Vilka små egenheter har din häst?

miumiu

Trådstartare
Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter?

Min förra häst hade en grej som han alltid gjorde när han fick en hötuss serverad, han liksom kastade upp den i luften innan han började äta med ett litet knyck på nacken.

Kaj har haft en sjukt jobbig ovana att sparka ut sitt kraftfoder på marken (serveras i balja på marken oftast). Men har är ju bara 4 år än så länge och jag tycker faktiskt att han börjar bli liiiiite bättre på att inte göra det 😅 Men han är annars väldigt ”vevig” med frambenen. Står han uppbunden och blir uttråkad börjar det genast viftas och vinkas.

Sen är han en sån häst som kräver att man är närvarande och sitt bästa jag i all samvaro. Annars vill han inte vara med. Han är väldigt nyfiken och gillar hundar, katter och småbarn väldigt mycket. Kanske framförallt hundar.

Sååå, nu vill jag höra om era hästar 🤩

IMG_0032.webp

När min lilla Björne får kraftfoder i en bytta på marken så vill han inget hellre än att lägga sig ner och rulla, allra helst i själva byttan, en liten egenhet som jag har hört han fått ärva från sin far 😅🥰

20250106_145738~2.webp

Hon har många 😂

Hon vill gärna pilla på allt > mockar man i hagen så har man en Donna nere i skottkärran som skall hålla koll på allt som mockas.
Hon älskar att bli kliat/masserat med borsta, men hatar när matte vill pilla på henne. Matte vill gärna gosa med henne hela tiden och klia henne i huvedet. Donna vill endast klias när hon vill, annars är matte bara SJUKT JOBBIG :mad:
Vill inte äta hö med spån i, och väldigt kinking med vad som stoppas i munnen.

Lägger dock gärna mulan mot mattes kind och är väldigt nyfiken. Gnägger när vi tränar med godis och tycker hon är mest förtjänt till godis i hela världen. Är dock väldigt duktig på att inte vara jobbig runt mig med godis, men när en kompis testade så nafsade hon henne :meh: Jag fattade inget för gör hon aldrig med mig. Utan lyssnar direkt när jag säger nej.

Igår på kliniken gnäggade hon även varje gång som jag kom till hennes box, så när vi är ute och resar så är matte ändå en trygg punkt :heart

Hon är super fin i kanten och HATAR att gå i lera/vatten, men gör det när matte frågar snällt. Men går typ på "tårna" genom det, kan typ nästan höra henne säga "äckliiiiiiigt" och är super försiktig på halt underlag med och väldigt noggran med vart hon sätter sina fötter. Väldigt uppskattat då vi rider mycket "off road" inne i skogen, så skönt att ha en häst som är säker på fötterna och noggran.

Men är världens gris med maten, kan typ söla sin mat över hela huvedet och även fått på öronen ibland... :angel::cautious: hennes specialitet är att slafsa på matte i nacken eller på rumpan om jag grejer med hovarna samtidigt.

Hon älskar barn och djur, är super försiktig mot dom och ursnäll. Vill typ gosa med alla djur

Tog för länge sedan hand om en häst som gnäggade varje gång han såg en bil. Slog aldrig fel. På långt håll också! :D
Jag började efter ett tag ropa "Heeeej bilen!" efter att han gnäggat. Då lade han till sig med egenheten att nicka med huvudet efteråt. :rofl:

*Bil syns långt i fjärran på andra sidan ett stort fält*
Häst: Gnäääägggg!
Jag: *ropar högt* "Heeejjjj Bilen!"
Häst: *Nickar entusiastiskt*

Alla som var med och såg det brukade se ut så här: :crazy::confused::cautious:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 847
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter