Så olika det kan vara. Jag kan inte komma på någon enda grej som har varit bra.
Däremot tycker jag att det har ökat på tudelningen i samhället. På ena sidan de som har jobb som kan skötas på distans och har sluppit arbetsresor, haft lättare att jobba på tidpunkter det passar dem, blivit effektivare ostörda och kunnat tvätta en maskin och gå ut med hunden på lunchrasten.
Och på andra sidan vi som inte på något vis kan arbeta hemifrån, inte pga chefens ovilja eller brist på tekniska lösningar, utan pga att arbetet är av fysisk art som helt enkelt måste utföras där tillexempel råvarorna och maskinerna finns. Jag kan inte ha en tolvmetersmaskin och 8 ton råvara hemma i köket.
På mitt jobb har vi varit tvungna att slita hårdare än vanligt pga ökade beställningar, komponentbrist, jäkligt tungt att vara tvungen att ha mask vid fysiskt hårt jobb, ögonimflammationer och hudproblem pga masktvång, samt arbetskraftsbrist då folk gått i väggen fysiskt elker psykiskt.
Dessutom har jag blivit totalt isolerad socialt. Jag hade ett gäng vänner som jag främst träffade på en öl efter jobbet på fredagar, eller på konserter och liknande evenemang. Trots ihärdiga försök att hålla kontakten på andra vis och träffas under andra förhållanden har allt runnit ut i sanden.
Då är jag ändå introvert som trivs för mig själv, men någon mänsklig kontakt behöver jag, och jag fick kämpa med att få till den och få känna mig inkluderad redan före pandemin.
Till råge på allt har jag nästan helt tappat kontakten med min ena förälder, som visade sig vara foliehatt, antivaxer, konspirationsteoretiker mm. och som det numera inte går att ha ett normalt samtal med om väder och vind utan att få en föreläsning och utskällning om något gällande virus.
Det ena barnet slutade med sin idrott, och dräller nu hemma och verkar lätt deprimerad och går inte att motivera till att börja med någon annan hobby.
Ja och jag bor så att det inte går att få hemkörning på något alls.
Det är ju barnsligt att känna sig orättvist behandlad då jag läser att folk har hittat en massa fördelar, men jag blir ändå lite ledsen då det hela inte fört med sig något positivt alls för mig.