Vilka täcken??

Inafina

Trådstartare
Hej!

Jag ska under detta år köpa min första egna häst! Trots många år som medryttare inser jag att det är mycket jag ännu inte kan... (Ska som tur är ha hästen på den ridskola jag rider på, och har blivit lovad hjälp med svåra frågor :) )

Just nu funderar jag lite på det här med täcken...
1) Vilka täcken skulle ni säga behövs till en häst av halvblodsmodell? Sannolikt kommer den vara klippt under vintern.
Jag har räknat med någon form av stalltäcke/svettäcke att ha efter ridning så den torkar, regntäcke, vintertäcke. Räcker det eller ska man ha flera av alla? Bör man köpa "märkestäcken" för att de ska hålla eller fungerar även billigare täcken lika bra?

2) Kan man börja köpa täcken och annan utrustning innan man har köpt hästen?? Jag vet ju att hästen kommer vara över 170cm i mankhöjd och av halvblodsmodell (krav för köp :D ), men det kanske inte räcker??

Ursäkta långt och virrigt inlägg men är väldigt tacksam för alla former av tips!!

/Ina

Sv: Vilka täcken??

Jag fick lite oväntat hem en häst, och jag köpte täcken innan :) Jag hade däremot provridit några dagar innan shoppingen och sett att han va liten (blev 135 i täcken). Jag har börjat med 4 täcken, 1 stalltäcke (200g), 1 fleecetäcke, 1 300g vintertäcke, 1 100g regntäcke. Han fick endast med ett ofodrat regntäcke. Jag köpte billiga täcken på Ullared :) (Ullared är ett tips om du måste köpa mycket nytt, det blir lite billigare och känner du för det kan du alltid komplettera senare).

Jag skulle nog ha avvaktat tills du iaf provat lite hästar och hittat den du vill ha. Oftast tar man ju inte hem hästen samma dag man provrider (om den nu inte står jättelångt bort), och då borde du hinna införskaffa det du behöver. Det kan ju även vara så att hästen har en del täcken mm som följer med :)
Lycka till med hästköpet!

Jag skulle inte köpa några grejer förrän du vet vilken häst du ska köpa.
Även om flera hästar är ungefär likastora kan de dra väldigt olika stora storlekar i utrustning.

Mina hästar har iaf i täckesväg:

Fleecetäcke
Ulltäcke
Ofodrat regntäcke
Fleecefodrat regntäcke
200g täcke
400g vintertäcke

Jag har 2 av varje täcke för att kunna byta med för att de ska hinna torka emellan om det blir blött och dessutom är det bra att ha olika modeller på täckena och byta för att motverka ev skav.

Köp inte täcken förrän du har hästen. Passformen är viktig. Eftersom den ska vara helklippt skulle jag satsa på ett termotäcke att ha inne om stallet blir relativt kallt. Är det varmt inne så räcker det med ett tunnare termotäcke. Ett ylletäcke skulle jag också skaffa. Det är suveränt i alla lägen. Det andas bättre än något annat material och anpassar sig efter värmen. Torkar snabbt blöt häst osv. Ett fodrat regntäcke behövs också. Börjes täcken är väldigt prisvärda. Du får mer kvalitet än du betalar för. Är själv väldigt nöjd med dem.

Jag hade väntat med att köpa saker till jag visste vilka storlekar hästen hade. Det kan skilja en hel del på täcken, träns, benskydd och annat beroende på grovlek och exteriören i stort, och det är ganska surt att inse att det man köpt och längtar efter att använda inte passar alls/bara hjälpligt.

Vad gäller täcken är det ju såklart individuellt, det här är vad jag har använt senaste året till min. Har en varmblodsvalack i normalkondition/hull som inte klipps, sätter relativt tät (men kort) vinterpäls men hatar vintervädret och lätt tycker att han fryser:

-Ett par fleecetäcken att använda om han är svettig/blöt, varierande tjocklek efter säsong. Ännu bättre är ylle, men det har jag inget själv.
-Ett stalltäcke ("glansigt") att ha inomhus, om det är minusgrader. Inte särskilt tjockt, max 200g
-2 ofodrade regntäcken (bra att ha två att byta mellan om de blir blöta), används vår/höst +regniga somrar.
-2st 100g-täcken, ett med halvhals, ett vanligt. Dessa används allra mest hos mig, men jag bor i Skåne och har ganska milda vintrar.
-2 st 300g-täcken, "vanliga". Det ena har jag inte använt på länge (eftersom det sällan blir så kallt), det andra används kanske 1-2 veckor varje vinter, max.
-2 st halstäcken, ett ofodrat, ett med 100g foder. Används för att hästens hage ligger i öppet läge precis vid havet=blåsigt, och jag upplever att när halsen är täckad klarar han sig väldigt bra med tunnare täcke på resten av kroppen, men är halsen otäckad behöver han tjockt täcke för att inte frysa..

Med ovanstående kan jag alltid kombinera och täcka utefter vädret, och skulle t.ex. båda 100gramstäckena vara blöta kan jag använda ett ofodrat med stalltäcke (det glansiga, inte fleece!) under, och skulle det bli en extrem köldknäpp kan stalltäcket användas under de tjockare täckena också. Och med 2 täcken av det mesta står man aldrig utan heller, känns som en nödvändighet om man inte har världens bästa torkrum, typ.

Jag hade också väntat med att köpa täcken till att jag har köpt hästen, modell på häst kan variera betydligt även fast dom har ungefär samma mankhöjd. T.ex. så vet jag en varmblodstravare på ca 160cm som har 125cm (kort rygg dock) och ett lika stort halvblod som har stl 145cm, som är grövre med längre rygg. Och som andra säger så varierar passform och stl i olika märken :)

Jag har aldrig ägt ett Bucas-täcke för jag tycker Horseware är bäst :love: desutom kan man köpa ett skaltäcke= 0g och variera med olika liners (väldigt praktiskt och ekonomiskt enligt mig) Men jag har också billiga täcken från Hööks men dom går sönder hela tiden... det gäller utetäcken, innetäcken ser jag inget fel på ;)

Vilka täcken som behövs är ju också induviduellt då vissa hästar är mer frusna än andra men jag skulle nog samma som dom andra:

2 st 100g utetäcke så att man kan byta
200g eller 300g vintertäcke beronde på hur frusen hästen är och vart i landet man bor
Ulltäcke är suveränt i nästan alla lägen, värmer när det ska och "fraktar" bort svett bra.

Men sen är jag ganska nojig så jag har typ 100 täcken till hehe :angel:

Lycka till och hoppas att fått bra tips! :D

Jag säger lite emot de andra ;) Skulle du hitta billiga men bra täcken på rea tycker jag faktiskt du ska slå till. Iallafall skaltäcken, fleece och ylletäcken brukar funka rätt bra. Innetäcken hade jag nog också väntat med.

Angående vad man behöver för täcken beror ju väldigt mycket på vart i landet du bor, vad det är för typ av stall och hur rutinerna ser ut. Till exempel fick jag använda helt olika täcken när vi befann oss på strömsholm och stod i kallstall och stod i rasthage max 4 timmar per dygn mot när han stod hemma i välisolerat stall och gick ute ca 12 timmar per dygn med kompisar.

Jag gillar att ha skaltäcken + innetäcke. Då går det att kombinera med olika tjocklekar beroende på hur varmt där är och då behöver man oftast inte mer än ett, däremot kan det vara bra att ha flera skaltäcken så de kan torka ordentligt.
Ska hästen gå själv ute och inte är någon täckesmarodör funkar det ofta bra med lite billigare täcken, går de tillsammans kan det vara att föredra med något med lite bättre kvalitet, om kompisarna inte är elaka :angel:

Kul med egen häst, lycka till! :)

Nuvarande häst är inte halvblod men förra var det.

Jag har alltid 2-3 av alla sorters täcken för att kunna byta om det blir blött eller går sönder.
Mitt favoritmärke är Shires på täcken. Utöver dem använder jag Thermo Masters kvalitetsmodeller och något Three horses of scandinavia.
Köper aldrig ex. ullaredtäcken eller liknande, har sett en del hästar med sådana som sitter väldigt dåligt och glider runt på hästen. Men det beror ju också på hästens utformning.
Jag skulle inte köpa täcken innan jag har köpt hästen, så att man ser om den har bredare/smalare bog, är kort eller lång osv.

