Vilka muskler vid snöpulsning?

Puppan

Trådstartare
Masserade min häst idag.
De två senaste dagarna har det blivit lite snöpulsning eftersom det vräkt ner så mycket snö att det inte går att undvika.

Vilka muskler lär hästen bli tröttast i när den fått trava fram i högre snö? Vill bara jämföra med de ställen där hon verkade gäspa eller irritera sig mest när jag masserade.

Sv: Vilka muskler vid snöpulsning?

snö pulsning tar jättemycket på alla muskler. tänk dig själv hur det är när du pulsar..... framför allt bog parti på hästen, och rumpa får ta i en massa. sen kan det ju bli reaktion på övriga muskler, berorende på hästens kondition och hur mycket spänningar en sån ansträngning ev. orsakar.

pulsande i snö tar också väldigt mycket på leder och senor - ngt man ska komma ihåg om man tränar hästen i snö. det bör vara ett DEFINITIVT kortare pass än man normalt rider - med många återhämtningsperioder mellan intervaller, så att kroppen får chans att återhämta sig emellan ansträngningarna.

håller med ovanstående.

min häst har haft värme över senorna en enda gång - en vinter det var ovanligt mkt snö. så man bör vara extra försiktig, tänk på att hästen går i snön hela dagen i hagen också. där blir det gärna även styltor som ger ännu mer belastning på benen.

snön ger inget riktigt fäste, den glider liksom under benen på hästen. märker på min att han inte alls gillar att ridas i snö, blir spänd och tar inte ut steget. kör snöslungan på ridbanan om det snöat.

Ni behöver inte bekymra er. Självklart så är jag inte ute och kör så det ryker, utan tvärtom så ser jag till att rida mycket kortare pass när det är högre snö för jag vet att utväxlingen är mycket högre än när det är vanlig barmark. Dessutom kör jag korta, korta intervaller med trav eller galopp och sedan skritt tills pulsen har gått ner. Lång avskrittning när vi är på väg hem.

Tycker att det är rätt skönt att få ganska tuff muskel- och kondisträning gjord på relativt kort ridtid. Dessutom är jag medveten om att det troligen ger träningsvärk på hästen, därav min ursprungsfråga.

Hästen var öm i bogmuskulaturen idag, men inte så mycket i bakkärran. Även trapeziusmusklerna kändes lite stumma och hon tryckte sig mot mig när jag masserade dem. Ska dyka in i mina anatomiböcker och kolla vidare, men tänkte att någon kanske har detta i huvudet sådär direkt.

(Men jag vill också säga att det är jättebra att ni skriver det ni skrivit, för jag kan tänka mig att det är lätt för folk att bli lite överglada i att träna i snön!)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka