Vilka rasförbund reggar korsningar, Part Bred?

Rimfaxe

Trådstartare
Jag undrar vilka rasförbund det finns som reggar korsningar, sk Part Bred, och hur det fungerar? Råkade på Svenska Welshponny & Cobförbundet se att det finns något som heter Welsh Part Bred. Dock förstod jag inte riktigt vad det är och vilka krav det är på en häst för att kunna reggas som Welsh Partbred. Räknas Welsh Partbred-reggade hästar som något som det kan avlas vidare på? Är det en del av en ras så att säga?
Kan man korsa en Welsh med vad som helst (t ex häst helt utan härstamning, eller en rasren häst av annan ras) och avkomman ändå får reggas som Welsh Part Bred, oavsett om det är fullblod, varmblod eller kallblod som Welshen korsats med?
Korsar man medvetet för att få fram Welsh Part Bred? Vad är det för krav på den hästen för att få reggas så? Jag såg att stamtavlorna på den sektionen ju inte var "okänd" på någon sida, utan även fastän det var t ex en Fullblodsarab på ena sidan och Welsh på andra, så skrevs båda sidornas härstamning ut.

Finns det fler rasförbund som gör på detta viset? Man hör ju ibland Part Bred nämnas tillsammans med en ras, men är det bara en benämning i folkmun, eller finns det andra korsningar som får reggas som "Part Bred" i något rasförbund? Vad är i så fall syftet med att ha Part Bred för rasens skull?

Något som lite då och då i annonser dyker upp är t ex barockpinto (tror jag har läst det iaf), hispanoarab, karolinerhäst osv. Jag undrar hur mycket "ras" det är över dessa, dvs om de tillhör några egna rasförbund och så att säga är "godkända korsningar"?

Sv: Vilka rasförbund reggar korsningar, Part Bred?

Kan svara för PRHá alltså hispano arabe , för några år sedan kunde man skriva in dom i den spanska PRHá stamboken , men sen ANCCE tog över inskrivning och stambok av PRE så är det bara rena PRE som skrivs in i sverige numera , PRHá har en egen stambok i spanien ,men som läget är nu så skriver SH in dessa hästar , och då som korsningar, Vi hoppas att någongång kunna få igång inskrivningar av PRHá i sverige igen , Andra PRE korsningar skriv in av SH och då som korsninghästar :) Tror att arab oxå har ett partbreed register men är inte helt säker ;) Alltså PRHá är en ras i spanien med egen stambok och avelskorningar utställningar m,m .Men i nuvarande läge i sverige så reggas den som korsning
Tesora

Tack för svaret tesora! :) Då är det dock bara Fullblodsarab + P.R.E som är ok att korsa med varandra, men de räknas i Sverige som korsning.

På Welsh verkar det som om det är okej att ta vad som helst med en Welsh, och så blir det en WPB, eller har jag fel?
Finns det fler raser förutom Welsh som har det så, att det alltså inte krävs någon specifik ras som man korsar med, för att korsningen ska bli "godkänd"?

Korsningar med Morganhästar har tidigare gått att registrera i Svenska Morganhästföreningen som Morgan Part Bred, oavsett den andra rasen. Nu har vi tyvärr fortfarande diskussioner med SJV ang avelsorganisationsfrågan så hur det blir med korsningarna när den diskussion är färdig är i dagsläget oklart..

Så som jag har förstått det så är det så att hästen/ponnyn måste ha minst 12,5% welsh i sig för att få bli WPB.

Welsh PB efter en welsh funkar fint om det är pappan som är reg samt licensierad welsh. Om mamman är welsh krävs det dock att den tilltänkta pappan av annan ras löser licens hos welshförbundet för att det ska gå att regga som PB, som jag förstått det. Och så med minst 12,5% welsh.

Och ja, det finns "rasstandard" för både storhäst WPB samt ponnyWPB, de finns på hemsidan (eller fanns iallafall förra året).

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka