som du binder runt med lite extra balsnören så att det blir ett litet paket. Det kan han sedan sysselsätta sig med att plock hö-strån ur under dagen. Det brukar funka jättebra som sysselsättning! Tar lååång tid att äta upp!

Ek går faktiskt bra, det är bara ekollonen som är giftiga. Å andra sidan brukar ek inte vara någon favorit.

Här är favoriten, liksom på många andra ställen, ASP, följt av LÖNN. Sälh och 'annat sly' går oftast alldeles utmärkt med. Äppelträd går ner med förtjusning med.

Björk däremot är ääääckligt enligt mina, alldeles oavsett.

Sen, ang ställa in höbal, var FÖRSIKTIGT med det då du har en risk att de trasslar in sig i snörena om de försöker sparka på/leka med balen när den är lite 'tilltufsad'

Gömma morötter i ströet sysselsätter dem ett bra tag men försvårar mockningen. Äpplen, morötter, kålrötter och annat hängda i snören så de hänger FRITT (och bli svårare att få tag i) kan också fungera, mina räknar dock ut på 15 minuter hur man gör för att få tag i dem, men mindre intelligenta :angel: hästar kan stå läänge och försöka få i sig grönsaken/frukten.

Bäst av allt är dock BOXHAGE eller utebox så hästen kan andas frisk luft, se ut och följa med vad som händer.

Alexandra_W skrev:
Ek går faktiskt bra, det är bara ekollonen som är giftiga. Å andra sidan brukar ek inte vara någon favorit.

VARNING! Även bladen och barken är giftiga och hela trädet innehåller garvämnen i sådan mängd att man rekommenderar att ek skall ligga i 2-3 år innan man eldar med det, för att inte fräta sönder pannan och för att det bildas mer giftig rök! Hur mår då hästen av att äta dett?! Jag fick en rapport av min veterinär gjord på Dartmoorhedarna där 30-40 ponnyer dör varje år pga ek. Skotten/bladen och barken är mycket farliga enligt denna. Ek skall uteslutas ur menyn! Tro mig. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade min islandshingst levt. Han åt ekollon men också ekskott och blev förgiftad i mars månad. Det var gamla ekollon men som sagt också nya knoppar. Ek är ingen hästföda i någon form!

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
VARNING! Även bladen och barken är giftiga och hela trädet innehåller garvämnen i sådan mängd att man rekommenderar att ek skall ligga i 2-3 år innan man eldar med det, för att inte fräta sönder pannan och för att det bildas mer giftig rök! Hur mår då hästen av att äta dett?! Jag fick en rapport av min veterinär gjord på Dartmoorhedarna där 30-40 ponnyer dör varje år pga ek. Skotten/bladen och barken är mycket farliga enligt denna. Ek skall uteslutas ur menyn! Tro mig. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade min islandshingst levt. Han åt ekollon men också ekskott och blev förgiftad i mars månad. Det var gamla ekollon men som sagt också nya knoppar. Ek är ingen hästföda i någon form!

Okej, enligt den forskning jag läst är det EKOLLONEN som är farliga, inte 'resten'. Vet hästar som gått i hagar med massor med ekar, men flyttats under tiden då det finns ekollon (och hagen sen rensats NOGA på ekollon innan de släppts där igen) och ingen av de har blivit minsta sjuka. Och din häst åt ju ekollon, och ekollonförgiftning kommer INTE 'på stört' utan när man byggt upp tillräckligt med gift och leverskador i hästen, då visar sig förgiftningen. Så hästen kan äta ekollon på hösten, men visa första sjukdomssymptomen på våren, men det är ändå ekollonen.

Däremot håller jag helt med dig att man bör hålla ek undan från hästar överlag för säkerhets skull, men jag kan INGENSTANS hitta något som stöder att annat än ekollonen är giftigt?

Som jag lärt mej är ämnet som är giftigt TANIN. (samma ämne finns i röd vin - vissa människor reagerar på det med att få huvudvärk av ett glas rödvin tex...) Taninet finns i hela eken, både löv & bark, men blir väl extra koncentrerat i ekollonen gissar jag?
Hästar kan bli förgiftade av mycket låga halter av tanin! (men det kan ta tid innan man märker av symptomen på allvar)

Till trådskaparen, här är asp överlägset mest populärt - särskilt tydligt var det på förra årets sommarbete där de har rätt mycket olika löv & barrträd att välja på, och varje lite äldre asp var avbarkad en meter upp...

Gran går ner bättre än tall (som eg inte går ner alls hos mina). Gammelmärren älskar gran.

Står i denna veterinärmedicinska rapport att garvämnena framför allt är koncentrerade till ekollonen men också knoppar, blad och bark innehåller stora mängder. Gamla ekollon är ofta angripna av mögelsvamp som i än högre grad främjar de giftiga ämnena. Så jag är ganska övertygad om att det var de gamla ekollonen som var den stora boven.

Även om de inte blir jättesjuka så kan de få både fysiska och psykiska symptom. Det är som ett knark och de kan tom sluta äta annat. De kan bli extra heta men tappa orken på en kvart, få hosta, kissa ofta, skena, bocka eller bli aggressiva och allmänt underliga i beteendet så man inte riktigt känner igen sin häst.

Tips: Finns inga konstaterade fall av ekollonförgiftning på får enligt samma rapport. Släpp får på betet då ekollonen trillar så äter de rent. Grisar tål enligt samma rapport upptill 6 kg om dagen, men de vill ju gärna böka upp marken så det är nog inget att rekommendera...

Vilken klink var du på?