Tack så mycket för alla snabba och utförliga svar!
Jag antar att jag får försöka stävja shoppingsuget och vänta med det mesta tills hästen är på gång. Kanske att jag fuskar och köper något litet fleece- eller ulltäcke innan, jag måste ju ha något att prova när hästen väl kommer :p

Är det någon som har något annat bra tips på sådant som är lämpligt att köpa innan hästen är på plats?
Sjukvårdslåda, grimskaft, borstar och schabrak har jag tänkt borde funka, vad tror ni om träns? Passar storlek full de flesta större hästhuvuden? :confused:

Tack tack igen! Det kommer nog ytterligare tusen frågor från mig framöver är jag rädd ;)

Köp så lite du kan innan av sånt som kan vara skiftande i storlek. Ska du ha stor häst av kallblodsmodell kan ju xfull vara ett alternativ det vet du ju inte :)

I täckesväg har jag:
3 ofodrade regntäcken
1 fleecefodrat regntäcke
1 övergångstäcken
1 riktigt tjockt vintertäcke
2 liners
1 fleecetäcke

Fungerar prima, har hästen bara klippt på framdelen så har inte behövt täcka så fasligt vilket är skönt.

Tack så mycket för alla snabba och utförliga svar!
Jag antar att jag får försöka stävja shoppingsuget och vänta med det mesta tills hästen är på gång. Kanske att jag fuskar och köper något litet fleece- eller ulltäcke innan, jag måste ju ha något att prova när hästen väl kommer :p

Är det någon som har något annat bra tips på sådant som är lämpligt att köpa innan hästen är på plats?
Sjukvårdslåda, grimskaft, borstar och schabrak har jag tänkt borde funka, vad tror ni om träns? Passar storlek full de flesta större hästhuvuden? :confused:

Tack tack igen! Det kommer nog ytterligare tusen frågor från mig framöver är jag rädd ;)

Fast varför köpa ens ett fleece eller ulltäcke innan du vet vilken häst du ska ha?
Det är ju som dömt att misslyckas och köpa fel storlek då.
Jag lovar att du hinner shoppa en hel del att prova på hästen när den väl kommer, du ska ju liksom åka och titta på hästen, fundera, bestämma dig, besikta och sen frakta hem hästen.
Det tar liksom betydligt längre tid än 5 min och då har du hunnit ta reda på vilka storlekar hästen drar och om det är några täcken som passar bättre och sämre osv.

Grimskaft, borstar, sjukvårdslåda, schabrak är ju saker i standardstorlek som du kan börja shoppa nu ;)

Ett stort halvblod kan ju ha massor av olika storlekar, har du tur passar full men det kan likagärna vara så att den behöver x-full, den kan behöva 145 i täcke likväl som att den kan dra 175 osv.

Så spara ihop en rejäl utrustningsbuffert så du kan shoppa loss när du vet vilken häst du ska ha.
För jag lovar dig mkt pengar går åt!
Jag köpte en till häst i somras och jag har lagt ca 40 000:- på utrustning till henne och mer tillkommer hela tiden...
Å då har jag ändå haft en hel del utrustning sen innan.

Vänta med att köpa sådant som är storleksberoende. Även om man redan vet att hästen har t.ex. 145 i täckesstorlek, så vet man ju inte vilka täcken som PASSAR. Storleken är ju bara ett av kriterierna, sedan är det ju jätteolika vilka modeller som passar vilka hästar, så man för vara beredd på att prova lite innan man hittar rätt. Vi har två hästar på 175 (mkh) i stallet. Den ene har 145 i täcke, den andre har 165.

Jag köpte min (första) häst i våras, och även då jag visste vilken häst jag skulle köpa, så väntade jag till efter besiktning innan jag började köpa täcken och sådant som behövde provas ut. Det jag köpte innan besiktning var:
- Ryktlåda med borstar, glansspray, flugspray etc
- Första-hjälpenlåda
- longerlina och grimskaft
- Ett par schabrak
- Stalldagbok
- Hinkar, vattenbalja till hagen, hökassar, fodertunnor, fodermått, etc
- märkpennor (svart och vit), whiteboardpennor
- stallgarderob, krokar, sadelhängare
- tvättsvampar och putsgrejer
- Lådor att förvara täcken och annat säsongsbetingat i

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: Tussinussen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 642
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 620
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka