Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack snälla!!De första tre är som man kan ta för att leta reumatologiska sjukdomar, de finns ibland i vissa av dem.
EVF, MCV, LD, homocystein, ferritin, folat, kobalamin och Hb kollar hur det är med dina röda blodkroppar, hur många de är och om de är normala. Leukocyter är vita blodkroppar (dom kollar antal) och trombocyter är blodplättar (kollar antal).
SR och CRP är prov för att kolla om man har inflammation i kroppen.
Glukos är ditt blodsocker.
ALAT, ASAP, GT är för att kolla om levern är frisk.
Kreatinin och urat är för att kolla så njurarna funkar som de ska.
Ca är kalcium och tas för att kolla efter brist och kan även vara förändrat vid njurproblem.
CK är för att kolla efter muskelskada.
D-vitamin, 25-OH är för att kolla efter D-vitamin brist.
TSH är för att kolla så sköldkörteln funkar som den ska.
Tror jag fick med alla
Känns som en rätt grundlig check för att inte missa eventuell anledning till dina symptom
Hoppas det går bra för dig
Det var så lite såTack snälla!!
ja det verkar vara en grundlig check i så fall...
Ja visst är det det, jag har fått diagnosen Fibromyalgi, men läkaren ville utesluta annat också genom att ta dessa prover. Håller tummarna att dom hittar något behandligsbart :PDet var så lite så
Värk i kroppen är tyvärr ett rätt ospecifikt symptom, så dom gör väl sitt bästa för att kolla under alla stenar
Svar på proverna:
B12 värde 220
homocystein förhöjt 19
folat : normalt
Innebär det här att jag har b12 brist? visst ligger det ändå inom normalvärdet? Vad kan homocystein värdet innebära/bero på? är 19 mycket förhöjt? Får inte tag i min läkare just nu.