Pratat med A? Måste han verkligen stå inne HELA SOMMAREN?! Då kommer ju flera andra strukturer försvagas och när han sen ska ut igen kommer han ju skada sig på stört troligtvis. Speciellt han som inte är lugn direkt ;)

sambaengi skrev:
Står i denna veterinärmedicinska rapport att garvämnena framför allt är koncentrerade till ekollonen men också knoppar, blad och bark innehåller stora mängder. Gamla ekollon är ofta angripna av mögelsvamp som i än högre grad främjar de giftiga ämnena. Så jag är ganska övertygad om att det var de gamla ekollonen som var den stora boven.

Även om de inte blir jättesjuka så kan de få både fysiska och psykiska symptom. Det är som ett knark och de kan tom sluta äta annat. De kan bli extra heta men tappa orken på en kvart, få hosta, kissa ofta, skena, bocka eller bli aggressiva och allmänt underliga i beteendet så man inte riktigt känner igen sin häst.

Tips: Finns inga konstaterade fall av ekollonförgiftning på får enligt samma rapport. Släpp får på betet då ekollonen trillar så äter de rent. Grisar tål enligt samma rapport upptill 6 kg om dagen, men de vill ju gärna böka upp marken så det är nog inget att rekommendera...

Tackar, jag har inga ekar här (eller ens i närheten), men om jag hade det så skulle jag stängsla av dem 'just in case', men som sagt det jag läst (forskning etc) så har uppgifterna varit att bara ekollonen är farliga, men verkar ju som om de iaf vid ätande av större mängder bark, knoppar och löv kan vara tveksamt iaf, vilket ju än mer stöder att jag skulle stängsla bort det om jag hade det i närheten.

Jag har lärt mig att ask och lind är det bästa lövfodret. Kan tänka mig att det också är det mest välsmakande. Annars tror jag att de kan äta löv av de flesta träden, förutom då ek.

Tanniner är en del av trädets försvar mot växtätare ( ;) ), och det är en hel radda med ämnen som alla ska smaka räligt och vara allmänt avskräckande. I princip samma sak som garvsyra. Alla träd innehåller tanniner, likaså rödvin :d , men eken är lite värre än andra. Jag ska kika om jag hittar nåt om giftighet och ekollon :idea:

tjoffsan, jag vill minnas att ask och lind är delikata foderträd, som ofta hamlades förr för vinterfoder. Min kuse äter helst tall :angel:

Jag har hört att Pil skall vara gott! Eller var Pil bra för att det innehöll smärtlindrande ämne i barken :confused:
Sen angående Ekätande pållar så läste jag i en bok att hästar som äter Ek balanserar upp magnesiumbrist. Har någon annan hört något liknande? Låter rimligt, då en av våra sommargästande hästar genast tuggade i sig en massa ekblad när han kom, men sedan inte mer. Mina egna pållar har inte ätit ett blad från eken. Lite märkligt är det, annars är väl smaken helt olika.
Körsbärsbark och blad brukar också vara poppis.
Asp äter inte mina pållar. Är de konstiga :confused:
Sen har bok, speciellt avenbok varit uppskattat, även för mig som sluppit slänga delar av den klippta häcken på tippen.

AHA, tack - det är alltid intressant att höra mer.
Hade en bekant vars häst fick konstiga förgiftningssymptom, efter blodprov där man särskilt kollade lever-värden så konstaterade man att han var förgiftad pga tanin. Veterinären menade på att han måste ha ätit ekbald/bark eller ekollon, men det fanns inga ekar i hagen och varken veterinären eller ägaren kunde förstå varför han blivit förgiftad.
Men OM det nu är så att alla träd innehåller taninet (konstigt att veterinären inte visste det), och tanin kan ge förgiftning, så vore det ju en förklaring! Vad jag vet tuggade han mycket träd... Alla våra kallblodstravare har varit hopplösa på att äta upp träden - även nu på betet där de ju har en massa gott gräs att äta så gnager de i sej barken.

Hur mycket av taninet finns kvar när träden/kvistarna har torkat? Eller påverkas det inte alls av "tork"? Upplever det ändå som att hästarna uppskattar kvistarna och pinnarna vi lagt in bättre än träden, men det kanske bara är för att de är enklare serverade....

Pil innehåller salicylsyra, alltså ungefär samma som våra magnecyl (acetylsalicylsyra), och användes förr som smärtlindring. Hur det funkar på häst vet jag inte.

Hästar ska inte äta ek! Ek innehåller mer tanniner än andra träd. Jag har sett massa hästar i ekhagar, och de brukar inte röra eken, antagligen smakar det avskräckande. Så, någon form av brist kasnke de borde ha, om de ger sig på ek? Jag vet inte? Konstigt att dina inte äter asp, det brukar vara mycket poppis...

Evis, jag vet inte just nu, men jag kan försöka ta reda på hur det förhåller sig med torkade pinnar & blad. Jag tror dock att allt är kvar i det torra (=din hästar gillar att få käk serverat ;) ). Ska också se om hästar/djur kan få förgiftningssymptom av andra träd. Låter knepigt, kan hästen ha ätit enorma mängder? Eller att någon slängt in ekollon eller kvist i hagen :confused: Eken är som sagt ganska extrem...

Ska undersöka vidare när jag får tid över :)

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 915
Anläggning Mina två ponnier går på lösdrift, vi byggde en ligghall och öppningen var en halv långsida. Min ponny gillar inte att känna sig trängd...
Svar
10
· Visningar
6 699
Senast: Masse
·
Hästvård I sommar så ska jag och min kompis ha två hästar från ridskolan (ev. någon mer) på bete hos min farbror. Den ena hästen har inte varit...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama