Vilka mineraler??

fettso

Trådstartare
Vilka mineraler ger ni era hästar, nu har mina fått Krafft Grön pelleterade mineraler vet dock ej om jag ska fortsätta med dom.

Kaela är ju dräktig också.

Sv: Vilka mineraler??

Utgå från ett bra hö.

Våra hästar får inga mineraler.

Vet ej ännu, har inte börjat med grovfoder och har heller inte fått analysen.

Tills vidare äter hon krafft rehab, extra vitaminer och tokosel.

Vilka mineraler man ska ge beror på det aktuella grovfodrets värden.

Krafft Grön brukar man ge under betesperioden och det är anpassat till gräsets värden (dvs gräs inenhålelr rikligt med vitaminer så Krafft Grön innehåller inga vitaminer och kalcium och fosforhalten är anpassat efter gräsets så det blir en bra balans där).

Aha hm ska bli intressant att få analysen sen, då kommer jag att skriva igen:angel:

Jag kommer att ge MinerVit i vinter, eftersom jag kommer att fodra med minst 1 kg lusern.

De andra i stallet, som i princip bara äter hö eller silage får MinerGrön, det brukar passa bäst.

Jag kommer att ge MinerVit i vinter, eftersom jag kommer att fodra med minst 1 kg lusern.

De andra i stallet, som i princip bara äter hö eller silage får MinerGrön, det brukar passa bäst.

Varför ger du MinerVit när de får lusern?

Undrar för att jag ger också lusern.

Mina får f n MinerBlå.

Lusern är otroligt kalciumrikt, och MinerVit innehåller mer fosfor än kalcium, så de väger upp varandra ganska bra.

MinerBlå innehåller även det mycket Ca, och mindre P. Balansen i det mineralfodret gör att det passar bäst till hästar som äter mycket spannmål, som innehåller mycket P.

Du bör nog kolla upp vad ditt övriga grovfoder innehåller och räkna på mineralinehållet, för Ca/P-kvoten blir förmodligen helgalen när du ger MinerBlå och lusern. Lite beroende på hur mycket lusern du ger, såklart...;)

Dessutom finns viss risk att det t.o.m. ger brist på P, vilket kan få tokiga konsekvenser, t.ex. urkalkning av skelettet.
Ger du mycket MinerBlå, eller om ditt hö innehåller mycket P, så kanske inte den risken är jättestor, men du bör åtminstone se upp med balansen mellan Ca och P.

Om de mailar svaret, typ 3-4 arbetsdagar (Analycen), annars får du lägga på ett par dagar för postgången.

Är det någon som har bra tips om foderböcker, eller någon bra hemsida?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
911
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka