Vilka storlekar till en mindre Isis?

zannahgirl

Trådstartare
Ni som har Isisar... Vilken strlk köper ni på schabrak, grimma osv. Ska köpa present åt en Isisdam av mindre strlk.. Och tipsa om allt rosa!!

Sv: Vilka storlekar till en mindre Isis?

Min isis är på 134 cm ca och jag brukar köpa schabrak i full om de är små i storleken och ponny om de är stora i storleken ;) Grimma/träns = cob eller island

Min liiiilla islandshäst (128 cm i manken) hade 125 i täcken och cob i huvudlag.

Min isis drar ponny/cob i träns och grimmor 115-125 i täcken men full i vojlockar/schabrak eftersom min sadel är 17" dock använder jag nästan bara vojlockar eftersom det oftast ser förjävligt ut med schabrak på honom, det blir liksom att se ut som ett täcke under sadeln och det är mindre vackert.
Men schabrak som är korta i ryggen men långa på djupet brukar fungera :)

Jag skrev ju i en annan tråd oxå. Min fröken är mätt 1.29.

Till henne köper jag olika storlekar beroende på vad som känns bäst när jag håller upp o tittar.

Täcke: 115 sitter bäst el. 125 som blir lite stort.
Schabrak; ponny el full (dressyr) Vissa Full är större än andra o dom behöver vi tältpinnar till...
Grimma: Cob på vintern. Hon kan ha stora ponny om sommaren. Cushion tape brukar vara små i nosen o funkar väldigt bra!
Träns: Ponny och Cob. Ponny är snyggast för det blir inte massa överblivna remmar som tar plats då! Men nu syr jag träns själv och måttsyr till henne, alla islandsnosgrimmor är alltid för stora i nosen o hamnar på innersta hålet i nacken...

rodtrav2.jpg

Med litet Full-schabrak. Benlindorna är avklippta någon meter(4m tror jag)

nytttrans_43705350.jpg

Här med ett ponnyträns, som ni ser är allt på yttersta hålet typ...

O appropå rosa...
hotpink2_36834930.jpg

Denna i stlk Cob tycker jag är fin runt nosen, det är en sk "cushion tape". Jag använder i princip bara sådana grimmor. Just denna är från Bole.

OT, men vad roligt att få se bild på en så liten isis. Min var ju i samma storlek och idag, två år sedan jag lämnade bort honom, så får jag inte ihop det i huvudet. 128 cm är ju pyttelitet, men han kändes inte pytteliten. Visst, liten absolut, men inte så onormalt liten som mankhöjden sa. Ser på din fina fröken att det trots allt kanske går ihop, hon ser inte heller onormalt liten ut, inte som att du sitter och rider på en shetlandsponny liksom.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: sweep
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder