Vilka täcken behövs?

miiiiiiia

Trådstartare
Måste fråga er som har mer koll!

Jag har nyss köpt min egna häst och får därmed ta allt ansvar, en jäkla skillnad mot att vara medryttare, men väldigt roligt!!

Men min fråga är vilka täcken behövs egentligen, främst i vinter. Hästen i fråga är en pre, sätter tydligen ganska mycket päls, så kommer antagligen klippa om vi ska fortsätta träna som nu! Han är lite frusen, spec i regn.. Så vad tycker ni, vad ska vi införskaffa innan rusket kommer?

Sv: Vilka täcken behövs?

Vad för täcken du behöver beror lite på vad för stall du ska stå i? Min stod i kallstall och har därmed tjockare innetäcke än utetäcken.
Nu har jag flyttat till ett stall där det inte ens blir minusgrader i stallet mitt i smällkalla vintern, så jag lär behöva köpa nya täcken.

På höst/vinter avände jag dessa täcken var för sig eller i olika kombinationer.

Ofodrat regntäcke
100g Innetäcke
400g Innetäcke
600g Innetäcke
2 stycken 200g Utetäcken. (Har två stycken för ibland hinner de inte torka över natten.)

600g täcket användes bara en gång när det var 34 minusgrader på natten. :p Min fryser mest när hon står still, dvs på natten.
På dagen när det var ibland 10 grader varmare än på natten så fick man plocka av täcken och ta ut henne i tunnare täcke utomhus än inomhus.

Fleecetäcke och ylletäcke är bra att ha om hästen är blöt eller svettig.

Mina har varsitt fleecetäcke och varsitt ofodrat regntäcke. Det har räckt.
jag har halvblodhästar som rids normalt, sätter relativt mycket päls och klipps inte

Mitt varmblod har 3 stalltäcken, ett i våfflad bomull, ett fleece och ett tjockt som jag inte vet hur många gram det är på, men det är rätt tjockt, gissar på 300-400 gram. Vi har även ullfiltar man kan slänga över med en täckesgjord, dock inga riktiga hästtäcken.

Han har även ett ofodrat regntäcke, ett lätt fodrat allväderstäcke som passar bra för regniga höstdagar. Dessutom har han ett tämligen tjockt utetäcke med helhals som passar bra när det är strax över 0 grader, blåser hårt och kommer snöblandat regn, dvs riktigt ruggiga dagar.

Han sätter måttligt med päls, rids måttligt och klipps inte.

Till vbl.travaren (som får ont i ryggen då hon blir kall och fuktig om ryggen. Sätter bra med päls, reds så gott som dagligen) hade jag:

Fleecefodrat regntäcke (2st, då det inte alltid hann torka. Eller då jag red mitt på dagen, för att slippa lägga på ett blött täcke.)
Ofodrat regntäcke (till då det var för varmt med fodrat)
300g/400g vintertäcke
Ulltäcke
Fleecetäcke
Fleecefodrat ulltäcke

Använde inte dubbla täcken, då hästen fick rejäla bogskav av det.

Till fjordingen (ska troligast klippas i vinter och tränas) är tanken att jag när rusket kommer ska ha (en del av detta har jag redan):

Regntäcke 50g
Regntäcke 100g/200g
Fleecetäcke
Ulltäcke

Senast ändrad:

Nu förutsätter jag att din häst inte ska gå på lösdrift, utan ska stå i box på natten.

Byter ni täcken på hästarna på kvällarna när de kommer in för natten? Isåfall kan du behöva ett stalltäcke, annars behöver du inte ha det.

Jag skulle rekommendera att du införskaffade dessa typer av täcken till din häst:

ofodrat regntäcke
regntäcke med lite foder (fleecefoder eller ca 100-150 g fyllning)
lite tjockare täcke (ca 200-250 g)
vintertäcke (ca 300-400 g)
ridtäcke av någon sort (kan vara bra med ett som håller för regn)
vanligt, enkelt fleecetäcke att använda som svettäcke om hästen är blöt

Sedan kan det vara ett bra tips att såsmåningom införskaffa dubletter av de täcken du använder mest. Bra ifall något täcke är genomblött etc.

Detta är bara vad jag skulle rekommendera generellt. Efter ett tag lär du ju känna din häst och lär dig vad den har för behov av täcken. Det är ju så individuellt hur mycket hästar fryser och så.

Han kommer stå på box, det blir inte så vidare kallt i stallet, tycker jag, men vattnet har frusit någongång, men när man stänger dörrarna så värmer ju hästarna upp en hel del! Stallägaren byter inga täcken på hästarna, utan det får man stå för själv om man vill det, vilket jag oftast har möjlighet till!

Jag tycker inte man behöver så himla många. Det viktigaste är att satsa på god kvalité o ffa bra passform.

Jag har Bucas smartex till min, ett rain o ett winter. Han halvklipps, har samma täcke inne som ute, välventilerat stall. Har även ett teremotäcke, som jag aldrig använt... Samt ett fleece o ett ett ylle som använts ngn enstaka gång vid transport.
Tycker folk överlag är hysteriska med sitt täckande o har femtielva olika....

Visst har det gått lite hysteri med täcken. Jag köpte ofodrade regntäcken (Rain thermo-master) idag som får hålla hela hösten sen blir det inga täcken när snön faller och ligger kvar. Mina gamla ofodrade har gjort sitt och åker i soptunnan nu ;)

Jag har en hopphäst under utbildning f. 2007. Hon blir kall i ryggen vid ihållande regn och vi har klarat oss med (hon hatar regn):

Bucas Smartex Rain, fungerar ner till ca - 10/15 där någonstans beroende på hur vädret är i övrigt, då är hon torr, varm och glad! :love::bow:

Bucas Smartex Medium, det lägger jag på när det blir kallare än - 15, då är hon som ovan, torr, varm och glad oavsett om det är busväder!

Extremt slitstarka täcken som håller för det mesta, både ösregn 24/7 (då går dom iof in) och bitglada stallkompisar!

Vad avundsjuk jag blir!
Min är väldigt känslig när hon är klippt, det är väldigt lätt att täcka för kallt på henne, men även att täcka för varmt.

Kom på såhär i efterhand att jag inte alls kommer att behöva köpa nya täcken till min.
Hon ska inte klippas och får därmed en prima vinterpäls värdig en myskoxe. :)

Jag tycker inte man behöver så himla många. Det viktigaste är att satsa på god kvalité o ffa bra passform.

Jag har Bucas smartex till min, ett rain o ett winter. Han halvklipps, har samma täcke inne som ute, välventilerat stall. Har även ett teremotäcke, som jag aldrig använt... Samt ett fleece o ett ett ylle som använts ngn enstaka gång vid transport.
Tycker folk överlag är hysteriska med sitt täckande o har femtielva olika....

Tycker ditt upplägg är vettigt, kör själv på i stort sett exakt samma, bara märket som skiljer :p
Har Horsewear´s täcken istället, men måste faktiskt säga att i regntäckena är egentligen bucas snäppet bättre på att hålla tätt i alla lägen, men något mindre rivstarkt.

*kl*

Men det absolut viktigaste tycker jag att det är att ha täcken som andas bra, om man inte alltid har möjlighet att byta vid in/utsläpp, och där tycker jag att Horsewear och Bucas är oslagbara fast dom kostar rätt mycket mer, men håller i stort sett alltid och är vattentäta otroligt länge, bara man sköter dom rätt(inte tvätta i vanligt tvättmedel).
Mitt äldsta horsewear är 2001/2002 någon gång och har fortfarande inte en reva, och håller hästen alltid snustorr fast jag aldrig ens impregnerat om det under alla åren.

/Camilla

Jag skulle nog lag upp det såhär:

1 Regntäcke
1 Stalltäcke 150 gram (gärna två så man kan tvätta det ena ganska ofta så man slipper skav.
1 Allväderstäcke 300 gram
1 Fleecetäcke
1 skritt/ländtäcke

Förutsatt att det är en häst som klipps och rids och tränas. Jag köper numera alltid täcken som är blanka och glatta på insidan vid bogen (gärna hela insidan) för att undvika skav.

Du kan använda stalltäcket under regntäcket vid mittemellanväder, eller under vintertäcket om det är riktigt kall och under transport på vintern när det är kallt. Det jag gillar med sådana täcken är också att de går att tvätta i en vanlig maskin, vilket gör att hästen alltid kan ha ett rent täcke närmast kroppen om man vill och på så sätt undvika onödigt skav.

Ska jag tipsa om märken så amigos innetäcke, allvädertäcket och regntäcket antingen från amigo, bucas eller det märket som förr hette shires (har just nu hjärnsläpp).

Och om täckena håller vätan på utsidan som de ska låter jag täcket sitta på över natten så torkar det av hästens kroppsvärme, jag byter inte täcken, mina hästar har samma inne som ute.

Senast ändrad:

Jag själv har:
Ofodrat regntäcke för regn men inte kallt.
100g fodrat regntäcke när hästen visar att det ofodrade är för kallt men man ändå inte behöver ett tjockt.
200g för det riktiga höstvädret.
300-500g för vintern med minusgrader, snö och blåst.

Vi har valt att byta mellan inne och utetäcken för hästarnas välbefinnandes skull. Då har jag termotäcken i samma eller lite tunnare än det utetäcke som används för tillfället.

Tex 150g Amigo inne och 200g ute. 300g Amigo inne och 400g ute.

Sen är svettäcken bra att ha, fleece när det är lite varmare och ylle när det är kallare.

De jag har just nu täckas iofs mer än exemplet ovan men det hör inte till normalbehovet så jag tror din funkar sådär. :)

Beror på hur frusen han är, varm eller kallstall och om du klipper honom.

Skulle spontant säga en normal ridhäst i ett varmstall där han inte behöver täcke inne utan bara har yttertäcken när han är ute så går det åt 2 regntäcken och två vintertäcken. (för att det ena ska hinna torka emellanåt om det är spöregn eller mkt blötsnö)
Ev ett fleece eller ylle om det behövs när hästen är svettig eller blöt.
Med variation så klart, många oklippta häst klarar sig ofta galant utan täcke, är väl mest ägaren som inte gillar en blöt, långhårig och lerig häst.
Många hästar täckas alldeles för mycket av missriktad välvilja från deras ägare. Det är 50 gram hit och dit, gärna 200 gram och sedan 500 gram till över det osv...

Ibland känns det som om folk har en inställning i att hur många grams täcken du knölar in din häst i, så mkt älskar du din häst. Mest gram vinner...
Missriktad kärlek.

Tänk på att din häst inte är lika frusen som dig!
Även om du fryser så är det definitivt inte säkert att din häst gör det, den kanske till och med tycker att det fortf. är varmt ute fast du huttrar...

Min sätter rätt bra med päls och till honom har jag:

2 st ofodrade regntäcken
2 st fleecefodrade regntäcken
2 st 100g-täcken
1 st fleecetäcke med hals
1 st ulltäcke
1 st BoT nät-täcke (som även används som transporttäcke)

Sen har jag flera täcken som mest används som transporttäcken, dessa är:
1 st fleecefilt med spännen (ett fram och en under magen)
1 st nät-täcke
1 st 300g stalltäcke

Jag är lite täckestokig, så det är ju lite typiskt att man har en häst som nästan aldrig behöver ha täcke på sig ;) Anledningen till att jag har dubbelt av nästan alla täcken är att om ett blir blött så vill jag att det ska finnas ett likvärdigt torrt att ha till dan efter :p
Min häst har dock bara täcke på sig om det är blött och kallt ute under vinter/senhöst, och under sommaren har han flugtäcke (sånna har jag en hel arsenal av vid det här laget, men det behöver jag inte dra nu, om du inte vill förstås ;))

Jag har:

2 fleecefodrade regntäcken
2 ofodrade regntäcken
1 utetäcke med 150 gr
1 utetäcke 300 gr
1 utetäcke med hals 200 gr

Stalltäcken:
2 termotäcken 100-200 gr
1 termotäcke 300 gr med hals

Rid/ländtäcke:
1 ländtäcke med fleecefoder och vattenavvisande yttersida
1 ullridtäcke
2 ridtäcken med fleece

Samt diverse fleecetäcken både med och utan hals, samt ylletäcken.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Sonic76
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
799
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka