Vilka mineraler???

B

BWK

Vad ska man ge sina hästar för mineraler?? Just nu får mina nyinköpta hästar (två varmblod ca 154-156cm i mkh) hösilage ca 8-9kg om dagen per häst (enligt rekomendation) de har tillgång till saltsten och har haft nötfor att slicka i sig...
Det ska inhandlas nytt nu för det börjar ta slut...men nötfor är ju för nörkreatur, funkar det verkligen att ge till hästar??? Detta var något som förra ägaren hade till dom....
Min valack biter sönder våra tryckinpregnerade stolpar...han har typ ätit upp sex stycken :mad:...har gett dom sly och grenar och även större björkar vi fällt..men det verkade inte hjälpa. Kan han sakna något i kosten?? kan det va någon vitamin som fattas???
Just nu är jag gravid och vill inte rida så de har ju inte så mycket för sig annat en lite promenader ibland (ett bra sätt att lära känna varann om inte annat) Kan han va uttråkad? Eller kan det va stress med ny miljö och 10 hundar som skäller på dom ibland:grin:

Hoppas på lite hjälp (är nybörjare som ni kanske förstår:o

Sv: Vilka mineraler???

Hösilage kan innehålla lite olika mängder vatten, om det är väldigt blött blir det ju ganska lite "mat" för magen att smälta och mkt vätska. Då kan man behöva ge lite mer hösilage. Skulle föreslå att du gav några kilo till.

Det absolut bästa är om du har analys på hösilaget, brukar bonden ha som man köper det av, och be någon som kan titta lite på det så ser man vilka mineraler som behöver läggas till. Eventuellt behövs lite kraftfoder också om det inte är så proteinrikt, det kan också variera mkt beroende på när/var det är skördat, och på väder och vind när de odlades. :)

Har du ingen analys brukar en mindre giva färdigblandat mineralfoder funka, även om det inte är optimalt att inte kunna räkna på det. Men mineraler behövs, eftersom hästarna annars kan få brist på selen som inte finns i svenskt grovfoder nu för tiden. :)

Trägnagning brukar ha sin orsak i fiber och proteinbrist. Vem rekomenderade 8-9 kg grovfoder ? Mineraler tillsätter man om det är brist på detta i foderstaten. Vet du att du har en brist ?

Fast vissa mineraler vet man ju att det aldrig finns nog av i grovfodret, tex selen. Föredrar också att man anlayserar och räknar, men det är inte alla som gör det. Och hästarna lever och mår bra ändå. :) Så jag vill inte bli någon fanatiker, men håller med om att 8-9 kilo hösilage verkligen är i minsta laget, speciellt om vi inte vet hur blött det är.

Fast vissa mineraler vet man ju att det aldrig finns nog av i grovfodret, tex selen. Föredrar också att man anlayserar och räknar, men det är inte alla som gör det. Och hästarna lever och mår bra ändå. :) Så jag vill inte bli någon fanatiker, men håller med om att 8-9 kilo hösilage verkligen är i minsta laget, speciellt om vi inte vet hur blött det är.

Tänkte på det du skrev om just selen... är inte selen nått som är på både gott o ont...alltså att hästar kan få för mycket selen i sig..om man tillsätter det utöver.
Vet att när ja var lite så tjata alltid min farmor om detta selen väldigt mkt...
Håller med dig...tycker 8-9 kilo hösilage e lite...iofs vet vi ju inte Ts halten o råproteinet.

Klart det kan finnas tillräckligt av mineraler i ett grovfoder. Vad har du fått det i från ? Selen trodde jag var en självklarhet här i Sverige att ge. Andra mineraler som Ca, P och Mg kan det absolut finnas tillräckligt av i ett grovfoder.

Givetvis måste man ju titta totalt i foderstaten hur mycket selen det finns. Många kraftfoder är ju selenberikade. Så det är ju bara att räkna.

Trägnagning brukar ha sin orsak i fiber och proteinbrist. Vem rekomenderade 8-9 kg grovfoder ? Mineraler tillsätter man om det är brist på detta i foderstaten. Vet du att du har en brist ?

Jag fick den rekommendationen av de jag köper hö ifrån, men han sa väl också att det va det man MINST skulle ge...måste nog öka några kilon...
Vet inte om det är någon brist, ska höra med de jag köper höet av, kolla va han ger sina hästar som komplement..

Men om hästarna har protein och fiberbrist, vad ska jag ge dom?? Mer hö??

Tack för er hjälp

Tack för er hjälp allihop, det är jobbigt att vara nybörjare på något:o man vill ju såklart att allt ska bli rätt från början!
Ska iallafall börja med att ge mina kära hästar mer hö, tre gånger om dagen är väl bra att ge va??
Hösilaget köper jag ifrån en hästuppfödare några kilometer bort och det är ganska blött (vissa balar blötare än andra)

Ska kolla om man vet selen-halten också så man vet..

Om det är ganska blött får du nog nästan dubbla.

Hade en omgång blött förra vintern och mina var då uppe i 20 kg var... I år får de 15-16 kg efter analys och det är relativt torrt. 3-4 ggr om dagen är ett minimum av fodringar. Jag ger mina fri tillgång i hagen på morgonen, lägger ut 25 kg till 3 hästar vilket brukar räcka precis utan massa spill. Sedan får de 7-8 kg var delat på 2 givor inne.

Kolla om de har analys, då kan du räkna mer exakt.

Det låter ju vansinnigt lite med 8-9 kg grovfoder, det måste ju vara väldigt torrt ungefär i höklass för att räcka någonstans och även det skulle vara knappt i mina ögon.

Ja klart det kan finnas tillräckligt med mineraler i ett grovfoder. Men inte selen, och har man ingen mineralanalys är det ofantligt ovanligt att det blir ett skadligt överskott av något mineral om man ger en färdig mineralblandning för häst i rekommenderad mängd när man inte ger något kraftfoder med tillsatta mineraler. Jag menar, det bästa är att ha mineralanalys så man inte behöver tillsätta i onödan och i så fall bara ge tokosel, men man kan ju inte bara utgå från att allt täcks om man ger en begränsad mängd grovfoder utan mineralanalys. :) Bara det jag menade. Brukar alltid själv vilja ha analys, men vet många som har friska fina hästar som aldrig räknat nånting.

Ecs: jo ett stort överskott på selen kan vara skadligt, men ajg ahr iaf aldrig fått uppfattningen att det är vanligt att hästen får i sig så mkt. En häst behöver normalt 0,2 mg/dag och 100 kg kroppsvikt. (dvs 1 mg för en 500 kiloshäst). Måste alltid tillsättas, i form av färdigfoder, genom färdigblandat mineraltillskott eller tokosel som finns på apoteket. :)

Senast ändrad:

*kl

Har skrivit denna fråga i en annan tråd men utan svar. Så jag fortsätter här ist.

I mitt stall har dom analyserat silaget. Däremot inte tagit mineralanalys. Jag frågade stallägaren om detta och hon verkade inte fatta varför jag tyckte att det var viktigt. Med andra ord - det finns ingen analys och lär heller inte dyka upp någon. Jag är bara medryttare och då har man inte mkt sylar i vädret.

Så, hur gör man när man inte har en aning om hur mineralinnehållet ser ut? Ponnyn äter 8 kg hösilage (ts 70%), 0.1 kg linfröolja, 0.1 kg betfor och 0.1 kg krafft groov 90.

8-9 kg är på gränsen till för lite om det skulle vara bara hö...
Ju blötare hösilaget är desto mer krävs det att du ger för att hästarna ska få i sig tillräcklig stor mängd för att tillgodose tuggbehovet..

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur