Vilka snösulor är egentligen bäst?

Ramona

Trådstartare
Jag har alltid kört på fasta snösulor med luftkant så att säga, de där traditionella. Men vad ska man egentligen ha? Utvecklingen har ju gått framåt och numer finns det avtagbara sulor, sulor man sätter fast i broddarna, etc, etc, etc.

Hästen går en del i relativt djup snö så sulor behövs! Vad ska man ha?

Snösula med luftkanal tycker jag är bäst. Alla hästar i stallet har kunnat ha dem, men jag har även hört om hästar som blir sulömma och hästar som får tappskor.

har alltid haft dom med luftkanal. allt annat är värdelöst. har aldrig haft problem med dom. inte ens med min ömfoting som har haft klippkort hos hovis pga tappskor, har tappat skorna mer pga sulor. hon blev till och med mindre öm med snösulorna.

Jag ställde samma fråga på min Facebook, och fick samma svar av mina hästvänner som ni ger här på Buke. Det får blir helt vanliga sulor med luftkanal då alltså. Traditionellt och bra. :)

Beror kanske lite vart man bor i landet, men jag gillade inte de vanliga snösulorna då min häst blev sulöm av att ha en korv fylld med grus tryckandes mot sulan 24/7 slutade med dom för flera år sedan.
Testade polarpads och tyckte det var riktigt bra, då man lätt kan ta av sulorna när det blir barmark, då åkte även brodden av.
På väskusten kan ju underlaget variera väääldigt mycket från dag till dag.

Beror kanske lite vart man bor i landet, men jag gillade inte de vanliga snösulorna då min häst blev sulöm av att ha en korv fylld med grus tryckandes mot sulan 24/7 slutade med dom för flera år sedan.
Testade polarpads och tyckte det var riktigt bra, då man lätt kan ta av sulorna när det blir barmark, då åkte även brodden av.
På väskusten kan ju underlaget variera väääldigt mycket från dag till dag.
Jag stoppar in lite bomull eller en gul öronpropp i änden och slipper då få in skit.

Jag stoppar in lite bomull eller en gul öronpropp i änden och slipper då få in skit.
På snösulan? Ja det kanske är en bra idé om det sitter kvar. Fattar inte varför man inte kan utveckla snösulan och göra kanalen öppningsbar så den går att rengöra eller hållas stängd

På snösulan? Ja det kanske är en bra idé om det sitter kvar. Fattar inte varför man inte kan utveckla snösulan och göra kanalen öppningsbar så den går att rengöra eller hållas stängd
Det har funkat finfint. annars har jag slagit ut skiten vid omskoning.

Jag använder bullen snösulor på mina hästar och har gjort i flera år. Eftersom det ena dagen kan vara snö och nästa barmark är vanliga snösulor värdelösa. Det kommer in grus och skit under och i och de fungerar inte som de ska. Med silicon under bullensulorna vet jag att hästarna slipper tryck av små gruskorn och att snösulorna fungerar som de ska och gör sitt jobb. Att sulorna dessutom bara kostar 18 kr/sula+moms gör valet väldigt enkelt.

Jag använder bullen snösulor på mina hästar och har gjort i flera år. Eftersom det ena dagen kan vara snö och nästa barmark är vanliga snösulor värdelösa. Det kommer in grus och skit under och i och de fungerar inte som de ska. Med silicon under bullensulorna vet jag att hästarna slipper tryck av små gruskorn och att snösulorna fungerar som de ska och gör sitt jobb. Att sulorna dessutom bara kostar 18 kr/sula+moms gör valet väldigt enkelt.

Hur ser de ut?

Jag har alltid haft vanliga Huf grips, men det är ett problem att sand ligger och skaver mellan sula och hov. Särskilt för oss som bor där det växlar mellan barmark och snö, har du snö hela tiden är det inga problem alls. Dock tar jag hellre en häst med lite öm sula på vårkanten än att riskera att de bryter benen pga höga styltor.

