Vilka tester ska göras?Perser.

Sv: Vilka tester ska göras?Perser.

Japp dom är inte ID-märkta så det ska också göras.

Kollade papperna och båda honans föräldrar är DNA testade för PKD1
så då slipper hon det då?

Japp dom är inte ID-märkta så det ska också göras.

Kollade papperna och båda honans föräldrar är DNA testade för PKD1
så då slipper hon det då?

Det beror på resultaten.;) Är de PKD1-fria behöver du inte testa. PKD1 nedärvs dominant så minst en av föräldrarna måste ha PKD1 för att avkomman ska få det.

Sist jag hjärtscannade min katt så pratade jag lite med Nilsfors och han var av åsikten att perser var den ras som hade mest problem med hjärtat av alla kattraser. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte, men hjärtfel är hur som helst ett allmänt problem så jag rekommenderar att du ultraljudar både hanen och honan för säkerhets skull.

Jag tror ärligt talat att vi fick in dom flesta problemen i min ras när man började para in perser. Men det var många år sen nu och innan man gjorde tester och annat. Samtidigt så har vi ju persern att tacka för utseendet, så inget ont som inte för nått gott med sig :D

Det beror på resultaten.;) Är de PKD1-fria behöver du inte testa. PKD1 nedärvs dominant så minst en av föräldrarna måste ha PKD1 för att avkomman ska få det.

:DDom är alltså fritestade sorry:rofl:

Så då blir det såhär då:

Hanen ska DNA testas för PKD1+Blodgrupperas+Kolla testiklarna+
+Ultraljuda hjärta+Testas för FIV/FELV+Chipmärkas

Honan ska Blodgrupperas+Ultraljuda hjärtat+Testas för FIV/FELV+
Chipmärkas+ Eventuellt kolla hörseln(har dock intyg från uppfödarens veterinär på att hon är hörande(kollades i samband med vet besiktningen))

Ska ringa uppfödaren imorgon när jag är ledig och kolla vad hon säger.

Sist jag hjärtscannade min katt så pratade jag lite med Nilsfors och han var av åsikten att perser var den ras som hade mest problem med hjärtat av alla kattraser. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte, men hjärtfel är hur som helst ett allmänt problem så jag rekommenderar att du ultraljudar både hanen och honan för säkerhets skull.

Jag har också hört det så jag ska definitivt kolla båda!

Min första perser dog i just hjärtfel:cry:
Han fick en infektion i benet efter ett bråk med en annan hankatt(han var både ute och innekatt,kastrat.)
Opererades och vaknade men dog av medfött hjärtfel.:cry:
8 år gammal.

Jag tror ärligt talat att vi fick in dom flesta problemen i min ras när man började para in perser. Men det var många år sen nu och innan man gjorde tester och annat. Samtidigt så har vi ju persern att tacka för utseendet, så inget ont som inte för nått gott med sig :D

Jag tycker perser avlen blivit för extrem.
Jag vill gärna avla på sunda individer och med lite mer näsa.
Därför har jag valt dessa två individer och vill därför göra alla
tester för att vara säker.

Mina två missar har ett helt enastående temperament, det är det
jag älskar med Perser.

Tack moderatorn :bow: :bow:

Till TS: Tycker du gör rätt, en perser med näsa är ju ruskigt söt. En välpreparerad perser på utställning är outstanding och det kan den ju vara även utan konkavt ansikte.

Hörselintyget från veterinärbesiktningen ska vara fullt tillräckligt. En kopia på besiktningsblanketten gäller även som "navelbråcksintyg".

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 290
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II