Vilka rutiner är det om ett stall är isolerat?

break_a_leg

Trådstartare
Det är ju smittor lite här och var för tillfället... Jag själv vet precis vad som gäller enligt TR vid misstänkt smitta och tävling och även om ett stall blir isolerat, dock har jag aldrig stått i ett stall som isolerats så jag undrar lite över länsstyrelsens rutiner.

Kan länsstyrelsen tala om vilka hästar som fanns på anläggningen dels vid provtillfället och sedan när stallet blev isolerat?

Sv: Vilka rutiner är det om ett stall är isolerat?

men är det rimligt? jag tvivlar starkt på det.Jag menar att det är ju inte bara de hästar som står på stallet vid provtagningstillfället som är i riskzon, utan även de som tex var där för en vecka sen o tränade, eller har stallplats men tillfälligt åkt iväg för en vecka sen etc.

STCs smittinfo namnger numera de isolerade stallen men det är nytt - och VÄLDIGT bra att man får reda på exakt vilket stall - , tidigare skrev man bara "i Täby" och man visste inte om det var galoppen eller ett litet privatstall ute i busken.
T.ex Stäket, där skrevs det först att polostallet isolerats, en tid senare stod att isoleringen utökats, sådan precis info är jättebra men är det inte att begära ngt omöjligt att specificera även hästarna?

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag kollat, länsstyrelsen har ingen koll på vilka hästar som befunnit sig på anläggningen utan det är upp till varje hyresgäst att inte "göra dumma saker" som tex åka ut och tävla...

"att göra dumma saker" - sa personen på länstyrelsen verkligen så????????:eek: Otroligt befängt!!
Vid tävling intygar man skriftligt att hästen är frisk och har vistats bland friska hästar - det är ju ett lagbrott att komma med osanning, så länsstyrelsens svar är helt puckat - "göra dumma saker"...
Är de idioter på länstyrelserna?

Nej, hon var jättetrevlig! Men isolering är inget lagkrav utan bara rekommendationer...

Däremot så bryter man ju som tävlingsryttare mot TR om man åker ut och tävlar, för man får ju inte ha haft hästen i smittat stall tre veckor innan tävling.

ja, jag menade hästägarförsäkran, att det är ett lagbrott att falskt intyga att man följer TR - fast det kanske inte är ett lagbrott, men att intyga något som är falskt borde i alla fall vara det.

Det är skrämmande hur :devil: oansvariga vissa hästägare tycks vara, men men det är ju inte min häst som är sjuk om man ska tolka resonemanget.
Har själv stått i ett stall granne med ett drabbat stall av just kvarka, vi hade våra hagar angränsande till varann från början. Men när prover hade tagits och vi fick kännedom om det, så stängde vi stora delar av hagen som gränsade till grannstallets. Sen kom svaret, jo det var kvarka. Vad säger man då, ja smittan kommer helt klart från islandsstallet någon annan kan ju inte ha smittat deras hästar. Sen att vi inte hade någon sjuk häst, vi fick inte det heller det är ju en annan femma för smittan kom ändå från våra hästar.:eek:

Har själv haft min häst i ett stall som blev isolerat just pga kvarka! Min häst blev tack o lov aldrig smittad (tror jag ivf) trots mindre stall. Men det var en häst som blev jättesjuk. Jag kan säga att det var inte roligt för någon i stallet. Vi tvättade o skurade konstant med Vircon....i februari! Jätteskoj :crazy:! + tvättade ridkläder, skor, ALLT man använde o tog i....ständigt! Men som ni redan sagt tidigare, det är upp till var o en att verkligen sköta allt på ett bra sätt. Vi lämnade inte ens gården pga att vi var rädda för smittspridning! (Det är bra m paddock ibland ;)!)
Med just denna smitta kom det fram att det inte var häst-till-häst-smitta. Ägaren till den häst som blev sjuk hade gått in i ett ridskolestall där hennes dotter red. Det hade funnits röda lappar på stalldörrarna. (Men hon hade inte förstått vad de berodde på.) Hon klappade hästarna, o sen fördes smittan vidare till hennes egen häst!
Sen är det inte alltid som en häst uppvisar några direkta symptom på kvarka heller. Ibland kan det tas som en förkylning!

Ja, så oansvarigt av ridskolan att inte klart och tydligt informera alla elever på ridskolan att det var smitta där, de borde ha skickat ett brev hem till varenda en...

Liknande trådar

Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 527
Senast: _Taggis_
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 689
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en son som fyller 6 år i sommar som nu genomgår någon slags jobbig utvecklingsfas. Försöker vara stabil och lugn själv i alla lägen...
Svar
12
· Visningar
1 875
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka