Vilka raser har konstantskimmelanlaget

T

Tasja

Vilka stor häst raser har konstantskimmelanlaget (nu levande hingstar som lämnar det vidare)

Jag vet endast varmblodstravare - Tap In

Finns fler?

Ardennerrasen har det, men jagkan inte säga någon hingst på rak arm. Vet dock en som är rödskimmel, tror han är konstant, jag har aldrig hört talas om avblekbara ardennrar. Han heter Tovenid, Rolang är en annan.

Finns oxå en stofamilj i Håcksvik som är rödskimmel. "urmodern" där heter Rilla.

Det finns ENSTAKA halvblod som är konstantskimlar. Läser man i stamboken finns doch tyvärr många osm är reggade med fel färg, dvs de är avblekbara skimlar men har reggats med konstantskimmelfärg :mad:.
Eftersom halvblodsstamboken är öppen så är det dock inga större problem att få in anlaget där, om man skulle vilja. Fast det krävs ju korsning först...

Engelska fullblod är ofta regade som konstantskimlar, fast tyvärr är alla jag hittat som är regade som "roan" felregade vanliga skimlar.

Men quarterhästar är ofta "äkta" konstantskimlar :)

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 407
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar