Vilka perioder?

Oliven

Trådstartare
Nu har jag letat en hel del blad alla dessa ekollon-trådar, men har inte fått svaret på min fråga än.. Jag undrar vilka perioder man bör hålla hätenborta från ekollon?

Alla våra hagar innehåller ek, och står så man inte kan hängna in dem klokt. Just nu går dem på en åker (utan ek), men eftersom vädret börjar bli sämre så skulle jag vilja ha dem i någon av de vanliga hagara (där det fins ek :crazy:) eftersom det finns mycket bätre skydd där. Men jag är orolig för ekollonen. Måste man vänta tills vinternoch snön kommer eller..?

Sv: Vilka perioder?

Om inte hästen är desperat efter mat så vet den ju själv vad som är giftigt. Jag har aldrig haft något problem med giftiga växter med min lilla pålla.

Men jag skulle tro att det är mest ekollon på våren, men jag är absolut inte säker!

Hästana har gått i dem hagarna några år, men jag är ändå orolig, vill verkligen inte att hästarna ska bli förgitade..

Har fått för mig att det är på hösten det är värst.. När alla kollon ramlat ner från träden och ligger på marken..

Nu är ju ALLT giftigt på en ek, inte bara ekollonen, utan även löven och barken. Hur står trädena egentligen eftersom det verkar omöjligt att hägna in ??

Ekollon är definitivt inte nyttigt, har själv haft en häst som fick förgiftningssymptom efter att ha ätit ekollon, dock fick ingen annan häst i samma hage några problem, en del är väl känsligare än andra. Tecken på korsförlamning, akut fång och senare under em även vinlig och svårt med balansen. Enligt de vet. jag då pratade med är ekollonen mindre giftiga efter att det frusit (tror det skulle räcka med ordentlig frostnatt) men ring till djursjukhus/hästvet för säkerhets skull. Min häst tillbringade 5 dgr i Helsingborg innan hon fick komma hem. Både trist och dyrt.

Om inte hästen är desperat efter mat så vet den ju själv vad som är giftigt. Jag har aldrig haft något problem med giftiga växter med min lilla pålla.

Men jag skulle tro att det är mest ekollon på våren, men jag är absolut inte säker!

Fast ekollon är väl en av de få saker som hästar ÄLSKAR fast det är giftigt?

Det är nog mest ekollon nu på hösten, tror jag.

Titta på träden och marken så ser du under vilken period det ramlar ned mkt ekollon. Hos mig brukar det vara rätt mycket sept- okt. När ollonen mörknar har jag för mig att giftigheten minskar att det är värst när de är färska. När ollonen trampats ned i marken brukar de inte vara så attraktiva. Min toto fick smak på dem förra året, jag såg spår av skalen i avföringen. I år verkar hon inte äta speciellt mycket. Vi har för mycket ek för att kunna stängsla bort ekarna, då fick vi stängsla bort nästan allt. Jag har dock en hage som vi inte brukar använda på hösten som jag kan byta till om det krisar.

Nej på våren är det inget problem. På somrarna fäller våra ekar en del ollon men allra mest på hösten, sept - oktober. Men sedan varierar det med var man bor i landet antar jag.

Helt klart är det mest ekollon nu på hösten för det är ju då de ramlar ner på marken. De som ligger kvar på våren är det nog ingen styrka i. Vi har liksom många andra för mycket ek för att hägna in. Vi har stora rejäla ekar så det ramlar inom stora områden. Jag har inte varit med om att någon av hästarna blivit förgiftade men det finns med i tankarna varje dag. Har dock inte så mycket att välja på eftersom det är lösdriftshästar som behöver gå i just denna hagen pga att de har sin ligghall, frostfritt vatten mm där. Jag har för mig att det är så att det bara är ollonen som är giftiga och inte löv eller bark.

ALLT är giftigt. Blad/skott mm innehåller Tanniner som är skadligt för bla njurarna. Har man så stora ekar anser jag man kan såga ned en hel del eller gallra ned dom och därefter hägna in.

det där är inte sant!!

och allt på eken är giftigt! min häst blev förgiftad av att äta bladen. så skaffa andra hager eller hogg ner ekarna.

Tyvärr är inte allting svart eller vitt. Vi bor i ett område där eken är fridlyst. Vi har fått lov att gallra kraftigt men skogsvårdsstyrelsen har varit och märkt ut vilka ekar som ska sparas. Man kan få lov till detta om man använder marken till betesmark. De kommer dock att göra kontroller så om inte marken betas på rätt sätt kommer vi att åläggas att plantera och återställa marken.
För vår del är då alternativet att ha hästarna inomhus eller flytta eftersom vi inte kan ta ner ekarna.

Om jag stängslar in dem får jag ha ganska stor omkrets eftersom kronorna är stora och ekollonen faller på stora områden. Dessutom blir det väldigt många instängslingar och det skulle uppta en rätt stor del av hagen. Hästarna har gått i dessa hagar i många år och det är aldrig någon som blivit förgiftad så hur stor är risken egentligen?
Kan det vara så att bara vissa inivider är överkänsliga mot ek? Typ som allergi? Är det giftigt för alla så borde det ju vara massor med hästar som skulle bli förgiftade varje år.

Nyligen var det 6 (av deras 8) stycken hästar i Norge som dog av ekollonförgiftning.

Det var tre tjejer som drev en mindre ridskola/turridning på sina islandshästar och fjordingar bl.a. och när de skulle ut med en grupp så såg de en häst ligga på marken, fortf vid liv. De hittade fem hästar till, tror fyra av dessa var döda. Fyra hästar fördes in till akuten, två överlevde.

Det är en sorglig historia, då hästar som fått smak på ekollon verkar bli som beroende och kan inte sluta äta detta. De äter sig alltså, till döds. Därför är det en stor risk att ha en häst i en hage där det finns ekträd.

I artikeln stod det också att där de döda hästarna låg i hagen hade de grävt stora gropar med ben och ansikte, ett tecken på att de hade haft allvarligt ont innan de dog.

Det är ju himla fint att ha ekträd i hagen, men med tanke på hur giftiga de kan vara, skulle jag inte våga ha min häst i en sån hage.

Ekollonen faller mest på hösten tror jag det stod, och vart femte år är det ett såkallat "ekollonår", då det är extra mycket ekollon, vilket det verkar vara i år.

Det lät ju förstås inte så roligt....
Det är säker också så som du säger att om de väl får smak på det så kan de inte låta bli. De typ drogar sig med dem. Jag har mycket bra uppsikt över mina hästar och de har fri tillgång på mat. Jag har inte sett att de har föredragit att äta av ekarna. Men om risken nu är så stor så borde det väl vara förbjudet att ha ek i hästhagar? Det är aldrig någon djurskyddsinspektör som sagt något om detta.

Jag vet inte om jag skulle vilja påstå att risken är stor för ekollonförgiftning.

Det olyckliga är ju att väl hästarna har fått mersmak på ekens frukter så blir de som beroende. De äter sig till döds, typ.

Och dessa hästar hade stått i denna hage i många år utan problem. Man kan aldrig veta när något händer.

Fattar inte hur folk vågar, det är som att ha giftiga kemikalier inom barns räckhåll....

Ek är giftigt ja, men också smakligt för hästen så den äter det...giftet till trots. Det ger njurpåverkan och känsliga hästar kan dö.

Kan ju nämna att i mina ögon är Ek ett ogrästräd som vägrar dö:devil:... det skjuter skott överallt och är stört omöjligt att få bort *svär en ramsa*

Senast ändrad:

Ekollonen faller mest på hösten tror jag det stod, och vart femte år är det ett såkallat "ekollonår", då det är extra mycket ekollon, vilket det verkar vara i år.

Kan nog stämma för, jisses, vad det trillade ekollon när vi stod och stängslade om vår hage :crazy:. Plopp, plopp, plopp hördes det...

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 929
Senast: Och_Aye
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 820
Senast: Sar24BB66
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka