Vilka täcken?

G

Grimhild

Hjälp! Imorgon åker jag och hämtar min första egna häst, en nordsvensk valack, köpet blev hastigt bestämt, då jag eg. i första hand var ute efter en foderhäst, men hästen charmade mig så ;), och det låga priset bidrog till att jag nu alltså köper honom. Att köpet genomförs så snabbt består till viss del av att nuvarande ägare har backat ur köp förut, det är nog stallägaren som till stor del har drivit egenom det här, hon tycker det är synd att hästen bara står.
Som tur är ingår sadel & träns, och jag har en hel del prylar sen innan. Men täcken saknas :( Tyvärr är han ju van att stå inne några timmar om dagen, och allt jag kan erbjuda är lösdrift. Vad behöver jag skaffa för täcken? Ett täcke som absorberar fukt lär behövas då han kommer sättas igång ganska omgående. Ska jag satsa på att köpa ett kombinerat regn/svett-täcke? Inte heller är man väl garanterad någon värme, kylan kan säkerligen slå till ordentligt någon sista gång innan våren, men kanske räcker det ändå med ett fodrat regntäcke? Tips emottages tacksamt, vill att min kära pålle ska trivas och inte börja sin tid med mig med att frysa :o

/ Bettan, lycklig som få :love:.

Ett fleecetäcke (ganska tjockt) och ett regntäcke med lite foder räcker nog... då kan du ju använda båda täckena om det är lite kallare, och bara det ena om det är varmare! :)
köp ett regntäcke som andas, så kan du lägga det på en svettig häst! :)

Jag skulle köpa 1 eller 2 fleecetäcken/svetttäcken ifall du rider och han blir svettig så du kan byta ifall det andra inte är torrt.

Sen så ett fodrat regntäcke och kanske ett vintertäcke skulle jag köpa. Kanske ett ofodrat regntäcke å...

Men jag är å andra sidan täckesoman.... :love:
Andra kommer säkert att säga att det räcker med hälften av vad jag skrivit.. :D

Tror som någon skrev att det nog räcker med ett fleecetäcke och ett fodrat regntäcke så du kan kombinera om kylan slår till igen!

Jag har islandshäst, och de och nordsvenskarna påminner ju en del om varandra i pälsmängd. På min oklippta häst har jag aldrig täcke om han inte tränats så han blivit svettig. Är han svettig och det är kallt (kallare än +10), så har han fleecetäcke om han är inne i stallet, och fleecetäcke + "vattentätt" andastäcke om han är ute. Och eftersom du har lösdrift, så är det väl det senare alternativet, alltså två täcken, som gäller. Beträffande dåligt väder etc., så finns det ju lagkrav på ligghall i lösdriften, och har du det bör hästen inte ha några problem att klara sig.

Det är ju just det att han kommer att bli svettig :eek: även om jag nog kommer ta det lite lugnt med honom dom första veckorna, så måste han ju sättas igång. Ligghall finns. Ett svett-täcke och ett regntäcke borde alltså räcka? Ett rejält vintertäcke kanske jag kan vänta med till nästa vinter?

Det var något sådant jag hade tänkt mig ja, tack för tipset!

Vintern är ju snart slut så visst kan du vänta med ett vintertäcke... men jag skulle nog satsa på det i framtiden ;)

Jag tycker också att man behöver 2 fleece/svättäcken så man kan byta när hästen exempelvis torkat.

Även vattentäta utetäcken behövs två stycken. Tänk dig när det regnar dag efter dag... Ett genomblött utetäcke kan det ju ta ett tag för att torka.

Du har så rätt, men jag kanske får låna täcke av stallkompisarna så länge tills jag får min lön om ett par veckor :o Mycket utgifter blev det helt plötsligt, men tack och lov täcken brukar ju hålla sig hela bra många år, om han nu inte visar sig vara en riktig täckes-sabotör :D

Bra råd att köpa täcke för nästa vinter under rean!

Till trådskaparen:Bara en sak. Det är inte alls säkert att du behöver ett jättetjockt vintertäcke över huvud taget. Om jag inte minns fel stod det att du bor i Kalmartrakten vilket är ungefär som mina breddgrader (Blekinge), och jag har riktigt bra regntäcken med bogveck till mina hästar, och använder bara mina vintertäcken när det är kallare än -10-15. Då har jag ändå ett engelskt fullblod som sätter ungefär hälften så lång vinterpäls som nordisar brukar. Bara man hjälper hästen att hålla sig torr och inte rakar den så behöver man sällan SÅ tjocka täcken. Täcken som jag har god erfarenhet av både vad gäller att hålla hästen torr och att torka fort är Sverigetäcket och Bucas.
De ger heller inte bogskav (på mina hästar).

två regntäcken (ena torkar anänder man det andra)
ett stalltäcke,kan du ha undr regntäcket-slipper du köpa tjoockt vintertäcke

två fleece täcken

Jo, jag bor i norra Kalmar län, Västerviks trakten närmare bestämt. Så visst, man är ju i de sydliga delarna av landet. Att han ska frysa oroar jag mig inte egentligen över, men ett vintertäcke vill jag ändå ha, för det kan ju ändå bli neråt -20 *ryser* men som sagt, jag kanske kan vänta med att införskaffa ett till nästa säsong, eller som ni tipsat om, köpa vintertäcke billigare under sommaren. Tack för dina råd!

Nu behöver du nog bara köpa ett regntäcke (köp ett som är absolut vattentätt o som andas!) Vill du ha ett ruskigt bra regntäcke har Horseware ett som är anpassat till större o grövre hästar, tror det heter XL eller ngt sånt.
Skulle oxå köpa ett fleecetäcke att ha som svettäcke efter ridpass om det behövs. Du kan oxå ha det under regntäcket vid lite kallare väder.
Ev oxå ett termotäcke nästa vinter att ha under regntäcket om det blir riktigt kallt.

Jag tror nog inte du behöver fler täcken om du inte klipper den. En nordsvensk är ju van vid kyla o härdad. Den behöver kanske bara ett regntäcke vid blåsiga o regniga/snöiga dagar. Kyla klarar de bra!

Ett ländtäcke oxå kanske, o nån gammal filt kan du väl alltid leta fram :)

HAr nordisar själv, rids och körs.. Jag täckar inte mina hästar. De används under vintern. Är de väldigt svettiga efter ett arbetspass så får de ha täcke på några timmar om det är minusgrader. Dessa har de endast tills att svettningen upphört och de är nere i normal kroppstemp igen.

Men för det mesta är jag mycket noga med att låta hästarna gå ner i varv ordentligt på vägen hem från arbetet. De kommer då ner i normal kroppstemp och svettningen slutar. När jag är hemma kontrollerar jag att de börjat torka. Känner med fingrarna i pälsen inne vid huden. Är det torrt så inget täcke på. Lägger jag då på ett täcke så sätter jag igång svettningen igen.

Nordisar är mycket tåliga och med varm päls, även om de inte har full vinterpäls och min erfarenhet är att de far mer illa av att täckas, än om man låter bli.

Tack för dina råd. Ja, jag är väl lite påverkad av täckes-hysterin som råder...
Förstår inte själv alla gånger varför hästarna ska kläs på ibland även mitt i sommaren :eek:

Nu har han iallafall tillbringat sin första natt hos mig, i lite lätt regn, utan täcke. Men han har ju vindskyddet med nyströdd halm som underlag att gå in i. Och när jag var uppe och hälsade på imorse, strax efter kl. 6 verkade han ganska nöjd med tillvaron :) även om en av hans nya kompisar passade på att visa honom vem det är som bestämmer :smirk:

Härligt att höra... Och jag lovar dig att han inte kommer att frysa utan täcke :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 543
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 290
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025