Nya hovslagaren visade en hel ganska tunn sula med en strålform där strålen ligger. Men jag vet inte om jag vågar prova ifall de inte funkar. Har haft vanliga hela sulor en gång och det är det värsta jag upplevt, mycket värre än inga sulor alls!

Hur ser de ut?

En hel svart gummisula med en bulle som ska sitta neråt marken. Bullen kastar ut all snö :) Om du googlar på "bullensula" hittar du (vad jag vet) den enda återförsäljaren i Sverige. Jag hittade liknande i min lokala foderbutik men dels var de svindyra och dels var gummit så mjukt att frågan är om de ens hjälper.

Jag började använda dem när hästen med PPID behövde hela sulor även vintertid för min erfarenhet är samma som din, hela sulor vintertid är livsfarligt! Efter det har jag aldrig använt vanliga snösulor. De här är så överlägset mycket bättre. Mina hästar har 1, 0 och 00 men 2-4 storleken går bra att använda ändå :)

på vanliga snösulor är det stor skillnad på kvalitén om de samlar skit eller ej.
de ska vara mjuka som vinterdäck, då blir de inte packade så.

En hel svart gummisula med en bulle som ska sitta neråt marken. Bullen kastar ut all snö :) Om du googlar på "bullensula" hittar du (vad jag vet) den enda återförsäljaren i Sverige. Jag hittade liknande i min lokala foderbutik men dels var de svindyra och dels var gummit så mjukt att frågan är om de ens hjälper.

Jag började använda dem när hästen med PPID behövde hela sulor även vintertid för min erfarenhet är samma som din, hela sulor vintertid är livsfarligt! Efter det har jag aldrig använt vanliga snösulor. De här är så överlägset mycket bättre. Mina hästar har 1, 0 och 00 men 2-4 storleken går bra att använda ändå :)

Det låter jätteintressant! :) Så du tycker de funkar lika bra som vanliga snösulor? Fyller ni helt "fullt" med silikon under? Det påverkar inte funktionen att de inte kan flexa lika mycket som om det var ihåligt under sulan? Svårt att förklara, hoppas du förstår hur jag menar. :p

Det låter jätteintressant! :) Så du tycker de funkar lika bra som vanliga snösulor? Fyller ni helt "fullt" med silikon under? Det påverkar inte funktionen att de inte kan flexa lika mycket som om det var ihåligt under sulan? Svårt att förklara, hoppas du förstår hur jag menar. :p

De fungerar tio gånger bättre! Med vanliga snösulor var det ofta hästarna hade styltor ändå när temperaturen föll snabbt från nollan och de kom in från hagen. Det har aldrig hänt med dessa. Att man dessutom slipper eländet med grus och skit under och i snösulorna är något både jag och hästarna uppskattar mycket! Jag slipper också känna stressen över att ta bort dem så snart som möjligt när risken för snö fortfarande finns men att det är barmark en längre period. Den ena jag har nu tror jag inte hade klarat vanliga snösulor alls för han är väldigt känslig i sina sulor och hade nog fått ont. Han fixar däremot att gå utan sulor övriga tiden på året utan problem.

Hovslagaren fyller helt fullt med silikon under sulan och tejpar sedan öppningen med silvertejp innan hoven släpps ner. Det går alltså åt mer silikon än under vanliga sulor. Silvertejpen tas av när silikonet har härdat vilket är lite olika beroende på vilket märke det är. Jag låter alltid hästarna stå inne tills silikonet har härdat för annars är risken att för mycket trycks ut trots silvertejpen.

Nej det påverkar dem inget negativt alls. Silikonet flexar med :) Mina hästar är väldigt tydliga med om de inte trivs med något och ingen har varit negativt inställd ens efter första gången de har fått på dessa.

Jag kär med vanlig snösula. Testade bullen sulor förra vintern och dom va helt kass. Hästen har aldrig någonsin haft sådana styltor och jag va tvungen att ta ut hovis och byta dom för jag trodde hästen skulle gå sönder:nailbiting:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 034
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 661
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023