vilka nosgrimmor får man använda?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det är någon som vet om man får rida på pessoa bett och samtidigt ha Aachennosgrimma på tävlingar? eller vilka nosgrimmor får man ha då? Jag tävlar i öppna klasser.

m.v.h Sandra

Senast ändrad:
Sv: vilka nosgrimmor får man använda?

Ja man får ju ha engelsk nosgrimma iaf, tror även att man får ha aachen (alltså engelsk+snok)

Men remont får du inte ha och jag tror även att bygelnosgrimman blir lite bökig att ha...

Vaddå? Jag trodde du fick ha vilka nosgrimmor som helst till pessoa eftersom det inte finns nån hävstångseffekt (ingen kedja) på det bettet.

Fast jag vet inte om jag skulle rida på remont+pessoabett ändå.

saxat ur fipo sid 14:

förbjuden utrustning: Remontnosgrimma och bygelnosgrimma i kombination med alla bett med skänklar.

dvs alla bett som inte har vanliga ringar!

:banana:
Muchas gracias. Ännu en sak att lägga till i den gamla minneslådan.

Vet att Ia Lindholm sa det till oss på ridledarkursen jag gick i maj :p

Men man får väl rida på pessoa/stångbett med aachen nosgrimma (engelsk + snok) det är det iaf många som gjort.

Ja har också för mig detta, men en gång på en tävling skulle ja bli diskad för att ja hade använt achennosgrimma tillsammans med pessoa för dom sa att de var hävstång, men de är de väl inte? så därför frågar jag. Annars får man väl skicka mail till varje tävling och kolla? alla gör ju olika tyvärr=(

Fast pessoabett har ju skänklar, oavsett om det kallas hävstång eller ej.

så som jag har lärt mig får du inte ha några remmar under bettet när du rider på bett med skänklar... altså ingen snok på bett med skänklar eller kedja. det skall helt enket inte se konstigt ut eller var obekvämt för hästen

så som jag har lärt mig får du inte ha några remmar under bettet när du rider på bett med skänklar... altså ingen snok på bett med skänklar eller kedja. det skall helt enket inte se konstigt ut eller var obekvämt för hästen
Men med islandsstångbett är med kedja, pellam (hur de nu stavas) får man rida på achennosgrimma, så ja tycker de är konstigt om man inte får rida med de med pessoa!

Vaddå? Jag trodde du fick ha vilka nosgrimmor som helst till pessoa eftersom det inte finns nån hävstångseffekt (ingen kedja) på det bettet.

Fast jag vet inte om jag skulle rida på remont+pessoabett ändå.
Nej ja ville inte heller de till en början, men rider ja med vanlah engelsk gapar han mycket så fort ja tar i honom, plus att han går jätte bra med achennosgrimma

Vet att Ia Lindholm sa det till oss på ridledarkursen jag gick i maj :p

Men man får väl rida på pessoa/stångbett med aachen nosgrimma (engelsk + snok) det är det iaf många som gjort.

Ja antagligen får man fråga varje huvud dommare till varje tävling=( är väldigt bökigt, men de verkar som alla tycker olika, men man tycker det ska vara samma överallt?

Aachennosgrimman får du använda på alla bett

/Malin, nyss hemkommen från domarseminariet

Hej. Varför inte sträva efter att rida med så lite utrustning som möjligt. Tredelat bett utan nosgrimma. Träna långsiktigt och ha inte så bråttom så kanske man kan klara sig med lite mildare grejor.

Aachennosgrimman får du använda på alla bett

/Malin, nyss hemkommen från domarseminariet

visst får man det.. men får man ha snokremmen på oxå? aachen grimman är ju inte utformad så från början har jag för mig....

utan snokremmen är ju aachen-nosgrimman en vanlig engelsk nosgrimma ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka