Vilka mineraler borde vi ha?

pinky

Trådstartare
Jag har noterat att vår stallägare genomgående verkar få till ganska kalkrikt stråfoder. Ca/P-kvoten ligger iaf i överkant på alla 3 analyserna, 1.76, 1.88 och 1.9.

Borde vi övertala honom att köpa Miner Vit eller Grön istället, eftersom ingen i stallet fodrar med några större mängder havre och andra kraftfoder med lägre kvoter. Den som ger mest havre ger kanske 1,5 - 2 kg, men de allra flesta pysslar med enstaka hg. Det gör ju att Miner Blå (standard... :smirk: ) inte verkar passa in så bra, eller tänker jag fel?

Hur hade ni resonerat? Hur mycket skiljer det i pris på Miner Blå, Grön och Vit?
 
Sv: Vilka mineraler borde vi ha?

Ett litet förtydligande...

Det är inte direkt överskott på kalk, det är snarare lite åt det låga hållet. Det är alltså snarare för lite fosfor i förhållande till kalk...
 
Sv: Vilka mineraler borde vi ha?

Om miner grön eller vit passar bättre så verkar det väl fiffigt att be honom köpa det istället. Priset skiljer inte så väldigt mycket, men ni får väl betala mer i stallhyra om det behövs för att täcka hans kostnader. Det rör sig väl om 10-20 kronor i månaden skulle jag tro (beror ju på hur mycket man ger och vad det kostar hos er).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi ska nu i 2 månader ungefär utfodra med hösilage som innehåller rätt mycket klöver. Tyvärr har vi ingen analys. Hade tänkt göra det...
Svar
11
· Visningar
1 152
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp