Vilka övningar?

cambello

Trådstartare
Har en häst som behöver komma igång och jobba bättre med vänster bakben. Vad har ni för övningar som gör att jag kommer åt det benet?

Sv: Vilka övningar?

Skänkelvikning, öppna, sluta, flytta, flytta bakdelen... :d

MVH Malin!

vänster, om jag inte är helt fel ute! ;)

Det beror lite på HUR hästen jobbar sämre med det benet, eller hur den går i övrigt snarare. Lättare att pricka rätt om man vet bakgrunden. Är den dåligt rakriktad? Sämre "energi" med det bakbenet? Svårare att bära sig i vänster varv?
Hur är psyket i övrigt - bra bjudning och lyssnar snabbt på hjälper? Lyssnar bra på sitsen?

Personligen tycker jag det är meningslöst med många (inte alla såklart) övningar som man kan nöta och nöta utan resultat för att man inte har grunderna, inte greppat helheten med övningen, använder andra hjälper än den som tipsar om det osv.

Rent allmänt om en häst jobbar sämre med ett bakben skulle jag
1. kolla upp "yttre orsaker" t ex att hästen är ojämn på ett sätt som måste rättas till, om sadeln är sned, att man själv inte sitter snett/använder olika starka hjälper vilket är lätt hänt.
2. Försöka rätta till det med sits och ev. inramningen.
3. Använda skolor/tempoväxlingar/galoppfattningar/skänkelvikningar/jobba på volt (om hästen har problem med rakriktningen) beroende på vad som felas just den hästen. Skadar såklart inte att öva på saker i onödan men jag personligen tycker som sagt det är frustrerande att sitta och nöta på övningar med ett syfte utan att få resultat för att det var fel för den hästen eller för att man har för dåliga grunder :p

Fast man övar väl något hela tiden då man rider el?
Han behöver mer muskler på just vänster sida. Han jobbar på som vanligt men vill inte sätta under sig så bra med det. Sadlen är bra och det är inget fel på hästen, han har inte ont.
Rider för tränare så hjälp får jag. Ville bara ha lite tips på hur andra gör.

Är det att den har svårare att "korta upp" insidan i vänster varv? Alltså blir för lång? Eller lassar den över vikten på framdelen eller andra bakbenet?

Är det första alternativet skulle jag övat mycket på korta insidan-länga yttersidan när man rider volter. Gärna i kombination med skolor om man kommit så långt. Kramningar i innertygeln, inre sittbenet och inre låret fixar "uppkortandet" (med korta upp menar jag INTE korta hela hästens överlinje så den spänner sig utan bara inre sidan av ryggen så ryggen blir böjd - noga med att checka av att du behåller farmåt-/nedåtsökning!).
Känn att hästen är upprätt, den får inte luta sig minsta lilla på volten, det rättar man lättast till med sitsen. Känn också att du riktar in framdelen på bakdelen.

Finns egentligen inga genvägar i det här fallet - massor med rakriktningsträning! :p Skolorna är ju också bra på så sätt att du tränar upp styrkan i bakdelen, men försök som sagt att ha hästen BÖJD, lätt hänt att det blir för mycket skänkelvikningsstuk på det hela. Sen behöver den inte vara mycket böjd, bara man ser till att den är "rätt" böjd dvs inte rak eller banan.

Tack så mycket för ditt svar. Han vill gärna försöka lägga huvudet på sne i vänster varv. Jobbigt att böja sig. Men när man väl får loss honom är det inga problem men det tar så lång tid och när han väl är loss är han trött. Ska tänka på det du sagt. Tack

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Spårar hästen verkligen? Det är inte det lättaste att känna. Veckans övning ger bättre känsla för var hästen har sina bakben.
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 811
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama