Vilka olika avmaskningsmedel finns det?

nexxa

Trådstartare
Satt och funderade över detta då vi ska avmaska på måndag..hade Equimax förra året (tror det hette så?)
Vad finns det mer för några *glömsk*

Sv: Vilka olika avmaskningsmedel finns det?

typ fyrantell finns också och jag tror axilur har en variant till häst, eller är jag ute och cyklar nu ;)

Jag kör Cydectin. Vet sa att det var bra för yngre hästar. Kör det före och efter betet. Vissa medel har väl bara resistans några veckor vad jag förstår men det här medlet klarar några månader. Bimectin tillhör samma grupp. Banminth kör jag i januari/februari i dubbel dos (unghästar).

Doneloge skrev:
typ fyrantell finns också och jag tror axilur har en variant till häst, eller är jag ute och cyklar nu ;)

Blodmasken är resistent mot Axilur. Dock är det verksamt mot spolmasken, men den har nästan bara föl.

Okej. Jag brukar ha den till hunden ibland, men hade för mig att jag hört att den fanns till häst, men har inte sett den i butik...

Axilur finns för häst, men använda inte speciellt mycket pga det Magdalena skrev. Används mest till föl. Sett i butik ?? Det brukar finnas bakom disken på apoteket..Fast du kanske menade det ? ;)

Du har två grupper medel att välja mellan för att bekämpa blodmasken (det är den man bekämpar på sommaren).

Pyrantelpreparat: Fyrantel och Banminth. Båda har ett intervall på 4v (dvs, efter 4v har du lika mycket ägg igen och det är dax att avmaska igen) och tar vuxna bandmaskar om man ger dubbel dos.

Ivermectinpreparat: Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin och Equimax (blandat med prazikvantel). Intervall på 8v, tar inte bandmask. Till samma grupp hör även moxidectin: Cydectin som har ett intervall på 12v.

Sen finns Prazikvantel: Droncit och Equimax (se ovan) som enbart tar bandmasken, men fler stadier än bara vuxna.

Axilur och Rintal är ytterligare en grupp, men där är blodmasken resisten, men det har god verkan på spolmask som föl och åringar kan ha.

I vårt Apothek är det inte bakom disken utan finns bara på hyllan... :)

På Apoteket finns ett häfte man kan hämta gratis. där står om de alla olika avmaskn.medel som finns.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat