Vilka tester ska göras?Perser.

fettso

Trådstartare
Jag vill ju starta perseruppfödning och ska nu testa min hane och min hona.
Vilka tester krävs?

Honan är vit så på henne ska jag ju testa hörsel, var det navelbråck också?
Mer?

Hanen ska ju kolla testiklarna, heter det PKD det andra man testar mot?

Sedan så ska båda två ID-märkas också!
Tänkte chipmärka eftersom det inte syns.

Jättetacksam för svar!:bow:

Sv: Vilka tester ska göras?Perser.

Nej inom avel är jag rätt färsk.

Jag har googlat men hittar ingenting?
På Sveraks sida hittar jag inte heller ngt?

Jag kan ju ringa hennes uppfödare, men nu är jag på jobbet därför
la jag frågan här.

Alla är vi nybörjare nån gång!

Om du inte vet så lägg dig inte i, avskyr alla Troll på bukefalos.

Om du läser SVERAKs stambokföringregler finns alla tester som krävs för att du ska få registrera avkommorna hos dem där. Sedan finns det väl minst en rasring att tillgå? En finns iaf och det är Swepex. Deras avelsråd bör kunna hjälpa dig.

DNA-testa mot PKD så är du säker, dom kan bära på det utan att det syns och utan att det bryter ut. DNA-testar du så behöver du inte kolla ungarna sen utan vet med säkerhet att dom är fria.
HCM är bra att kolla också, då krävs det nån med tillgång till ultraljud som klarar det och en som kan läsa av det ordentligt. På www.mainecoon-katten.se under Hälsa/Hälsoprogrammen mot HD & HCM/Programmet mot Hypertrofisk kardiomyopati (HCM) och sen Veterinärlista & priser så ser du vilka veterinärer som gör ultraljud på hjärtat i din närhet. Detta bör följas upp sen vartannat år resten av kattens livstid eftersom HCM kan blomma upp sent.
Det bästa är också att kontakta antingen nån av dina katters uppfödare eller nån uppfödare i närheten av dig, en mentor att rådfråga är guld värt.

För registrering i SVERAK ska katten vara ID-märkt (chip eller tatuering kvittar), dom ska ha intyg på att dom inte har/har haft navelbråck, honan ska ha intyg på att hon är hörande och hanen ska ha intyg på att hans testiklar har ramlat ner dit dom ska.

Honan ska som sagt ha hörsel-intyg och navelbrocks-intyg. Hanen ska ha testikel-intyg och navelbrocks-intyg. Båda ska vara vaccinerade (vet inte om det är en regel, men iaf en självklarhet), id-märkta (chip tycker jag är bäst) samt registrerade med LO-stamtavla eller ha ett avelsgodkännande. På perser testar man mot PKD, helst med DNA-prov, man ska gärna även blodgruppera samt testa mot FiV/FeLV. På birma ska man helst scanna för HCM, vet inte hur det ser ut på perser. Har du ingen uppfödare du kan vända dig till och få hjälp? Du måste ju vara med i en sverak-ansluten kattklubb för att få registrera kattungarna, det måste väl finnas någon i klubben som kan hjälpa dig?

Jag ringer uppfödaren när jag kommer hem.

Tack för erat vänliga bemötande:bow:

Honan ska som sagt ha hörsel-intyg och navelbrocks-intyg. Hanen ska ha testikel-intyg och navelbrocks-intyg. Båda ska vara vaccinerade (vet inte om det är en regel, men iaf en självklarhet), id-märkta (chip tycker jag är bäst) samt registrerade med LO-stamtavla eller ha ett avelsgodkännande. På perser testar man mot PKD, helst med DNA-prov, man ska gärna även blodgruppera samt testa mot FiV/FeLV. På birma ska man helst scanna för HCM, vet inte hur det ser ut på perser. Har du ingen uppfödare du kan vända dig till och få hjälp? Du måste ju vara med i en sverak-ansluten kattklubb för att få registrera kattungarna, det måste väl finnas någon i klubben som kan hjälpa dig?

FIV/FeLV är inget krav, däremot en säkerhetsgrej. Vet faktiskt inte hur många med egen hane som testar mot det?

På honan har jag fått med papper på att båda hennes föräldrar
är testade för PKD, slipper hon det då?

Det beror på om det är DNA eller ultraljud. Är det DNA är hon helt fri, är det ultraljud så bör hon testas ändå just för att dom kan vara bärare utan egna symptom.
FIV/FeLV är inget engångstest, det är en luftburen smitta och en som överförs vid parning. Men har du inga utekatter samt inte ställer ut så är risken ganska liten.

Glömde! Kolla upp med perseruppfödare huruvida man blodtypar persern. Vissa blodtyper krockar och då är det viktigt att man vet vad man ger sig in på.

FIV/FeLV är inget krav, däremot en säkerhetsgrej. Vet faktiskt inte hur många med egen hane som testar mot det?

Jag vet, det var därför jag skrev man ska gärna framför. Jag har testat min hane och jag tror det är ganska vanligt iaf hos birmauppfödare, men hos andra raser vet jag inte hur det ser ut. Det är ju som sagt inget krav, och ska man vara helt säker så ska man ju egentligen testa efter varje parning med ny hona, och det tror jag inte det är många som gör...

Jag vet, det var därför jag skrev man ska gärna framför. Jag har testat min hane och jag tror det är ganska vanligt iaf hos birmauppfödare, men hos andra raser vet jag inte hur det ser ut. Det är ju som sagt inget krav, och ska man vara helt säker så ska man ju egentligen testa efter varje parning med ny hona, och det tror jag inte det är många som gör...

Missade gärna trots att jag läste flera gånger :o
Att man testar vid parning med andras katter är jättevanligt på britter med, men jag vet inte hur det funkar om man har eget avelspar som inte parar andra katter alls.

Jag ska kolla papperna när jag kommer hem då.:)

Alla mina är innekatter nu, men den ena ska kastreras och då är det tänkt att hon ska vara både ute och inne, hon är nämligen en fenomenal musfångare:devil:

Japp jag ska ta och ringa honans uppfödare, vi har bra kontakt så hon kan nog svara, jag har redan bombaderat henne med massa frågor:D

Nej är båda oskulder och man inte låter någon av dem para med någon annan så skulle jag också skippa testet, men som sagt lånas hanen ut så är det nog viktigare. Jag ska bara låna ut min hane ett par gånger, men eftersom jag ändå blodgrupperade honom så tog jag FiV & FeLV på samma gång.

Man blodgrupperar även perser, det är viktigt så man vet om det finns risk för att B-blod och A-blod krockar, isf kan kattungarna dö om man låter dom dia det första dygnet (eller är det ändrat till 16 timmar nu?).

Ok då ska det självklart göras!

Jag måste vara en virrpanna:o båda min perserkatter är kanske redan
ID-märkta?
Dom har ju stamtavla från Sverak?

Nej, ungarna måste inte vara ID-märkta för att registreras. Däremot måste föräldrarna vara det.

Ja, 16 h är det nu.

16 timmar är teoretiskt. I praktiken har det visat sig att det inte räcker. Jag vet inte vilken studie det är som ligger till grund för de där 16 timmarna, men vidare heltäckande kan den inte vara för bara jag känner ett gäng uppfödare som fått kattungar som åkt på NI trots att de har handmatats i 18-24 timmar.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 290
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?