Vilka skor

alazzi

Trådstartare
räknas egentligen som sjukbeslag? I min värld är det bara PG och liknande som är sjukbeslag.

Blev väldigt fundersam när någon påstod att skor med sidokappor skulle vara sjukbeslag? Tråden om Fladdes häst.

Har bara sett hästar skodda med såna skor här i Tyskland så det verkar ju underligt att det skulle anses som sjukbeslag?

Vid vilka problem skulle man i så fall anse att dessa skor är lämpliga?

Sv: Vilka skor

Beslag som används mot en speciell åkomma är sjukbeslag. Om man tex använder sidokappor vid hovbensbrott är det sjukbeslag.
PL

Hästar som "skruvar" något med hoven och därmed "vrider" skon brukar ha sidokappor vilket motverkar att skon vrids....

Min har det av just den anledningen! Skruvar bak. Fram har han inga kappor alls.

Ja det vet jag och det räknar jag inte som normalt. Många hovslagare skor dessutom med sidokappor på alla hästar.

Jag frågar ju eftersom jag inte vet. Eftersom jag bara har sett hästar i vårt stall som är skodda så?

Tveksamt om alla i stallet behöver sjukbeslag?

Både fram och bak.

som sjukbeslag räknas väl de hovbeslag som används för att visst syfte....PG, Päronsko för att få tryck på sulan m.m
Sidokappor används om hoven har lätt för att "flyta ut" och att använda sidokappor utan anledning är dumt för hovens tillväxt.
Om hästen vrider hovarna så kan det ju va bra att ha sidokappor me...

Men ett beslag kan ju vara både ett normalbeslag och ett sjukbeslag, det beror ju på i vilket syfte du sätter dit det. I mina ögon är en sko med sidokappor ett sjukbeslag eller iaf ett specialbeslag och inte ett par bakskor som en del tycks tro.

Min förra hovslagare skodde med sidokappor bak och "vanliga" kappor fram.
Och den nuvarande skor med kappor fram på alla fyra hovarna.

Visste inte det var sjukbeslag??

Alla hästar i Tyskland som jag sett är skodda med sidokappor både fram och bak, det är lika vanligt där som tåkappor här.

fio. skrev:
Alla hästar i Tyskland som jag sett är skodda med sidokappor både fram och bak, det är lika vanligt där som tåkappor här.

Precis. Så tyskar anser uppenbarligen att det är en helt normal ska att slå på.

Vilka nackdelar finns det?

Begränsningar av hovens flexibilitet. Vissa påstår att det är marginellt men sidokappor används ofta för att göra korrigeringar, tex av hovar som flyter ut så nånting händer definitivt när man sätter på såna. En del hästar som gått med sidokappor får med tiden deformerade fötter - som strykjärn.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 606
Senast: super
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 730
Senast: Liran
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 070
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat