Vilka tider?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LiselotteA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 1 853
Sv: Vilka tider?

******Radera******

Senast ändrad av en moderator:

Vintertid:
6.30 frukost hösilage + kraft (inne)
11.30-12.00 lunch (i hagen)
(16.00-16.30 hösilage i hagen, beroende på årstid oftast vår/tidig höst då hästarna kommer in senare)
17.00 (när det är som mörkast)-19.00 kraft + hösilage
22.00 hösilage + kraft

Vintertid:

5.00 utsläpp med hö i hagen veckodagarna. Lediga dagar fodrar jag samma tid men släpper ut vid 9.30-10.00 (går hem och lägger mig när jag fodrat :angel:)
fm ca 11.00 hö i hagen
em ca 16.00 hö i hagen
kväll 21.00 hö + kraftfoder. Rider jag tar jag in vid 18 tiden och fodrar när jag är klar. Kan bli senare än 21 men inte tidigare.

Sommartid endast bete och lite hinkskrammel med tillskott på kvällen eller efter ritt. Ingen bestämd tid. Betet brukar vara från maj till oktober. Lite olika beroende på väder och tillgång.
Släpper ut för natten i april och stallar in så sent på hösten som möjligt. Allt beroende på vädret. Är det torrt kan de gå ute till november. Jag har islandshästar så de klarar sig bra med extra grovfoder och vindskyddet + sin bamsepäls.

morgon: 7
lunch: 12-13
em: 16-17
kväll: 20-22

06.00 Hö
07.00 Kraftfoder

12.00 Hö + ev kraftfoder

17.00 Hö + kraftfoder

22.00 Hö, stallet släcks

Kl. 06.00 frukost

Kl. 11.30 Lunch

Kl. 16.00 Middag

Kl. 21.00 Kvällsmat

Vinter tid..

06.00 Hö/kraftfoder
09.00 Hö
12.00 Hö
15.00 Hö
18.00 Hö
21.00 Hö/kraftfoder

Mina har hö att tillgå dygnet runt i princip, förutom ponnyn som får små ransoner inne och fri tillgång ute. Kraftfoder ges ca 05.45 innan utsläpp, samt ca 20.00 vid insläpp. Gott att kunna ta sovmorgon en helgmorgon när det är ruskväder och ändå veta att hästarna har något att tugga på och kan stå med huvena utanför och spana ut över vidderna:D

Mina 2 hästar får hö innan krafft fodret, ungefär vid 0600-0630.
Vid 0630-0700 blir det krafftfoder för att sedan gå ut i hagen så fort som möjligt. På vintern går dom ut med hö också. Dom får lunch under vintern ute i hagen, ungefär vid 1300-1400. Lite beroende på jobb. Krafft och grov foder då. Sen blir det lite em hö och ett äpple/en morot när dom kommer in, beroende på tid. Kommer dom in sent blir det kvällsmaten direkt, då runt 1900-2000. Vid 2000-2100 är det natthö som gäller. Allting beroende på jobb, träning osv. Dom verkar inte må dåligt av lite olika tider och det är ju det som är huvudsaken. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
951
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
36
· Visningar
3 373
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
664
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka